betekent-dit-de-officiele-terugkeer-van-topshop-in-de-winkelstraat-339608
©Getty Images

Met de woorden We missed you too en We’ve been listening lijken de gebeden van millennials wereldwijd te zijn verhoord. Ze zijn afkomstig van het Instagramaccount van het, dare we say, iconische Britse label Topshop – het kledingmerk dat in de jaren tien hét toevluchtsoord was voor elke tween hongerig naar de coolste mode en accessoires. Hoewel het label in 2020 de deuren van al haar winkels sloot en in 2021 werd overgekocht door online modewebsite Asos – lijkt nu de toekomst van de keten nieuw leven te zijn ingeblazen. Betekent dit de officiële terugkeer van Topshop?

De terugkeer van Topshop

Topshop stond jarenlang synoniem voor de ultieme combinatie van trendy, betaalbare en op catwalks geïnspireerde mode. Van hun samenwerkingen met Kate Moss tot hun petite– en tall-collecties: het label speelde een sleutelrol in het modebeeld en high-streetmode van de jaren tien. De enorme flagshipstore aan Oxford Street in Londen was dan ook zowat een bedevaartsoord voor jonge modeliefhebbers. Wie heeft bracht vroeger niet uren in de winkel door (al dan niet door ouders en andere vriendinnen te dwingen mee te gaan) tijdens een tripje Londen?

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Toch werd het label, net als veel andere high street-giganten in die tijd, ingehaald door de opkomst van e-commerce. Toen het merk in 2020 failliet ging, leek het lot van Topshop bezegeld. Asos nam het merk en de voorraad over, maar zonder fysieke winkels verdween de aantrekkingskracht die het merk ooit bezat. Het was een einde van een tijdperk – zeker in combinatie met het verdwijnen van steeds meer fysieke shopmogelijkheden.

Tot nu. Topshop bleef ook sinds de overname van Asos een eigen merk, met een eigen social media-presence. En hoewel Topshop daar dus nog altijd actief is, werd deze week een wel heel bijzonder bericht geplaatst. Er duiken teasers op waarbij het merk duidelijk wil maken te werken aan iets waar veel trouwe fans verheugd om zullen zijn. De terugkeer van een eigen fysieke winkel?

De tekst gaat verder onder de afbeelding. 

Kate Moss woont het Topshop/Topman lanceringsdiner bij in 2009 in New York.
©Getty Images
Kate Moss woont het Topshop/Topman lanceringsdiner bij in 2009 in New York.

Nostalgie of nieuwe toekomst?

In de video op Instagram zien we een man en een vrouw buiten staan bij een soort loods, met boven hen een enorm bord met daarop het logo van het merk. Het is duidelijk dat deze mogelijke terugkeer niet alleen hint op Topshop – ook Topman komt herhaaldelijk in beeld. Met de zin We missed you too die vervolgens in beeld komt, hint het merk op een terugkeer.

Vraag is of het label nog steeds dezelfde aantrekkingskracht heeft in een markt die inmiddels overspoeld wordt door hypertrendy fast fashion en duurzame mode-alternatieven. Tegelijk zijn de millennials die ooit in de rij stonden voor de nieuwste Topshop-jeans of slip dress nu koopkrachtige dertigers die misschien wel opnieuw verleid kunnen worden door het merk dat hun stijlgevoel mede vormgaf. Betekent dit de officiële terugkeer van Topshop? De tijd zal het leren, maar wie weet shoppen we binnenkort weer massaal bij het Britse high street-merk.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Topshop (@topshop)