Televisiekijkend publiek zal bij de naam Trinny Woodall denken aan het stylingprogramma What Not To Wear, dat ze maakte met Susannah Constantine. Trinny & Susannah gaven daarin vele vrouwen een make-over en daarmee meer zelfvertrouwen. Óf je kent Woodall van haar Instagramaccount, waar ze allerlei onderwerpen bespreekt met haar 1,1 miljoen volgers. Sinds 2017 heeft ze ook haar eigen make-up- en skincaremerk Trinny London, met als missie dat vrouwen zich beter voelen.
We spraken Woodall over haar nieuwste product Plump Up, het onmogelijke tegengaan van veroudering, haar aversie jegens de term anti-aging en ontroerende reacties die ze krijgt van gebruikers.
Trinny London lanceert nieuw product ‘Plump Up’
Trinny London begon met hybride, oftewel multifunctionele, producten. Bijvoorbeeld make-upcrèmes in stacks, stapelbare potjes, die er ook nog eens fijn uitzien in je badkamer of toilettas. Na make-up volgden verschillende skincare-producten, zoals cleansers en BFF’s. Nu lanceert Trinny London haar nieuwste innovatie: Plump Up. “Een wonderproduct”, volgens Woodall. Op de verpakking staat in typische Trinny-taal: ‘This lightweight, deeply hydrating serum acts like a support bra for your skin.’ Willen we meer over weten.
Trinny, gefeliciteerd met deze nieuwe lancering. Kun je er iets over vertellen?
“Ik ben zo excited over de Plump Up. Ik vroeg me af of we invloed op de elasticiteit, de terugverende kracht als je de huid indrukt, konden hebben. Dat vraagt nogal wat van een skincare-product. Onze hoofd innovatie Claire kreeg de resultaten van het laboratorium twee weken geleden. Ik was zo nerveus, alsof ik wachtte op een schooluitslag van mijn dochter.
Weet je, veel bedrijven testen producten op consumenten, maar dat zegt iets over hoe mensen het product érvaren. Het geeft geen wetenschappelijke inzichten. Die komen uit het lab. We kregen geweldige resultaten. Claire wilde 20 procent innovatie in skin-elasticiteit, dus hoe snel je huid terugspringt nadat je het indrukt. Boven de leeftijd van 40 is dat vaak niet zo snel. Wij hadden 64 procent verbetering in 8 weken, dat is heel hoog. Bij de stevigheid van de huid – hoe ‘kussenachtig’ het voelt als je de huid indrukt, dus het collageen onder de huidlaag – zagen we 63 procent verbetering. Enorm. Mijn eigen huid voelde ook echt anders na testen.”
Test je alle producten zelf?
“Eerlijk gezegd was ik net van plan weer threads te doen (een soort facelift, red.), net als drie jaar geleden. Maar toen ik dit product eenmaal had uitgeprobeerd, besloot ik dat zo’n behandeling niet meer nodig was. Geweldig. Ik ben 58 en mijn huid is zo veranderd sinds ik deze plump gebruik.
Dus om je vraag te beantwoorden: ik sta in ons laboratorium terwijl de producten ontwikkeld worden door experts en probeer ze zelf uit. Net als de andere vrouwen in ons bedrijf, die allemaal andere huidtypes en leeftijden hebben. Daarna proberen we het uit met externen. Dit specifieke product ontwikkelen duurde een hele tijd. We moesten goed uitzoeken welke peptides we gingen gebruiken. Ook fijn: als je gevoeligheden hebt in je huid, zoals rosacea, werkt het ook goed. Vitamine C en retinol kan te agressief zijn, peptides maken je huid niet van slag.”
Het grote publiek kent je natuurlijk vooral als styliste. Nu heb je een skincare-merk dat gebaseerd is op wetenschappelijk onderzoek, echt een vak apart. Hoe kom je aan die kennis?
“Ik heb 35 jaar zelfonderzoek gedaan. Als 15-jarige had ik erge acne. Mijn moeder had een geweldige huid en gaf mij een basic crème van de drogist. Ze had geen idee. Toen ging ik logeren bij mijn peettante in New York; er ging een wereld voor me open toen ik naar een groot warenhuis ging met een enorme beauty-afdeling. Daar ontdekte ik de 3-step methode van Clinique. Vanaf dat moment was ik verslaafd aan skincare. Twintig jaar lang probeerde ik vele beautymerken uit. Toen ik een jaar of 35 was, stapte ik over naar meer farmaceutische merken. Ik vergeleek dan de ingrediëntenlijsten en ontdekte welke bestanddelen er zaten in producten die goed werkten.”
Steeds meer celebrities lanceren skincare of make-up, zoals Kate Moss, Hailey Bieber en Kim Kardashian, maar er zitten grote stappen tussen liefhebber, ervaringsdeskundige of een professional die producten ontwikkelt.
“Dat klopt. Ik denk dat mijn introductie tot professional kwam toen we hybride producten gingen ontwikkelen met Trinny London: werkzame skincare die ook als make-up fungeert. Tot die tijd zag ik hybride producten als marketingtrucs die niks deden voor je huid. Toen we die ontwikkelden met ons merk, wist ik dat we altijd uit moesten gaan van actieve bestanddelen. We maken iets niet omdat het er goed uitziet. Het moet wérken.
Toen we die producten gingen maken, stapte ik voor mijn gevoel over van beautylover en journalist naar professionele onderzoeker. We kochten ingrediënten van Zwitserse fabrikanten en ontwikkelden die door in ons Londense lab. Tot in den treuren testten we combinaties en recepturen. Veel bedrijven beginnen met hoe een product aanvoelt op de huid; ons startpunt zijn de werkzame ingrediënten en de combinatie daarvan. Een andere manier van werken.”