trinny-london-lanceert-nieuw-product-plump-up-ik-heb-een-hekel-aan-anti-aging-222026
©Trinny London

Televisiekijkend publiek zal bij de naam Trinny Woodall denken aan het stylingprogramma What Not To Wear, dat ze maakte met Susannah Constantine. Trinny & Susannah gaven daarin vele vrouwen een make-over en daarmee meer zelfvertrouwen. Óf je kent Woodall van haar Instagramaccount, waar ze allerlei onderwerpen bespreekt met haar 1,1 miljoen volgers. Sinds 2017 heeft ze ook haar eigen make-up- en skincaremerk Trinny London, met als missie dat vrouwen zich beter voelen.

We spraken Woodall over haar nieuwste product Plump Up, het onmogelijke tegengaan van veroudering, haar aversie jegens de term anti-aging en ontroerende reacties die ze krijgt van gebruikers.

Trinny London lanceert nieuw product ‘Plump Up’

Trinny London begon met hybride, oftewel multifunctionele, producten. Bijvoorbeeld make-upcrèmes in stacks, stapelbare potjes, die er ook nog eens fijn uitzien in je badkamer of toilettas. Na make-up volgden verschillende skincare-producten, zoals cleansers en BFF’s. Nu lanceert Trinny London haar nieuwste innovatie: Plump Up. “Een wonderproduct”, volgens Woodall. Op de verpakking staat in typische Trinny-taal: ‘This lightweight, deeply hydrating serum acts like a support bra for your skin.’ Willen we meer over weten.

Trinny, gefeliciteerd met deze nieuwe lancering. Kun je er iets over vertellen?

“Ik ben zo excited over de Plump Up. Ik vroeg me af of we invloed op de elasticiteit, de terugverende kracht als je de huid indrukt, konden hebben. Dat vraagt nogal wat van een skincare-product. Onze hoofd innovatie Claire kreeg de resultaten van het laboratorium twee weken geleden. Ik was zo nerveus, alsof ik wachtte op een schooluitslag van mijn dochter.

Weet je, veel bedrijven testen producten op consumenten, maar dat zegt iets over hoe mensen het product érvaren. Het geeft geen wetenschappelijke inzichten. Die komen uit het lab. We kregen geweldige resultaten. Claire wilde 20 procent innovatie in skin-elasticiteit, dus hoe snel je huid terugspringt nadat je het indrukt. Boven de leeftijd van 40 is dat vaak niet zo snel. Wij hadden 64 procent verbetering in 8 weken, dat is heel hoog. Bij de stevigheid van de huid – hoe ‘kussenachtig’ het voelt als je de huid indrukt, dus het collageen onder de huidlaag – zagen we 63 procent verbetering. Enorm. Mijn eigen huid voelde ook echt anders na testen.”

Test je alle producten zelf?

“Eerlijk gezegd was ik net van plan weer threads te doen (een soort facelift, red.), net als drie jaar geleden. Maar toen ik dit product eenmaal had uitgeprobeerd, besloot ik dat zo’n behandeling niet meer nodig was. Geweldig. Ik ben 58 en mijn huid is zo veranderd sinds ik deze plump gebruik.

Dus om je vraag te beantwoorden: ik sta in ons laboratorium terwijl de producten ontwikkeld worden door experts en probeer ze zelf uit. Net als de andere vrouwen in ons bedrijf, die allemaal andere huidtypes en leeftijden hebben. Daarna proberen we het uit met externen. Dit specifieke product ontwikkelen duurde een hele tijd. We moesten goed uitzoeken welke peptides we gingen gebruiken. Ook fijn: als je gevoeligheden hebt in je huid, zoals rosacea, werkt het ook goed. Vitamine C en retinol kan te agressief zijn, peptides maken je huid niet van slag.”

Het grote publiek kent je natuurlijk vooral als styliste. Nu heb je een skincare-merk dat gebaseerd is op wetenschappelijk onderzoek, echt een vak apart. Hoe kom je aan die kennis?

