Fashion radicals worden ze ook wel genoemd, maar daar zitten ze dan. In een gigantische suite van het statige hotel De L’Europe in het centrum van Amsterdam, keurig rechtop, de benen en armen over elkaar gevouwen, casual gekleed, een afwachtende blik op het gezicht, miniteckel Roosje slapend in hun midden.
Zelf moest ik lang nadenken over wat ik zou aantrekken naar het interview met dit illustere modeduo. Ik bedoel, we hebben het hier over modekunstenaars Viktor & Rolf, van wie ik vermoed dat ze het soort smaakniveau hebben waar je als gewone sterveling nooit bij kan. Maar hooggehakt in een couturejurk op een vroege zonnige middag een interview van vijftien minuten binnenstappen, komt wellicht ietwat overdreven over. Dus spijkerbroek, T-shirt en gympen it is.
Een gelukkige keuze blijkt, want de heren zitten er satorially gezien heerlijk Amsterdams ontspannen bij, de een in rood T-shirt met zwarte pantalon, de ander in gebreide trui met gestreepte pantalon, en ze dragen – goddank – zelf ook gympen.
Viktor & Rolf Good Fortune
De reden voor dit samenkomen is de nieuwe geur die Viktor & Rolf deze maand lanceert, Good Fortune. De ontwerpers willen aan de Nederlandse pers maar één interview over de geur geven. Vogue is de gelukkige. Waarom, na het megasucces van Flowerbomb, de warme ontvangst van BonBon en de triomfantelijke lancering van SpiceBomb (van al deze geuren worden overigens regelmatig nieuwe versies uitgebracht) juist nu een nieuwe?
“We zijn al meer dan vier jaar met deze geur bezig”, vertelt Viktor. “We proberen altijd iets te brengen wat langer meegaat dan een modecollectie, iets wat de tijdsgeest weergeeft.” Hij twijfelt even en zegt dan: “Wij wilden graag iets spiritueels brengen.”
‘We proberen altijd iets te brengen wat langer meegaat dan een modecollectie’