waarom-draagt-gen-z-geen-mascara-320159
©Spotlight

Wat ooit een onmisbaar beautyproduct was, lijkt nu uit de favorietenlijst te verdwijnen: Gen Z neemt massaal afscheid van mascara. Hoe zijn we in deze nieuwe fase van beautyland gekomen?

Gen Z geen fan van mascara

Al sinds 3000 voor Christus gebruiken mensen mascara, wat begon in het oude Egypte. Sindsdien is het product duizenden keren opnieuw uitgevonden, in allerlei wax- en pigmentformules. In de moderne tijd is mascara een essentieel make-upproduct geworden. Het verlengt de wimpers en geeft ze volume. En het biedt eindeloze mogelijkheden voor beautylooks – tot nu. Terwijl het voor velen een onmisbaar beautyproduct is, lijkt Gen Z geen fan te zijn van mascara.

Clean girl-look

De shift begon in 2022. Toen veranderde het beautylandschap: Hailey Bieber introduceerde de iconische clean girl-look (een soort heruitvinding van de no-makeup make-up). Dit concept is simpel, maar toch briljant: de look draait om een stralende huid, een frisse teint, volle, lichtglanzende lippen, opwaarts geborstelde wenkbrauwen en… geen mascara. Deze less is more-stijl legt de nadruk op een natuurlijke uitstraling in plaats van een gepolijste look.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Sindsdien zijn er variaties op deze trends ontstaan. We zien nu ook geen mascara in combinatie met gedurfde lippen en high fashion-make-up. Hierbij geloven we dat blote wimpers een chique, edgy uitstraling geven, precies zoals op de catwalks. In 2024 doen daar meer mensen dan alleen Bieber mee. Ook Kendall Jenner, Camila Cabello, Lily-Rose Depp en Hoyeon hebben de trend overgenomen.

Geen mascara

In een post-covid-19-wereld is dit eigenlijk heel logisch. We brachten tijd thuis door en leerden meer over huidverzorging. In die periode werd skincare herontdekt als selfcare. Toen het tijd werd om weer naar buiten te gaan, namen we onze nieuwe beautyroutine mee. En mascara? Dat was daarbij niet nodig.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US.