de-favoriete-kleine-modemerken-van-vogue-redacteuren-met-de-stijlvolste-vrouwen-aan-het-roer-343990
©Sean Thomas, Vogue Nederland

Bij Vogue vinden we het belangrijk om andere vrouwen te supporten – en deze maand al helemaal. Het nieuwe nummer van Vogue Nederland staat namelijk in het teken van sisterhood, met bijbehorende thema’s als feminisme en vrouwenrechten. Een moment dat wij aangrijpen om onze favoriete vrouwelijke ondernemers in de modescene een welverdiend (extra) platform te geven. Dit zijn de favoriete kleine merken, opgericht en gerund door vrouwelijke ondernemers, van de digitale Vogue-redactie.

Inspirerende vrouwelijke ondernemers in de mode

Hier op de Vogue-redactie zijn we fan van vrouwen die vanuit hun passie voor mode, beauty, kunst of interieur een merk starten en daarmee hun unieke visie tot leven brengen, vaak met aandacht voor duurzaamheid, kwaliteit en detail. De items van deze merken prijken hoog op onze wishlist, maar het aanschaffen ervan voelt als méér dan een aanvulling op je garderobe: het is tevens een act of sisterhood, waarmee we vrouwelijk talent willen supporten.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Zo roemt Vogue’s hoofdredacteur Linda Gümüs Gerritsen in haar editor’s letter in het blad al Nederlandse ontwerper Tess van Zalinge, voor de spectaculaire look die ze creëerde voor Vogue Man-editor Stijn de Vries in de finale van Wie is de Mol?. En Vogue’s editor-at-large Stephanie Broek geeft in het nieuwe nummer Ulrika Lundgren van Rika Studios een welverdiend platform – haar boetiek is een vaste waarde in de Amsterdamse Negen Straatjes en onlangs lanceerde ze een nieuw project: galerie Poetic Playground.

Bovendien vinden wij niks leuker dan nieuwe, kleine merken ontdekken. Daarom introduceren de Vogue-redacteuren van de digitale redactie de vrouwelijke ondernemers achter hun favoriete kleine merken die ook jij op de radar wil hebben.

De favoriete kleine merken van de Vogue-redactie

Oro Jewels – Lisa Goudsmit, head of digital

“Ik vind het altijd leuk om sieraden bij kleinere merken te kopen, en toevallig zijn deze ook vaak gerund door vrouwen. Sterker nog: ik kwam erachter dat ik best veel sieraden heb van bedrijven gerund door zussen – over sisterhood gesproken. Een paar die ik hier wil noemen zijn Tweek-Eek van tweelingzussen Roos en Geertje Eek uit Eindhoven. Van hen heb ik meerdere oorbellen in bijzondere vormen die ik graag draag. Hetzelfde geldt voor mijn vintage gouden ringen van Oro Jewels, van de Amsterdamse zussen Lotte, Anne-Fleur en Myrthe, die ik kocht voor bijzondere gelegenheden. Van het Amerikaanse sieradenmerk Bonheur Jewelry, van zussen Albina en Ally, heb ik ook meerdere designs. Misschien moet ik ook met mijn zus iets starten met gouden sieraden – noemen we het gewoon Goudsmit.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door ORO JEWELS (@oro.jewels.ams)

Tessa Borrenberghs – Marjolein van den Brand, senior online redacteur

“Ik ontmoette Tessa Borrenberghs vorig jaar zomer tijdens Copenhagen Fashion Week, waar ze in een pop-up van MAD Brussels haar werk presenteerde, samen met andere jonge Belgische ontwerpers. Ik was meteen aangetrokken tot de minimalistische, vrouwelijke en – door het gebruik van stretchy biologisch katoen – comfortabele ontwerpen die ze toonde. Ze vertelde alles zelf te doen, van het design en het naaiwerk tot de marketing en de sales (hoe dan?). Ik ben haar toen gaan volgen en wachtte sindsdien op het perfecte moment om een item van haar aan te schaffen. Dat moment kwam dit jaar: ik kocht de botergele Sophia-jurk voor een bruiloft en ik kan er niet blijer mee zijn. Het ontwerp is superflatterend en ik voel me er fantastisch in. Inmiddels doet Tessa niet meer alles zelf (gelukkig!) en onlangs lanceerde ze de rebranding van haar merk. Neem zeker een kijkje, zou ik zeggen.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Borrenberghs (@borrenberghs)

