de-belgische-popster-angele-over-geluk-muziek-en-haar-eerste-parfumcampagne-voor-chanel-343459
©Courtesy of Chanel

Angèle is het nieuwe gezicht van Chance Eau Splendide, de nieuwste geur binnen de iconische Chance-lijn van Chanel. Voor de campagne schreef de Belgische popster niet alleen een eigen nummer, maar dook ze ook in de wereld van geur, emotie en geluk. In gesprek met Vogue vertelt ze over haar band met parfum, het belang van optimisme én waarom deze samenwerking precies op het juiste moment kwam.

Angèle is het gezicht van Chanel Chance Eau Splendide

Angèle noemt zichzelf een optimist. “Ik beweeg me graag richting vreugde”, vertelt ze aan Vogue. “Vreugde is enorm krachtig. Het is echt een mantra voor mij. Zolang we kunnen, zolang we de kans hebben, moeten we onze vreugde koesteren en vasthouden – die opent namelijk de deur naar nog meer geluk en optimisme. En als het vandaag niet lukt, dan lukt het morgen wel.”

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Het is precies die lichtheid, energie en stralende kijk op het leven die de 29-jarige Belgische zangeres de perfecte belichaming maakt van Chanel – meer specifiek van het nieuwe parfum Chance Eau Splendide. Angèle is sinds 2020 ambassadeur van het Franse modehuis. En nu is ze ook het gezicht van de vijfde en nieuwste, paarse variant van de bekende Chance-geurlijn: een heldere, fruitig-bloemige geur met noten van sprankelende framboos, rozenpelargonium, viooltjes en cederhout. De geur werd zorgvuldig gecreëerd door Chanels in-house parfumeur Olivier Polge en voelt als een vernevelde portie geluk.

‘Geur geeft me zelfvertrouwen’

Hoewel Angèle al in meerdere campagnes schitterde sinds ze zich bij de Chanel girls voegde – naast onder anderen haar vriendin en mede-muzikant Dua Lipa – is dit de eerste keer dat ze het gezicht is van een parfum. “De vreugde en hoop die van deze geur uitgaan, raakten me meteen”, zegt ze over haar connectie met de geur. “Ik herken me ook in het paradoxale karakter van de geur: de combinatie van precisie en lichtheid. Er zit iets heel gestructureerds in, en tegelijkertijd barst het van de bloemige en fruitige noten. Die dualiteit spreekt me aan. En dan is er nog het thema geluk, het idee van een kans wagen – dat raakt me natuurlijk ook.”

Dat past goed, want waarschijnlijk weet niemand beter dan een popster hoe krachtig – en gelukbrengend – een geur kan zijn. “Voor mij is parfum dragen een manier om mezelf in beweging te krijgen”, zegt ze over het dagelijkse ritueel. “Het geeft kracht. Wanneer ik parfum opdoe, kom ik automatisch in actie. Het is de finishing touch voordat ik de deur uitga en me openstel voor de wereld, voor anderen. Het geeft me zelfvertrouwen. Na het aankleden en make-up opdoen, komt mijn parfum – dan voel ik me compleet.”

Geroosterd brood en warme chocolademelk

Net als muziek raakt geur ons ook emotioneel. Voor Angèle zijn er bepaalde geuren die haar meteen terugbrengen naar speciale herinneringen. “De geur van geroosterd brood en warme chocolademelk hoort voor mij bij klassieke muziek bij mijn grootouders thuis”, vertelt ze. “Dat ís gewoon de geur van zondagochtend geworden. Zodra we een bepaalde geur ruiken, worden we teruggevoerd naar een herinnering. Geur is als geluid – het is sterk verbonden met emotie.”

Wat is dan het geluid van geluk, en van het speelse maar verfijnde Chance Eau Splendide? Voor Angèle zit dat onder andere in de nieuwe campagnefilm, geregisseerd door Jean-Pierre Jeunet. Daarin speelt ze zelf de hoofdrol, terwijl haar speciaal voor de film geschreven ballad A Little More te horen is – een hedendaags nummer dat klinkt terwijl ze haar kans waagt in een spiegelpaleis op de kermis.

Op de gok naar Parijs

“Ik ben zo blij dat ik het nummer voor deze campagne heb mogen schrijven”, zegt ze. “Toen ik eraan werkte, had ik net een wereldtournee afgerond. Ik was in New York en luisterde nonstop naar ABBA, The Supremes en Chicago. Ik haalde veel inspiratie uit die sixties- en seventies-vibe, en uit disco – allemaal geluiden die de vreugde, het speelse en het nostalgische oproepen die we in dit nummer terugvinden.”

Nu Angèle een nieuwe fase in haar carrière en haar samenwerking met Chanel ingaat, lijkt het erop dat de geur én het geluid van vreugde en geluk haar blijven volgen. Als ze terugblikt op hoe ze hier gekomen is – op het podium en bij het modehuis – merkt ze op dat zelfs met alle geluk van de wereld, je nog altijd lef nodig hebt. “Toen ik twintig was, nam ik mijn twee managers bij de hand en gingen we naar Parijs om onze demo’s te laten horen. Het was echt een gok”, vertelt ze over haar grootste risico – én haar grootste geluk.

“Ineens zat ik tegenover mensen uit de muziekindustrie. Ik was bang dat ze de richting die ik wilde inslaan niet zouden begrijpen”, vervolgt ze. “Ik wilde onafhankelijk blijven, mijn eigen nummers schrijven en produceren onder mijn eigen label. Dat was een groot risico. De weg naar onafhankelijkheid – die nu vanzelfsprekend voelt – was toen nog heel moeilijk te bewandelen. Ik ben nog steeds dankbaar voor dat lef, voor dat verlangen om er vol in te duiken.”

angele chanel chance
©Chanel

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue AU.