Online grootheid Mona Kattan bracht onlangs met haar eigen parfummerk Kayali een nieuw parfum uit. De toepasselijke – al is dat natuurlijk subjectief – naam ervan? Yum. De nieuwste lancering is namelijk, volgens Kattan zelf, nogal jammie – de geur is gebaseerd op haar favoriete eten, te weten: pistache-ijs. Kom er maar eens op. We spraken Kattan over haar merk, zelfliefde en bovenal passie voor geuren. “Ik ben heel gevoelig en emotioneel. Het reukzintuig is daarom heel belangrijk voor mij, omdat het zo verbonden is met je herinneringen en emoties.”
Mona Kattan en Kayali
Mona Kattan omschrijven kan op vele manieren. Ze is ondernemer, oprichter van Kayali, online personality, zus van die andere grote beauty-influencer Huda Kattan, naar eigen zeggen ‘advocate for self love’ en bovenal: geurenexpert. Zo vertelt ze ons wel vierduizend parfums thuis te hebben. “Ze zijn mijn babies, mijn bibliotheek. Ik zie ze allemaal als kunstwerken. Ze kosten zo veel tijd om te maken en moeten helemaal kloppen, van de geur tot de fles en de naam.” Inmiddels bracht ze met haar eigen merk Kayali al twaalf parfums uit – Yum maakt haar eerste dozijn compleet.
De sympathieke Mona heeft een druk bestaan in Dubai, waar ze al twintig jaar woont, al maakt ze voor Vogue graag even tijd. Als we haar spreken, heeft ze zojuist het eerste event gehad voor Kayali’s Yum Pistachio Gelato. Iets waarvan ze aangeeft dat ze dat, ook na twaalf parfums, nog steeds spannend vindt. “Het was heel leuk! We hebben heel goede feedback gehad. Gelukkig, want of iemand het lekker vindt, is zo subjectief.”
Dubai als thuisbasis
Hoe is het eigenlijk om als parfum-ondernemer in Dubai te wonen?
“Ik woon hier al sinds mijn zeventiende en was echt meteen verliefd. Het is een speeltuin voor parfumliefhebbers. Er is zo veel diversiteit aan mensen, die allemaal hun eigen, authentieke cultuur meenemen naar deze stad die tegelijkertijd draait om de toekomst en vooruitgang. Dubai is ook een belangrijke inspiratiebron voor mijn merk, want geur speelt hier een grote rol. Sowieso zijn parfums – zowel voor je lichaam als voor je huis – heel belangrijk in het Midden-Oosten. Het wordt hier niet gezien als een extraatje dat je als laatste ‘aan jezelf’ toevoegt als je ergens heengaat; geuren zijn een vast onderdeel van tradities en je identiteit. Mensen branden hier bijvoorbeeld veel ‘bakhoor’ – oftewel: ‘oud’ – een houtsoort. En sommige mensen hebben een speciaal voor hen gemaakte huisparfum. Er is een rijke geurentraditie en daar ben ik echt verliefd op geworden.”