Wie milieubewust wil leven om zo ‘de natuur te redden’ maakt doorgaans een aantal keuzes die samen neerkomen op één belangrijk concept: minder, minder, minder. Lees: minder vliegen, minder consumeren, minder water verspillen en vooral meer recyclen, dat de afgelopen jaren het toverwoord lijkt geworden voor alle milieuprobleem-gerelateerde oplossingen. Ook in de beauty-industrie, waar er zeker winst lijkt te behalen op het gebied van duurzaamheid.
Navullen maar
Het gezaghebbende Zero Waste Europe, een Europees samenwerkingsverband met als doel het elimineren van afval, schat dat er jaarlijks zo’n honderdtwintig miljard verpakkingen worden geproduceerd voor beautyproducten, al dan niet in de luxecategorie. Waar moeten al die lege verpakkingen heen? Naar overvolle landfills (stortplaatsen). Klein probleem: stortplaatsen bevatten grote hoeveelheden stoffen die schadelijk zijn voor het milieu, doordat giftige chemicaliën uit kunststoffen vrijkomen als ze afbreken. Dat is dus wachten op de volgende natuurramp.
Het goede nieuws? Het LCA Center, een onafhankelijk onderzoeksinstituut opgericht door verpakkingsbedrijf Royal Paardekooper en de milieu-ngo Natuur & Milieu, stelt vast dat als al onze beautyproducten navulbaar zouden zijn, bijna 70 procent van de CO2-uitstoot veroorzaakt door de cosmetica-industrie, kan worden geëlimineerd. Dat klinkt als een gigantische impact, waar ook luxemerken steeds bewuster van worden. Zo lanceerde Hermès in 2020 Rouge Hermès, een collectie van veertien ‘satijnen’ en tien matte lipsticks waarvan de houders eindeloos na te vullen zijn – voor de helft van de prijs.