in-gesprek-met-mona-kattan-van-kayali-over-parfum-geuren-zijn-mijn-superpower-247145
©Mona Kattan / Kayali

Online grootheid Mona Kattan bracht onlangs met haar eigen parfummerk Kayali een nieuw parfum uit. De toepasselijke – al is dat natuurlijk subjectief – naam ervan? Yum. De nieuwste lancering is namelijk, volgens Kattan zelf, nogal jammie – de geur is gebaseerd op haar favoriete eten, te weten: pistache-ijs. Kom er maar eens op. We spraken Kattan over haar merk, zelfliefde en bovenal passie voor geuren. “Ik ben heel gevoelig en emotioneel. Het reukzintuig is daarom heel belangrijk voor mij, omdat het zo verbonden is met je herinneringen en emoties.”

Mona Kattan en Kayali

Mona Kattan omschrijven kan op vele manieren. Ze is ondernemer, oprichter van Kayali, online personality, zus van die andere grote beauty-influencer Huda Kattan, naar eigen zeggen ‘advocate for self love’ en bovenal: geurenexpert. Zo vertelt ze ons wel vierduizend parfums thuis te hebben. “Ze zijn mijn babies, mijn bibliotheek. Ik zie ze allemaal als kunstwerken. Ze kosten zo veel tijd om te maken en moeten helemaal kloppen, van de geur tot de fles en de naam.” Inmiddels bracht ze met haar eigen merk Kayali al twaalf parfums uit – Yum maakt haar eerste dozijn compleet.

De sympathieke Mona heeft een druk bestaan in Dubai, waar ze al twintig jaar woont, al maakt ze voor Vogue graag even tijd. Als we haar spreken, heeft ze zojuist het eerste event gehad voor Kayali’s Yum Pistachio Gelato. Iets waarvan ze aangeeft dat ze dat, ook na twaalf parfums, nog steeds spannend vindt. “Het was heel leuk! We hebben heel goede feedback gehad. Gelukkig, want of iemand het lekker vindt, is zo subjectief.”

Nooit meer iets missen van Vogue.nl? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief en ontvang het laatste fashion- en beautynieuws.

Dubai als thuisbasis

Hoe is het eigenlijk om als parfum-ondernemer in Dubai te wonen?

“Ik woon hier al sinds mijn zeventiende en was echt meteen verliefd. Het is een speeltuin voor parfumliefhebbers. Er is zo veel diversiteit aan mensen, die allemaal hun eigen, authentieke cultuur meenemen naar deze stad die tegelijkertijd draait om de toekomst en vooruitgang. Dubai is ook een belangrijke inspiratiebron voor mijn merk, want geur speelt hier een grote rol. Sowieso zijn parfums – zowel voor je lichaam als voor je huis – heel belangrijk in het Midden-Oosten. Het wordt hier niet gezien als een extraatje dat je als laatste ‘aan jezelf’ toevoegt als je ergens heengaat; geuren zijn een vast onderdeel van tradities en je identiteit. Mensen branden hier bijvoorbeeld veel ‘bakhoor’ – oftewel: ‘oud’ – een houtsoort. En sommige mensen hebben een speciaal voor hen gemaakte huisparfum. Er is een rijke geurentraditie en daar ben ik echt verliefd op geworden.”

En toen werd Kayali geboren.

“Ja! Ik probeer de liefde voor die Midden-Oosterse geurentraditie te verspreiden over de rest van de wereld. Zo vier ik mijn eigen roots (de familie Kattan komt oorspronkelijk uit Irak, red.) én laat ik mensen overal kennismaken met deze gewoontes. Kayali betekent ‘mijn fantasie’ in het Arabisch. De flessen zijn diamantvormig – dat zie je hier veel bij parfums op de lokale souks, de markten. Mede door die vorm voel je je bijzonder, alleen al als je het parfum opdoet. Die cultuur wil ik integreren in mijn merk.”

Wat betekenen geuren voor jou?

“Al mijn hele leven ben ik verliefd op geuren. Niet alleen op parfums; ook op de geur van een versgebakken taart of een kaars, bijvoorbeeld. Of op de geur van mensen. Ik ben heel gevoelig en emotioneel. Het reukzintuig is daarom heel belangrijk voor mij, omdat het zo verbonden is met je herinneringen en emoties. Geuren gaan niet om anderen, maar om hoe jíj je voelt. En dus zijn ze een krachtige tool om je gevoelens te beïnvloeden.”

De kracht van geur

Hoe bedoel je dat?

“Je voelt je meteen anders als je parfum opdoet, een geurkaars brandt, brood bakt of alleen al ruikt aan een kopje koffie. Dat boost je humeur meteen. Maar je kan ook ontspannen door lavendel te ruiken, en door vanille op te doen voel je je sexy. Ik vind dat geweldig. Geuren zijn mijn superpower. Ik denk dat steeds meer mensen zich ook realiseren hoe krachtig geuren zijn, sinds we door de lockdowns vastzaten thuis. Toen merkte je hoe snel je de sfeer thuis kon veranderen met geuren.”

