Eén ding weten we zeker als het om Anne Hathaway gaat: ze slaat de plank nooit mis. Eerder onderging ze een stijlrenaissance – maak daar maar de Anne-aissance van – en nu is de actrice het gezicht van de Vital Perfection-lijn van Shiseido. Ik spreek de actrice in het Mandarin Oriental in New York, 53 verdiepingen boven een bloeiend Central Park.
Anne Hathaway over Gen Z, skincare en balans
“Vroeger was ik echt bang voor dingen, om te kort te komen”, zegt Anne Hathaway. “Ik geniet liever van wat ik aan heb, ook al draag ik niet precies het juiste.” Ze heeft het natuurlijk over haar innerlijke dialoog die de afgelopen twee jaar haar stijl deed verschuiven. Maar ik sluit me aan bij de kern van mode-die-hards: ze ziet er áltijd goed uit. Tijdens ons gesprek draagt ze een oversized paars Valentino-pak met een paar bijpassende glanzende Garavani-platformpumps. Hathaway is een soort millennial-icoon, met een hoofdrol in citeerbare klassiekers als The Princess Diaries (2001) en The Devil Wears Prada (2006). Toch geeft ze Generatie Z snel de eer voor het beïnvloeden van haar meer experimentele stijl. “Ik ben echt switched on door Gen Z”, zegt ze. “Het is een leuke generatie als het om mode gaat. Ze weten wat ze doen.”
Als je tegenover Hathaway zit, zou het je vergeven worden als je intern fangirlt: die glimlach! Dat haar! Maar bij deze gelegenheid draait het allemaal om haar porselein-perfecte huid. Vandaag kondigt Shiseido Hathaway aan als de nieuwe wereldwijde ambassadeur van de Vital Perfection-lijn. Deze lijn bevat een scala aan luxueuze crèmes, lotions en maskers die de gezondheid en levendigheid van de huid herstellen. “Als je het geluk hebt een heel lang leven te leiden, draagt je huid je persoonlijke erfenis met zich mee”, zegt Hathaway. “Als je het met liefde, zorg en respect kunt behandelen en het zo goed mogelijk kunt koesteren, zal het je je hele leven vruchten afwerpen.” Ze benadrukt dat haar huidverzorgingsfilosofie minder gaat over perfectie en meer over het kijken naar mogelijkheden.
En wie kan beter dan de Oscar-winnende acteur de mantra van de campagne ‘Potentie heeft geen leeftijd’ aanprijzen? Afgelopen herfst, toen Hathaway veertig werd, begon ze ook aan een spannend nieuw tijdperk voor haar carrière. Ze kreeg rollen variërend van een huisvrouw uit de jaren zestig in de verwrongen thriller Mothers’ Instinct tot een gescheiden 40-jarige moeder die een relatie had met de zanger van een boyband in The Idea of You. (Deze laatste film is trouwens gebaseerd op een fanfictieroman van Harry Styles).
Ter ere van haar nieuwe rol bij Shiseido spreekt Hathaway met Vogue om de vreugde van huidverzorging te bespreken, het omarmen van mode en het vinden van balans in haar leven.