breaking-jonathan-anderson-verlaat-loewe-339235
©Spotlight

De stoelendans in de modewereld gaat door. Vorige week werd bekend dat Donatella Versace stopt als creative director bij Versace en dat Demna vertrekt bij Balenciaga. Maandag kwam daar het nieuws bij dat Jonathan Anderson na elf jaar Loewe verlaat. Dit weten we tot nu toe.

Jonathan Anderson verlaat Loewe

Het modehuis liet maandag weten onder zijn leiding een “exceptionele groei” te hebben doorgemaakt. Volgens CEO Pascale Lepoivre heeft Loewe “internationale erkenning verworven. “In de afgelopen elf jaar had ik het geluk omringd te zijn door mensen met de verbeeldingskracht, vaardigheden, vastberadenheid en vindingrijkheid om een manier te vinden om ‘ja’ te zeggen tegen al mijn ambitieuze ideeën”, zei Anderson in een verklaring. “Hoewel mijn hoofdstuk ten einde komt, zal Loewe’s verhaal nog vele jaren doorgaan. Ik zal met trots toekijken hoe het blijft groeien, het geweldige Spaanse merk dat ik ooit mijn thuis noemde.”

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Sidney Toledano, adviseur van LVMH-voorzitter en CEO Bernard Arnault, beschouwt Anderson als “een van de allerbesten.” Toledano: “Wat hij heeft bijgedragen aan Loewe gaat verder dan creativiteit. Hij heeft een rijk en eclectisch universum gecreëerd met een sterke basis in ambacht, waardoor het modehuis zal blijven floreren, zelfs na zijn vertrek”, zei Toledano.

Afscheid van Loewe

De aankondiging volgt kort na Loewe’s co-ed presentatie op 10 maart. “Als de Loewe-show dit seizoen in Parijs al werd gemist, dan was de blijvende indruk van deze tentoonstelling vooral hoeveel plezier Anderson eraan heeft beleefd”, schreef Vogue Runway’s Sarah Mower. Sinds de dag voor zijn presentatie heeft Anderson verschillende retrospectieve berichten gedeeld op zijn persoonlijke Instagram-account. Door velen werden die geïnterpreteerd als een afscheid van Loewe.

Tijdens Loewe’s opvallende show op Paris Fashion Week afgelopen september kreeg Anderson een staande ovatie van veel van zijn collega’s, waaronder Sarah Burton, Pieter Mulier, Adrian Appiolaza, Nicolas Di Felice en Kris Van Assche, evenals Delphine Arnault en acteurs Daniel Craig, Josh O’Connor, Greta Lee, Ayo Edebiri en Rob Lowe. Het decor van de show bevatte een sculptuur van Tracey Emin – een paal met een vogel erop. Volgens het persbericht is de vogel “gevangen in een moment van rust, een uitnodiging om ons een aanstaande vlucht voor te stellen, en uiteindelijk zijn vrijheid.”

De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

Loewe herfst/winter 2025
©Spotlight
Herfst/winter 2025-collectie van Loewe

De Noord-Ierse ontwerper werd in september 2013 benoemd tot creative director van het Spaanse luxemerk Loewe, eigendom van LVMH. Anderson richtte zijn eigen merk, JW Anderson, op in 2008 en trok de aandacht van Sophie Brocart, destijds senior vice president van LVMH Fashion Ventures. Met name met zijn herfst/winter 2013-mannencollectie. Deze collectie vormde de basis van zijn “shared wardrobe”-benadering. Gebaseerd op het idee dat mannen vrij konden kiezen uit vrouwenmode. Net zoals vrouwen dat al lange tijd deden met mannenmode.

LVMH nam in 2013 een minderheidsbelang in JW Anderson. Tegelijkertijd was Loewe op zoek naar een nieuwe creative director na het vertrek van Stuart Vevers. De toenmalige CEO van LVMH Fashion Group, Pierre-Yves Roussel, nam een gedurfde beslissing: hij vertrouwde de toen 29-jarige Anderson de creatieve leiding van Loewe toe. Zijn benoeming ging gepaard met organisatorische veranderingen: het designatelier werd verplaatst van Madrid naar Parijs, terwijl JW Anderson in Londen gevestigd bleef.

Grote groei in omzet

Loewe, een lederwarenmerk dat in 1846 werd opgericht en in 1996 door LVMH werd overgenomen, onderging een ingrijpende transformatie die zijn vruchten afwierp. Onder Andersons leiding steeg de omzet van € 230 miljoen in 2014 naar € 1,07 miljard in 2024, volgens schattingen van Morgan Stanley. Ready-to-wear kreeg een enorme boost: Andersons collecties waren experimenteel en verfijnd, maar tegelijkertijd geschikt voor het dagelijks leven. Ondertussen groeide de lederwarenafdeling sterk; in 2015 ontwierp hij de inmiddels iconische Puzzle Bag. Vakmanschap bleef centraal staan in zijn visie, wat in 2016 leidde tot de oprichting van de Loewe Foundation Craft Prize, bedoeld om ambachtelijke technieken in de schijnwerpers te zetten en te behouden.

De charismatische en hardwerkende ontwerper heeft nooit opgehouden te innoveren en te verbazen. Hij werkte onder meer samen met het Japanse animatiestudio Studio Ghibli, de iconische Ibiza-boetiek Paula’s aan de collectie Paula’s Ibiza, en het Zwitserse hardloopschoenenmerk On.

Samenwerkingen

Anderson is een ontwerper met een holistische visie en een scherp oog voor merkontwikkeling. Loewe-campagnes, zoals die met Maggie Smith, Jamie Dornan en Daniel Craig, wisten steevast de aandacht te trekken. “Ze zijn eigenzinnig en hebben een sterke consistentie,” zegt Serge Carreira, associate professor aan Sciences Po Paris. Daarnaast werkt Anderson samen met regisseur Luca Guadagnino en ontwierp hij de kostuums voor diens films Challengers en Queer.

“De merkcodes die hij heeft gecreëerd, geworteld in vakmanschap, zullen voortleven als zijn nalatenschap”, aldus Lepoivre.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US.