Op social media heb je het veel over self love en therapie. Hoe is dat verbonden aan geuren?

“Het gaat erom dat je in aanraking komt met je emoties. Hoe ouder ik word, hoe beter dat gaat. Ik geloof zo erg in de kracht van therapie, meditatie, dankbaarheidsoefeningen en journaling. Geurentherapie hoort daar voor mij bij. Het is prima als je alleen parfum gebruikt voor anderen, maar ik raad je aan het ook voor jezelf op te doen. Gun jezelf die extra laag liefde.”

Is er een bepaald parfum dat jou meteen een boost geeft?

“In twee van mijn parfums zitten appelgeurnoten. Die zijn zo mood boosting; ze maken je energiek. Yum doet dat ook. Mensen vinden hem lekker ruiken, en zeggen er meteen vrolijk van te worden. Ik denk dat dat komt omdat je erdoor denkt aan pistache-ijs. En ijs is meestal verbonden aan positieve herinneringen.”

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Mona Kattan met Yum van Kayali
©Kayali
Mona Kattan met Yum

Het maken van parfum

Heb je hem daarom gemaakt?

“Ja, pistache-ijs is mijn favoriete eten! Als mensen mij vragen wat ik als mijn laatste avondmaal zou kiezen, dan kies ik dat. Ik zou het de hele dag kunnen eten. En het werkt ook echt goed als parfum, want het is nootachtig, zoet en een beetje bloemig. De geur is gelaagd en blijft lang hangen – een parfum voor de fijnproevers. Hij is dan ook ontwikkeld door de vader van dit soort ‘gourmand-parfums’, die doen denken aan zoete smaken: Olivier Cresp en zijn zoon Sebastien. Olivier ontwikkelde ook Angel van Thierry Mugler, de eerste gourmand-blockbusterparfum. Ik ben heel vereerd dat zij met mij Yum wilden maken.”

Hoe ontwikkel je eigenlijk je Kayali-parfums? Is dat altijd in samenwerking met een ‘neus’?

“Ik begin met een idee. In dit geval wilde ik een dessert-achtig parfum. Dan bedenk ik vijf hoofdgeuren, waaronder bijvoorbeeld pistache, slagroom en marshmallow. En vervolgens vijf basisnoten, waaronder bijvoorbeeld bloemengeuren. Met die tien ingrediënten gaat een parfummaker aan de slag. Vervolgens gaan we eindeloos heen en weer met varianten, waarbij we net zo lang doorgaan tot we tevreden zijn. In het geval van Yum was de 33e variant de juiste. Inmiddels hebben we zo twaalf parfums ontwikkeld.”

Welke parfum en welke geur zijn eigenlijk je favoriet?

“Qua parfums van Kayali: Sweet Diamond Pink Pepper. Dat is de eerste die ik maakte na mijn therapy journey, toen ik nog dichterbij mezelf en mijn creativiteit kwam. Mijn algemene favoriete geur ooit is een verjaardagstaart met opgebrande kaarsjes, als je ze net hebt uitgeblazen. Dat geeft me het gevoel weer kind te zijn.”

Mona Kattan en eten

Ik hoor je veel praten over eten en online staan kookvideo’s van jou. Een belangrijk thema voor je?

“Ik hou van eten! Ik denk dat veel mensen die van geuren houden, van smaken houden. Die horen bij elkaar. Mijn eerste baan was in een restaurant; drie jaar lang werkte ik in de keuken. Maar toen verhuisde ik naar Dubai en kwam er van koken niet veel meer terecht. Al doe ik wel soms kookworkshops.”

Gekke vraag misschien, maar als je jezelf in een parfumflesje zou gieten, hoe zou dat ruiken?

“Als Sweet Diamond! Spicy, maar ook bloemig, met pink pepper en vanille. Een heel romantisch luchtje. Ik ben echt een hopeless romantic. En Sweet Diamond viert vrouwelijke kracht. Heel warm, maar ook pittig en sexy. Een onvergetelijk luchtje dat niet voor iedereen is – het is uniek. Dat past wel bij mij.”

Tot slot Mona, wat hoop je uiteindelijk te bereiken met Kayali?

“Ik hoop dat mensen zich de beste versie van zichzelf gaan voelen dankzij mijn parfums. Maar ik wil ze ook kennis laten maken met de Midden-Oosterse geurrituelen: het idee dat je geuren deelt, dat parfums een vast onderdeel zijn van je leven maar ook bijvoorbeeld layering (het dragen van meerdere geuren bij elkaar) – dat is hier heel gebruikelijk. Ik hoop dat Kayali veel mensen mag bereiken, en daar heb ik een goed gevoel over. Alles valt nu samen, lijkt wel.”

Kayali’s Yum Pistachio Gelato | 33 is nu hier te koop.

Nooit meer iets missen van Vogue.nl? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief en ontvang het laatste fashion- en beautynieuws.