Met de woorden We missed you too en We’ve been listening lijken de gebeden van millennials wereldwijd te zijn verhoord. Ze zijn afkomstig van het Instagramaccount van het, dare we say, iconische Britse label Topshop – het kledingmerk dat in de jaren tien hét toevluchtsoord was voor elke tween hongerig naar de coolste mode en accessoires. Hoewel het label in 2020 de deuren van al haar winkels sloot en in 2021 werd overgekocht door online modewebsite Asos – lijkt nu de toekomst van de keten nieuw leven te zijn ingeblazen. Betekent dit de officiële terugkeer van Topshop?
De terugkeer van Topshop
Topshop stond jarenlang synoniem voor de ultieme combinatie van trendy, betaalbare en op catwalks geïnspireerde mode. Van hun samenwerkingen met Kate Moss tot hun petite– en tall-collecties: het label speelde een sleutelrol in het modebeeld en high-streetmode van de jaren tien. De enorme flagshipstore aan Oxford Street in Londen was dan ook zowat een bedevaartsoord voor jonge modeliefhebbers. Wie heeft bracht vroeger niet uren in de winkel door (al dan niet door ouders en andere vriendinnen te dwingen mee te gaan) tijdens een tripje Londen?
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Toch werd het label, net als veel andere high street-giganten in die tijd, ingehaald door de opkomst van e-commerce. Toen het merk in 2020 failliet ging, leek het lot van Topshop bezegeld. Asos nam het merk en de voorraad over, maar zonder fysieke winkels verdween de aantrekkingskracht die het merk ooit bezat. Het was een einde van een tijdperk – zeker in combinatie met het verdwijnen van steeds meer fysieke shopmogelijkheden.