Van Londen en New York tot Parijs en Milaan: we zien voor de herfst van 2024 qua beautytrends geen grauw minimalisme – voor de tijd van het jaar toch zo kenmerkend. Verwacht drama, kleur en veel details. En hadden we al drama gezegd?
De beautytrends van de herfst 2024
Harige situaties
Vooral haar stond bij de shows in de kijker – in de breedste zin van het woord; haar danste als een rode draad door het herfst/winter 2024- seizoen. Naast ingetogen looks in de vorm van zijscheidingen enwetlooks (Fendi en Max Mara) waren er grootse manen. Bouffant, met stuitend volume, torenhoog en gedurfd, zoals bij Christian Cowan, Marc Jacobs en Margiela, die bovendien het internet domineerde met de bijbehorende popperige snoetjes. Thom Browne daarentegen bracht een ode aan The Raven, het gedicht van Edgar Allan Poe, en stuurde de modellen de catwalk op met vlechten die de zwaartekracht tartten.
Ook de pony staat in de kijker; oogbedekkend, zoals bij Dries Van Noten, of juist minuscuul, zoals bij Luar. Laatstgenoemde speelde met elizabethaanse en victoriaanse pruikreferenties;vlechten die het gezicht omlijstten werden in een lus gelegd en naar achteren vastgemaakt. Vervolgens gecombineerd met extensions op de slapen en vastgeplakte micropony’s die soms als een kroon opkrulden.
Bij Prada bracht haarstylist Guido Palau een moderne, futuristische kijk op een bijna art-nouveau-esque haarstijl; gecreëerd met veel haargel en -lak, finger wave-technieken en rosetten gemaakt met haarspelden. Over futurisme en Guido Palau gesproken, hij werkte samen met kleurexpert Antonia Cometa aan het haar voor de Loewe-show. Het resultaat? Futuristische bloempotcoupes geïnspireerd op anime. Palau gebruikte extensions die zwart, rood, turkoois en blauw geverfd waren, met een enkele vlecht achter op het hoofd.
Kleurbad
Hoewel het najaar vraagt om ingetogen tinten met in de hoofdrol een neutraal kleurenpalet, is er nog steeds ruimte voor fun, wat perfect is voor het feestseizoen. Bijvoorbeeld inde vorm van kohleyeliners of uitgesproken kleuren, zoals Peter Philips’ electric roze ooglook voor Dior. Dit seizoen is hetkleuraccent overigens verschoven: van het hele ooglid naar eenmeer intense kleurenbom in de binnenste ooghoeken. “Het trekt de aandacht zonder dat het overweldigend is”, vertelt Philips aan de Britse Vogue over de look. Het gelaat blijft verder vrij neutraal, met als opvallende afwezige: mascara. De roze tint is ook een ode aan de heritage van de Indiase kunstenaar Shakuntala Kulkarni, die de kunstwerken maakte voor het setdesign van de show.
Niet alleen roze voert de boventoon, we zijn ook klaar om diep in het blauw te duiken. Van ijzig pastel tot mat marineblauw: kies maar uit het arsenaal aan blauwtinten van dit seizoen. Deze trend knipoogt naar de pastelblauwe momenten uit de jaren negentig, waardoor het passend is om de look te combineren met een teint zonder poespas en een subtiele glow.
Babyblauwe oogschaduw was een veel geziene gast bij verschillende shows tijdens London Fashion Week, zo ook bij Conner Ives. De modellen droegen babyblauwe oogschaduw gecombineerd met sepia nepwimpers, wat een bijzondere en speelse look opleverde, van de hand van make-upartiest Lucy Bridges. Bij Victoria Beckham zien we mandarijnoranje en ijzig witte oogschaduw in de binnenste ooghoeken, die iets vierkanter uitloopt. Het idee is dat de kleur als het ware op het oog ligt, aldus make-upartiest Fara Homidi.
Afgemat
Vorig seizoen domineerde een stralende, glowy huid de catwalks, maar voor het najaar zien we een veel ingetogener aanpak als het gaat om basismake-up. Super-dewy foundationsen fonkelende highlighters maken plaats voor een zachte, matte finish met subtiele popperige glans, dan wel volledig afgepoederd, zoals bij Richard Quinn en JW Anderson.
Tijdens de show van Dries Van Noten creëerde make-upartiest Lucy Bridge prachtige make-uplooks, die ongebruikelijke kleurenpaletten combineerden – smeulende bruintinten enwarme, rijke dieprode kleuren werden gebruikt om de teint warmte te geven. De lippen op hun beurt waren bedekt met een scala aan aardetinten, van scherp klassiek rood tot onverwacht mistig grijs en herfstbruin.
Ook gezien: de knalrode lip. En toegegeven, deze is zeker niet revolutionair, maar er werd wel een draai gegeven aan de manier waarop hij werd aangebracht. Bij Molly Goddard creëerde make-upartiest Lisa Eldridge een subtiel uitgesmeerde lip, met bijpassende oogschaduw. Het resultaat is een romantische en toch spannende manier om de klassieke tint te dragen. In je winkelmandje: cool-toned rood. Kijk maar naar JW Anderson, Richard Quinn en Moschino. Kies anderzijds voor een vampy ombré lip, zoals gezien bij Roksanda, waarbij de lippen omlijnd worden met een rijke bordeauxrode tint.
Lived-in
‘Geleefde’ eyeliner staat al enige tijd in de schijnwerpers, maar deze looks vielen op doordat de modellen eruitzagen alsof ze net door een plensbui waren gelopen. Tom Ford presenteerdewat visagist Dick Page ‘natte zwarte’ ogen noemde, terwijl Prabal Gurung smudgy eyeliner losmaakte van de voorspelbare glam grunge door ‘m te combineren met een roze en rodelipgloss. Bij Helmut Lang leken oogschaduw en eyeliner willekeurig rond de ogen te zijn aangebracht. Voor een nogdramatischer effect werd bij Roberto Cavalli een uitgesmeerde, opvallende wing op de slapen gecreëerd.