“Ik heb 35 jaar zelfonderzoek gedaan. Als 15-jarige had ik erge acne. Mijn moeder had een geweldige huid en gaf mij een basic crème van de drogist. Ze had geen idee. Toen ging ik logeren bij mijn peettante in New York; er ging een wereld voor me open toen ik naar een groot warenhuis ging met een enorme beauty-afdeling. Daar ontdekte ik de 3-step methode van Clinique. Vanaf dat moment was ik verslaafd aan skincare. Twintig jaar lang probeerde ik vele beautymerken uit. Toen ik een jaar of 35 was, stapte ik over naar meer farmaceutische merken. Ik vergeleek dan de ingrediëntenlijsten en ontdekte welke bestanddelen er zaten in producten die goed werkten.”

Steeds meer celebrities lanceren skincare of make-up, zoals Kate Moss, Hailey Bieber en Kim Kardashian, maar er zitten grote stappen tussen liefhebber, ervaringsdeskundige of een professional die producten ontwikkelt. 

“Dat klopt. Ik denk dat mijn introductie tot professional kwam toen we hybride producten gingen ontwikkelen met Trinny London: werkzame skincare die ook als make-up fungeert. Tot die tijd zag ik hybride producten als marketingtrucs die niks deden voor je huid. Toen we die ontwikkelden met ons merk, wist ik dat we altijd uit moesten gaan van actieve bestanddelen. We maken iets niet omdat het er goed uitziet. Het moet wérken.

Toen we die producten gingen maken, stapte ik voor mijn gevoel over van beautylover en journalist naar professionele onderzoeker. We kochten ingrediënten van Zwitserse fabrikanten en ontwikkelden die door in ons Londense lab. Tot in den treuren testten we combinaties en recepturen. Veel bedrijven beginnen met hoe een product aanvoelt op de huid; ons startpunt zijn de werkzame ingrediënten en de combinatie daarvan. Een andere manier van werken.”

Op welk product ben je het meest trots?

“Plump Up. We hebben ook hele goed werkende Vitamine C-producten, maar Plump Up is het meest innovatief. Vaak worden dit soort producten anti-aging genoemd. I bloody hate that word. Waarom anti-aging? Ik wil als vrouw niet ‘elegant oud worden’. Ik wil op mijn béste manier oud worden. Elke dag in de spiegel kijken en me verdomd goed voelen. Vol energie, zodat ik alles kan doen wat ik wil. Je huid speelt daar zo’n grote rol in. Hetzelfde geldt voor mode, maar als iemand me vraagt of je huid of styling belangrijker is voor je zelfvertrouwen, dan zeg ik: ‘als je een goede huid hebt, staat alles goed.’ Als je net als ik acne hebt gehad, weet je hoe erg een ‘slechte’ huid je gemoed bepaalt.”

(Artikel gaat verder onder afbeelding.)

Trinny London Plump Up
©Trinny London
Trinny London Plump Up

Zeker, ik kan daarover meepraten. Het heeft zo’n effect op je zelfvertrouwen. Was dat ook je motivatie om de beautybranche in te gaan terwijl je zo’n succesvolle modecarrière had?

“Als je aan Trinny Londen-gebruikers vraagt waar ons merk voor staat, zal de meerderheid zeggen dat we meer dan een beautymerk zijn. Er zijn mensen die onze producten kopen omdat ze het merk ontdekken en er zijn mensen die Trinny London kopen omdat ze mij van tv of social media kennen. Dat is prima, maar het gaat om die producten. Als je je daarmee beter voelt, is dat álles. Wij zijn ontzettend bezig met de mentale gezondheid van onze gebruikers. We willen dat ze zich goed voelen over hun buitenkant, zodat ze zichzelf van binnen goed voelen.”

Wat is het mooiste compliment dat je ooit hebt gekregen van een klant?

“Oh, ik heb geweldige verhalen gehoord. Bijvoorbeeld iemand die 20 jaar in een depressie zat en zich gered voelde door onze producten. Op zondagochtend doen we vaak een live-gesprek op Instagram en daarna krijg ik dm’s van vrouwen: dat ze nooit goed voor zichzelf zorgden en dat ze dat dankzij mij leren. Dat doet me zo veel. Ik ben heel open en laat ook mijn kwetsbaarheid zien, zo voelen mensen zich gesterkt over hun eigen onzekerheden. Ik doe ook Instagram Lives over andere onderwerpen, zoals financiële onafhankelijkheid. Die gesprekken met onze community is belangrijk. Ik lees alle reacties, samen voelen we ons gemotiveerder.”

