Huda Kattan is een wereldster in de beautywereld, met een enorme schare trouwe fans die dol zijn op haar en haar eigen merk Huda Beauty. Die populariteit is Kattan gelukkig niet naar haar spectaculair opgemaakte hoofd gestegen, blijkt uit een interview dat Vogue met de innemende en inspirerende zakenvrouw had via Zoom. Een eerlijk gesprek over representatie, het huidige schoonheidsideaal, het typische ‘Instagramgezicht’ en de kracht van make-up.
Huda Kattan over Huda Beauty
Opgeleid als visagist startte Huda haar eigen blog in 2010, een tijd waarin online content over make-up nog niet gebruikelijk was. In 2013 lanceerde ze – samen met haar ene zus Alya en aangespoord door haar andere zus Mona – haar eerste beautyproduct. De nepwimpers werden meteen een enorm succes. Fast forward naar bijna tien jaar later: inmiddels is Huda Beauty een van de grootste beautymerken ter wereld.
Het merk maakt make-upproducten waar je vrolijk van wordt, maar is meer dan dat. Huda vertelt met haar producten een verhaal én empowert mensen om zichzelf te zijn. Inmiddels is er een grote online community ontstaan rondom Huda en haar zussen, waarbij ook de gebruikers van de producten zelf veel te zien zijn op de platformen – kijk maar op haar Instagramaccount met 2,6 miljoen volgers. Tijd om Huda te vragen naar haar visie.
Laten we beginnen met je nieuwe product, de Empowered Eyeshadow Palette: een opvallende naam met dito oogschaduw. De ‘manifest it’-tint heeft bijvoorbeeld een bijzondere substantie. Wat is het precies?
“Het is een oogschaduw gebaseerd op gecomprimeerde pigmenten, zoals koper. In het midden van dat poeder zit een gel-achtige swirl. Daardoor lijkt de formule net een crème als je hem opsmeert.”
Empowered Eyeshadow Palette
Hoe ontstond het palet zelf?
“Voor mij zijn onze grote paletten altijd een kans om te experimenteren qua kleuren en texturen, we vertellen er echt verhalen mee. En dat verhaal gaat over meer dan beauty. Ons eerste palet was ‘The New Nude’, een gelaagd verhaal over dat jouw naakte zelf voor jou alleen is. Maar het gaat er ook over dat je niet altijd ‘puur natuur’ hoeft te zijn – dus naakt zonder make-up.
Het volgende palet was ‘Naughty nude’. Die ging over zelfliefde. Wat gebeurt er als je jezelf accepteert? Dan empower je jezelf en anderen. Dat verhaal vertelde ik het team, en zo kwamen we op de nieuwe pallet: ‘Empowered’.”