Timonthée Chalamet wordt zelden gevraagd naar zijn beautyroutine. Toch is er geen ontkomen aan de vraag over zijn prachtige, warrige haar. Als we elkaar ontmoeten op een druilerige lentemorgen in New York, zit hij in een knusse zwartleren fauteuil. Hij is helemaal in het zwart gekleed – hij draagt een T-shirt van Nike, workwear pants en Craig Green-sneakers – en zijn zorgvuldig in de war gebrachte krullen, gedragen in een zijscheiding, zijn onmiskenbaar de ‘hoofdact’. “Je bent eigenlijk de eerste die me naar mijn haar vraagt. Wat het geheim is?”, herhaalt hij, verbaasd over mijn openingsvraag. “Dat is er niet echt. Als ik wakker word, is het een verrassing hoe het zit”, zegt Chalamet, waarna hij antwoord geeft op mijn volgende vraag, nog voordat ik ‘m gesteld heb. “En ik heb mijn haar van mijn vader.”
Timothée Chalamet en Bleu de Chanel
Als Chalamet zijn Franse vader moet bedanken voor zijn laissez-faire krullen, dan heeft hij zijn neus voor parfum te danken aan zijn Amerikaanse grootmoeder. “Ik herinner me dat ze mijn zus Chanel N°5 gaf – ik denk dat het voor haar verjaardag was – en ze had ook een klein Chanel-tasje”, vertelt hij over zijn grootmoeder, die 95 jaar heeft doorgebracht in hetzelfde appartementencomplex in Hell’s Kitchen, New York, als waar Chalamet opgroeide. “Ze was een zeer, zeer elegante dame in de beste zin van het woord – subtiel elegant, en niet voor de show.”
Ze zou ongetwijfeld de geur die hij vandaag draagt gewaardeerd hebben: Bleu de Chanel. “Ik hou ervan dat het een beetje ingetogen aanvoelt. Het is subtiel maar toch wilskrachtig”, zegt hij, terwijl hij zijn pols naar zijn gezicht brengt om de aromatische noten van sandelhout in zich op te nemen. “Ik ben niet iemand die altijd een geur draagt. Voor mij gaat het om een moment benadrukken.”
Vanmiddag zal de 27-jarige acteur zijn eerste grote moment als het nieuwe gezicht van de mannengeur van Chanel beleven. Hoewel de sfeer in deze fotostudio in midtown relatief ingetogen is, brengt de campagne de nodige hectiek met zich mee. De dag na onze ontmoeting zullen in alle roddelbladen paparazzifoto’s van Chalamet staan, genomen tijdens de opnames van de door Martin Scorsese geregisseerde parfumreclame. Sinds Baz Luhrmann in 2004 de Chanel N°5-reclame met Nicole Kidman regisseerde, is er niet meer zo uitgekeken naar een campagne. Net als Kidman is Chalamet dat zeldzame talent dat zowel Hollywood als de modewereld in vuur en vlam kan zetten. Plus: hij is een van de weinige mannen die door Chanel is uitverkoren.

Filmprojecten
“Ik heb vrienden die niet zo geïnteresseerd zijn in de modewereld, maar als ik ze vertel dat ik een short film maak in New York met Martin Scorsese, zijn ze direct één en al oor”, zegt Chalamet, die Scorsese voor het eerst ontmoette dankzij Robbie Robertson, de bekende gitarist die met Bob Dylan op tournee ging. “Hij leeft en ademt het maken van films”, zegt Chalamet over de legendarische regisseur. “De gesprekken die we hadden via Zoom waren superleuk.”