chanels-voormalige-make-up-director-lucia-pica-lanceert-eerste-collectie-voor-byredo-226979
©Byredo

Tijdens haar functie als global creative make-up en colour director bij Chanel, zette make-upartiest Lucia Pica een ware beautyrevolutie in gang bij het Franse modehuis. Toen de Italiaanse het merk in 2021 verliet, werd al snel duidelijk dat er een samenwerking met het gewilde Scandinavische beautylabel Byredo aan zat te komen. Nu lanceert het beautylabel hun eerste collectie ontworpen door Lucia Pica. Een collectie van vloeibare lipsticks die je de meest dewy beautylook ooit geven.

Lucia Pica voor Byredo

Lucia Pica werkte zes jaar bij Chanel en maakte vooral faam met haar innovatieve make-upproducten. Haar debuutcollectie Le Rouge stelde rode oogschaduw, mascara en eyeliners centraal – een onconventionele zet die Lucia Pica op de kaart zette.

Eerder dit jaar werd aangekondigd dat Pica ging samenwerken met Byredo’s oprichter Ben Gorham om de make-uplijn van het luxe Zweedse parfumhuis, die in 2020 werd gelanceerd, verder te ontwikkelen. Zo kleurrijk als haar eerste make-upstatement bij Chanel, zo ingetogen maar tegelijk krachtig is haar debuut bij Byredo: het merk lanceert een collectie die, zoals Wallpaper dat treffend stelt, van een ‘huilgezicht’ een stijlvolle look weet te maken.

Emotie in make-up 

Pica’s eerste collectie bestaat uit liquid lipsticks in tien verschillende tinten: van een transparante gloss tot meer nude, aardse tinten. Hoewel in eerste instantie ontwikkeld als lipproduct, laat Pica weten dat de items over het hele gezicht gebruikt kunnen worden als highlighter of oogschaduw. Zo stelt ze tegenover Wallpaper: “Als je de heldere gloss op de binnenste ooghoek of op je oog aanbrengt, ziet het eruit alsof je een intense emotie hebt doorgemaakt. Ik doe soms een gloss over mijn eyeliner zodat je niet weet of ik super opgewonden ben of dat ik eigenlijk heb gehuild.” Want, zo stelt Pica: “Emoties zijn toegestaan en mogen zichtbaar zijn. Ik wil dat make-up een zichtbaar medium van emotie wordt.”

Byredo staat vooral bekend om haar befaamde parfums die wereldwijd geliefd zijn. Deze items vormen dan ook de inspiratie voor Pica’s eerste collectie. Zo is de gloss “een weerspiegeling van de transparantie en vloeibaarheid van Byredo’s parfums”. Pica licht toe: “Een Byredo parfum is een vertaling van persoonlijke herinneringen; het is een onzichtbaar medium van emotie door middel van geur. En met deze collectie willen we precies hetzelfde doen: een vloeibaar make-upproduct creëren dat het gevoel van een persoon weerspiegelt. Het element van water en vloeibaarheid in de textuur was belangrijk om het verband te leggen met het parfum.”

Van de pure transparante kleur genaamd Fantôme tot rijke beige en wederom subtiele rode tinten: er is “een tint voor elke teint, stemming en gelegenheid, met eindeloze mogelijkheden voor instinctieve zelfexpressie”, aldus het merk. Wij zijn fan.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door BYREDO (@officialbyredo)