Met een van de meest verbluffende castings van het herfst/winter 2022-seizoen, waaronder een leger supermodellen (Cindy, Naomi, Amber, Helena) en een sporticoon (Serena Williams) – om nog maar te zwijgen van een indrukwekkende front row met een zwangere Rihanna – maakte Virgil Abloh’s laatste Off-White collectie de tongen flink los. Vooral de tule jurken sprongen in het oog, waardoor de beautylooks misschien wat onopgemerkt bleven.
Maar oplettende toeschouwers bij de show hebben waarschijnlijk de gestencilde streepjescodes gespot die make-up artist Cécile Paravina creëerde. Of de neon trompe l’oeil lipringen die haar team backstage aanbracht. En dan hebben we het nog niet over de gezichtstatoeages van Kendall Jenner, Kaia Gerber en Grace Naa Ayorkor Quaye. De stickers zijn een knipoog naar Off-White Beauty, genaamd Paperwork, een nieuwe Abloh-joint die postuum op de catwalk debuteerde.
Off-White Beauty: Paperwork
Abloh beschreef Paperwork als “nog een canvas, nog een oppervlak voor menselijke expressie” voor zijn vroegtijdige overlijden afgelopen herfst. Bij het bedenken van zijn nieuwste project, gebruikte het baanbrekende multitalent naar verluidt vaak een zandbak-metafoor. Als kind zit je in een zandbak en krijg je gereedschap om je fantasie te gebruiken. Daarmee kun je alles creëren wat in je opkomt – vormen, patronen, structuren. Abloh zag die benadering als een ‘gereedschapskist’ om met Paperwork individuele interpretaties van schoonheid mogelijk te maken.