louis-vuitton-lanceert-eindelijk-een-eigen-make-uplijn-met-niemand-minder-dan-pat-mcgrath-aan-het-roer-337913
©Vogue Runway

De shows van het herfst/winter 2025-seizoen zijn in volle gang, en niemand heeft het drukker dan make-upartiest Pat McGrath. McGrath, die dit seizoen alleen al vijftien shows op haar naam mag zetten, is meestal backstage te vinden, waar ze tijdens de modemaand de beautylooks van modellen verzint en verzorgt. Maar vandaag staat ze in het middelpunt. Louis Vuitton lanceert eindelijk eigen make-up. De creative director van de nieuwe lijn, genaamd La Beauté Louis Vuitton? Niemand minder dan Pat McGrath herself.

Louis Vuitton lanceert eigen make-up

Pat McGrath kruipt voor de nieuwe make-uplijn van Louis Vuitton in de rol van creative director of cosmetics. (Jacques Cavallier-Belletrud leidt daarnaast de bestaande parfumlijn als meester-parfumeur.) De afgelopen twintig jaar werkte McGrath al achter de schermen bij de shows van het modehuis, en de afgelopen vier jaar brainstormde ze mee over de productontwikkeling van de nieuwe make-uplijn. En dat allemaal terwijl ze ook haar eigen merk heeft, Pat McGrath Labs.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Het is echter niet de eerste keer dat McGrath make-upproducten creëert voor een groot merk. Zo was ze ook het brein achter de lanceringen van de beautylijnen van Armani, Dolce & Gabbana en Gucci. Toch is deze lancering anders; dit is iets extra speciaals, benadrukt ze zelf. Nu ze er eindelijk over kan praten, is haar opwinding voelbaar.

In gesprek met Pat McGrath

“Mensen vragen me al jaren: wanneer komt Louis Vuitton nou met make-up? Nu kan ik eindelijk zeggen dat het gaat gebeuren”, vertelt ze. “Ik creëer al jaren make-uplooks voor Louis Vuitton. Onze visies komen overeen; we werken samen op een manier die heel natuurlijk aanvoelt. Maar elk seizoen is er wel weer een twist. La Beauté Louis Vuitton is een perfect verlengstuk van de reis die we samen hebben gemaakt.”

Waarin verschilt de make-uplijn van het modehuis van Pat McGrath Labs? Kunnen de twee naast elkaar bestaan? “Natuurlijk”, roept de make-upartiest. “La Beauté Louis Vuitton is van de absolute hoogste kwaliteit. Tijdens het proces van productontwikkeling ben ik altijd geobsedeerd geweest door de kleinste details en de textuur van producten. Ik kijk naar of je het gemakkelijk kunt aanbrengen, de juiste hoeveelheid pigment en hoe producten je moeten laten voelen”, vervolgt ze. “Grenzen verleggen, innovatie en sensorisch onderzoek zit in mijn DNA. Dat kan echt leiden tot baanbrekende resultaten – en dit nieuwe avontuur is geen uitzondering.”

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Pat McGrath
©Steven Meisel
Make-upartiest Pat McGrath

La Beauté Louis Vuitton, de make-up van Louis Vuitton

Het is allemaal logisch als je kijkt naar de creatievelingen die het modehuis vóór McGrath binnenhaalde. Denk aan wijlen Virgil Abloh, die ook bij zijn eigen merk Off-White bleef toen hij aan het hoofd van de mannenmode bij Vuitton kwam te staan. En aan Pharrell Williams, die in zijn voetsporen trad terwijl hij zijn eigen pad bleef uitstippelen als muzikant en ondernemer. Net als bij Abloh en Williams belooft deze nieuwe samenwerking met McGrath episch te worden.

“Bereid je voor om versteld te staan”, zegt McGrath lachend. “Dit is ambacht; een ambachtelijke benadering van make-up dat het erfgoed en de erfenis van het modehuis combineert met de beste innovatie die Franse labs te bieden hebben. Het is betekenisvol en tijdloos, waarbij elk product wordt behandeld als een object van verlangen.”

McGrath vertelt tot slot hoe ze de volledige toegang kreeg tot het archief van het huis, dat ijdelheidskoffers uit 1854 bevat, evenals poederdozen, borstels en spiegels uit de jaren twintig van de twintigste eeuw. Schoonheid heeft altijd in het DNA van Louis Vuitton gezeten, alleen de make-up ontbrak – tot nu.

De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

Louis Vuitton make-up
©Vogue Runway

Een etui voor je lippenstift en een mini-beautycase

Wat kunnen we, concreet, verwachten? “We hebben prachtige lippenstiften (55 om precies te zijn), ongelooflijke getinte lippenbalsems (10 in totaal) en oogschaduw (er zullen 8 quads zijn).” Als je kijkt naar eerdere looks die McGrath creëerde voor Louis Vuitton, komt het niet zozeer als een verrassing dat het modehuis van start gaat met een collectie die bestaat uit producten voor zowel de ogen als de lippen. Maar waar het echt interessant wordt? McGrath onthult ook dat er een speciale serie van kleine lederwaren komt voor de nieuwe producten, zoals een etui voor je lippenstift en mini-beautycases.

En hoewel de exacte kleuren en verpakkingen nog niet bekend zijn gemaakt, bevestigt McGrath dat uiteraard ook de LV-handtekening aanwezig zal zijn. Toch gaat het verder dan de inspiratie van de iconische beautycases en koffers van het huis. “De collectie draait om the art of living“, legt ze uit. “De textuur van het leer, de kleuren in de collectie, de code van het huis: het zijn allemaal springplanken, en elk detail is overwogen.” Verwacht dus dat je elk stuk wil koesteren als een waar erfstuk – net zoals je dat bij een Louis Vuitton-koffer, een -handtas of -kledingstuk zou doen.

“Dit is nog maar het begin”, sluit McGrath af. “We gaan een nieuwe standaard creëren in de luxewereld van beauty.”

La Beauté Louis Vuitton wordt in de herfst van 2025 gelanceerd in 115 winkels wereldwijd. Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue UK.