Reyèm – Marloes van Wijnen, online eindredacteur

“Sabrina Meijer richtte in 2019 Reyèm op, en sindsdien is Amsterdam een mooi merk rijker. Reyèm staat voor de combinatie van tijdloosheid, elegantie en comfort met een focus op duurzaamheid. Alle items verschijnen in een chique jersey stof (gemaakt van gerecycled polyamide uit Italië) en een klassiek kleurenpallet, bestaande uit voornamelijk neutrale tinten. Haar formule laat zich het best omschrijven als comfortabele basics met een twist; de ideale kwalitatieve basisstukken voor je garderobe. Een formule waar ze trouw aan blijft, zonder te bezwijken voor trends – het bewijs dat ze een duidelijke, minimalistische visie heeft, waarmee ze velen inspireert.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door REYÈM (@reyem.shop)

ByGoldiie – Lois Laverne, online redacteur

“Ik volg het sieradenmerk ByGoldiie al jaren en het is zó bijzonder om te zien hoe de founder – Goldiie, een autodidact kunstenaar met Caribische roots – is gegroeid. Ze begon kleinschalig, maar heeft as we speak een showroom in Parijs en haar creaties staan regelmatig in internationale magazines. Haar sieraden zijn sculpturale kunstwerken, vaak met echte bloemen in hars verwerkt. Ik heb zelf een paar oorbellen van het merk en ze zijn altijd een gespreksonderwerp – perfect als je ergens binnenkomt waar je nog niemand kent en graag verbinding zoekt. Een volgend paar staat dan ook alweer op mijn wishlist: transparante statementoorbellen met felgekleurde orchideeën erin.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht dat is gedeeld door @bygoldiie

The Five Studio – Alexandra van der Hoeven, online redactiestagiaire

“Een label waar mijn oog onlangs op is gevallen, is The Five Studio. Oprichter Anna Alexandra Nicoline richtte het label in 2018 op, met een duidelijke visie: tijdloze, minimalistische mode creëren voor de moderne vrouw. En dat is gelukt. De stukken van The Five Studio vallen op door hun perfecte balans tussen comfort en elegantie. Elk item is ontworpen als een set, maar kan net zo goed afzonderlijk gedragen worden, wat zorgt voor een veelzijdige en moeiteloos chique uitstraling. En zeker niet onbelangrijk: bij het label staat duurzaamheid hoog in het vaandel. Een tip: voor een visueel voorproefje van de ontwerpen van het merk is hun Instagrampagina absoluut een kijkje waard.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door The Five Studio (@thefive.studio)

The Room Antwerp – Femke Habraken, online redacteur

“Een modemerk met een vrouw aan het roer waar ik geen genoeg van kan krijgen is The Room Antwerp. Sinds 2021 zijn modeliefhebbers en cool girls hier aan het juiste adres om de mooiste elevated basics te scoren. Het soort items dat je iedere dag wil dragen: stijlvol, minimalistisch en met een twist die het nét allemaal wat interessanter maakt. De Belgische oprichter Noëmie Haverhals biedt zo met haar label een fijne balans tussen trendy items en alledaagse stukken. Wat het merk bovendien nog meer onderscheidt van andere labels, is hun community driven-aanpak. Ben je fan? Dan word je een Roomie en profiteer je van toegang tot exclusievere items op de website. Ook doe je stijlinspiratie op van Roomies die je voorgingen: kijk af bij it-girls als Negin Mirsalehi, Bruna Bear en Emilia Silberg hoe zij hun geliefde The Room-items dragen.”