Met haar 21 jaar is Emma Chamberlain ‘het nieuwe Hollywood’. Voor niet-ingewijden: de digital creator verliet in 2017 haar middelbare school in de Bay Area en verhuisde op 17-jarige leeftijd in haar eentje naar Los Angeles om YouTube stardom na te jagen. Al snel had Chamberlain een volgersaantal van zo’n drie miljoen, waardoor ze een contract met UTA sloot, talrijke Streamy Awards (de Oscars voor online creatieven) in de wacht sleepte en een vast gezicht werd bij Paris Fashion Week.
Emma Chamberlain nieuwe ambassadeur Lancôme
Chamberlain kennen we van een montagestijl die door velen wordt geprezen: snelle cuts, schermen met veel tekst en zorgvuldig gekozen pauzes, haar kijkers op de hoogte houdend van alle dagelijkse beslommeringen. Marketingmogelijkheden volgden al snel nadat ze begon, van Chamberlain Coffee tot deals met merken als Cartier en Louis Vuitton. Deze maand voegt ze nóg een samenwerking toe als ze de nieuwste – en jongste – wereldwijde ambassadeur wordt voor Lancôme.
Maar dit is niet het gemiddelde succesverhaal van een YouTube-vlogger. Als ik haar ontmoet in een bijna lege eetzaal in de historische Tower Bar in West Hollywood zie ik een tengere, bijna platinablonde vrouw met een luide, duidelijke stem. Gekleed in een pufferjas over een tanktop en spijkerbroek. Haar huid is stralend en make-upvrij, onthult ze met een bescheiden knikje. Een knipoog naar een persoonlijke skincareroutine die draait om “efficiëntie”. Hoewel Chamberlain zich niet bezighoudt met tutorials over contouren of pogingen zichzelf er “moe, maar natuurlijk” uit te laten zien, leidde een zoektocht naar betere applicatietechnieken haar als cheerleader op de middelbare school naar YouTube.