De klassiekers onder de parfums staan bekend om hun balans tussen trends en een gedurfd aanpak. “Naast de kwaliteit van de grondstoffen en de nauwkeurigheid van de compositie heeft een mythisch parfum een eigen karakter; hij valt op zonder overheersend te zijn”, vertelt historicus Elisabeth de Feydeau. Denk aan de geur Shalimar van Guerlain: deze cult-parfum is geheel in lijn met de powdery parfumtrend uit de jaren twintig. Een paar druppels vanille maakte in dit geval het verschil; hierdoor groeide Shalimar uit tot een van de populairste geuren voor vrouwen – en is het nog steeds een bestseller. Naast Shalimar bestaan er nog meer klassieke, zogenoemde cult-parfums. Wij zetten ze op een rijtje.
Met de tijd mee
Maar eerst duiken we in de techniek achter cult-parfums. Want wat zorgt ervoor dat een parfum die iconische geur heeft? En het vermogen heeft om de tand des tijds te doorstaan, ondanks de evolutie van de smaak van de consument? Om dit te bereiken gebruiken de grote parfumhuizen verschillende technieken.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Ze veranderen door de jaren heen het recept
De eerste optie om de cult-parfums relevant te houden, is door de formule van het oorspronkelijke recept te moderniseren. Dat zie je bijvoorbeeld bij L’Interdit de Givenchy en Miss Dior. Zijn zoetere geuren populair? Dan passen ze de parfum aan die trend aan.
Ze vertrouwen op zogenoemde flankers
Om te zorgen dat de mythe van een parfum in leven blijft, worden zogenoemde flankers gebruikt. Dit zijn opvallende geurnoten, denk aan hout of bloemen.
Het imago is van belang
Het imago van de klassiekers wordt voortdurend op peil gehouden, via muzes die de parfums dragen. De expert noemt als voorbeeld Marion Cotillard, die het boegbeeld is van Chanels N°5, of Julia Roberts, als het gezicht van Lancôme’s La Vie est Belle.