Nu zie ik ook de gemene deler met je werk als stylist. In je tv-programma’s wilde je ook vrouwen zelfverzekerder maken.

“Precies. En ik omring me natuurlijk met de juiste mensen. Ik ben geen wetenschapper die zelf producten maakt, ik weet wel wat vrouwen willen en nodig hebben. Al 25 jaar geef ik vrouwen make-overs. Al die jaren hoor ik verhalen over waarom ze geen vooruitgang boeken in hun leven. Dan gaat het om zowel studenten die een baan zoeken als vrouwen die net moeder zijn geworden en zich verloren voelen of vrouwen in hun menopauze die met pensioen gaan. Allemaal hebben ze behoefte aan een reset. Voor hen zijn we er met Trinny London. Ook voor vrouwen die zich al geweldig voelen hoor, maar vooral voor hen die een oppepper kunnen gebruiken.”

Hoe zorg je dat echt iedereen zich welkom voelt bij je merk? Hoe word je écht inclusief, zowel qua leeftijden als huidtypes- en kleuren?

“Voor ons is het geen tokenism; het is geen symboolpolitiek voor de buitenwereld dat we onze producten tonen op allerlei soorten en kleuren huiden en leeftijden. In het gedeelte op onze website genaamd lookbook, laten we onze producten zien op een grote variëteit mensen. De eerste twee jaar hebben we zoveel tijd besteed aan het fotograferen van onze producten op al die mensen, dat potentiële klanten zich bij ons konden herkennen. Voor mij als witte vrouw is het juist heel belangrijk dat iedereen zich thuisvoelt bij ons merk. Weet je wat ons opviel? Toen we een vrouw van 45 jaar foto’s lieten zien van een vrouw van 50, dacht ze dat die vrouw véél ouder was. Ze was zo gewend alleen foto’s van jonge modellen te zien dat ze zich niet herkende in iemand die slechts vijf jaar ouder was.”

Hoe kan dat denk je?

“Omdat ze gebrainwashed was door een industrie die haar jarenlang beelden voorschotelde gericht op dat vreselijke ‘anti-aging’. Hoe kan een vrouw van 20 het gezicht zijn van een merk dat skincare verkoopt?”

Als ik een tegenvraag mag stellen als advocaat van de duivel: je bent anti-anti-aging, maar verkoopt wel producten die rimpels minder zichtbaar maken. Waarom?

“Goed dat je het vraagt. Voor mij betekent anti-aging ’tegen veroudering’ en dat kán niet. Iedereen wordt ouder. Ook als je een facelift krijgt, word je daaronder alsnog ouder. Mij gaat het om de textuur van je huid. De producten zorgen er niet voor dat het proces van verouderen stopt, want dat kan niet, maar dat de lijntjes zachter worden. Ik heb zelf botox, maar dat betekent niet dat ik niet ouder wil worden. Ik wil gewoon ’s ochtends een energiek gezicht in de spiegel zien. Ik wil er niet moe uitzien.”

Duidelijk. Heb je tot slot nog tips over welke producten te kiezen? Hoe weet je in de wirwar van beautytrends wat bij jou past?

“Ik denk dat trends dienen als referentie en dat je zelf kunt bepalen hoe je eruit wilt zien. Het betekent niet dat je aan alle mode- en beautytrends mee moet doen. Je moet kijken wat bij jouw lichaam past, bij zowel je figuur als huid. Als je bijvoorbeeld een vette huid hebt en je doet mee met de glowy trend, dan ga je je een glimmend wrak voelen. Als je je eigen huid en lichaam kent, weet je ook welke trends bij je passen. Er zijn wat mij betreft twee regels. Ten eerste: gebruik niet te zware foundation, die haalt al het leven uit je huid. Qua mode: koop nooit heftige, vluchtige trends. Kleren moeten een investering zijn, dus besteed je geld niet aan iets dat je slechts één seizoen draagt.”

Trinny Woodall met stacks
©Trinny London
Trinny Woodall met stacks