huda-kattan-over-10-jaar-huda-beauty-eigenlijk-heb-ik-alles-verkeerd-om-gedaan-262328

Beauty-influencer Huda Kattan richtte tien jaar geleden haar eigen merk op: Huda Beauty. Eerder spraken we haar al over haar visie op make-up, representatie en empowerment. Dit jaar bestaat het wereldwijd populaire Huda Beauty dus een decennium. Wij spreken de beauty-expert opnieuw, deze keer over de lessen die ze leerde in de tien jaar dat ze haar merk runt én haar advies aan andere merken. “Er is ruimte voor ons allemaal op de markt, ik voel daarin geen bedreiging.”

Huda Kattan over Huda Beauty

Hi Huda, gefeliciteerd met je jubileum. Had je ooit verwacht zo’n succesvol beautymerk te runnen?

“Dankjewel, het is surrealistisch! Tien jaar alweer. En nee, absoluut niet. Toen we begonnen met het merk, waren we niet eens van plan make-up te maken (Huda startte het merk met haar zussen Alya en Mona, die we onlangs ook spraken over parfummerk Kayali, red.). We begonnen met nepwimpers. Mensen vroegen daarnaar, online op mijn blog, dus creëerden we die wimpers als experiment. Make-up is a whole other ball game. Uiteindelijk probeerden we het toch, samen met een geweldig team. Het is bijzonder om echt een merk te runnen.”

Waar ben je het meest trots op?

“Ik ben vooral trots op de niet-materiële zaken: op het team en op onze community. Daarnaast ben ik ook trots op mezelf. Op mijn persoonlijk groei als mens. Hoe meer ik weet, hoe meer ik me realiseer dat ik weinig weet. Het is een heel nederige ervaring om een bedrijf te beginnen en runnen.”

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Van starter naar investeerder

Waarom is die community zo belangrijk voor je?

“Door hen ben ik hier en hebben we succes. Toen we dit merk begonnen, had ik geen geld. Ik leende 6000 dollar van mijn zus om die wimpers te produceren. Langzaam begonnen we winst te maken. En nu ben ik zelf investeerder in andere merken! Ik realiseer me daardoor dat ik alles in omgekeerde volgorde heb gedaan. We zijn gewoon gestart, zonder goed zakenplan. Nu het zo goed loopt, maken we pas al die plannen. Mijn coach zei me laatst dat ik een boek moet schrijven, over alle ‘foute’ manieren dat ik iets ‘goed’ heb gedaan.”

En nu ben je dus zelf investeerder in andere merken. Hoe bepaal je waarin je investeert?

“We investeren in een paar andere merken. Het gaat vooral om wie de oprichters zijn. Ik wil een verbinding met diegene voelen en zien dat er een duidelijk doel is. Want dat had ik zelf ook. Er moet synergie zijn.”

Investeer je ook in merken die je concurrent kunnen worden?

“Ja hoor. In beauty- en haarmerken. Dat vind ik geen probleem. En ik geef andere merken ook wel advies. Er is ruimte voor ons allemaal op de markt, ik voel daarin geen bedreiging.”

Leren en doorgaan

Wat is eigenlijk je all time favorite product van je eigen merk?

“De Easy Bake en de #Fauxfilter-concealer. Ik hou van alle glam make-up, maar deze producten zijn de basis. Dat gebied onder je ogen is zó belangrijk om er fris uit te zien.”

Je bracht onlangs ook een nieuwe mascara uit: de 1 Coat Wow! Wat maakt deze anders dan andere mascara’s?

“Nou weet je, veel merken beweren een mascara te hebben die voor iedereen goed is. Ik geloof daar niet in. Eerlijk gezegd was onze Legit Lashes-mascara, die we een tijd geleden uitbrachten, niet voor iedereen fijn. Dat was een houder met aan elke kant een ander borsteltje. Eentje krult, de ander geeft volume. Die twee borsteltjes hebben we nu gecombineerd tot één design voor de 1 Coat Wow!.”

Denk je dat bij een mascara überhaupt de vloeistof zelf iets uitmaakt, of gaat het compleet om het borsteltje?

“Ik denk wel dat de formula echt belangrijk is – hoeveel olie erin zit bijvoorbeeld, of hoe snel hij opdroogt. Als dat snel is, gaat het klonteren. Maar er zijn ook mensen die denken dat alleen het borsteltje belangrijk is.”

Beauty-advies van Huda

En als je er dan eentje hebt die je fijn vindt, moet je die dan echt na drie maanden weggooien, zoals men zegt?

“Ja, zeker! Het is gewoon niet hygiënisch een product langer te gebruiken. Ik ben altijd heel alert daarop. Misschien ook omdat ik in Dubai woon, het is hier heel warm dus dan zijn producten minder lang houdbaar.”

Hoe blijf je jezelf als merk innoveren? 

“Ik heb een geweldig team om me heen. Onze ideeën raken niet op; de ruimte om nieuwe producten te lanceren wel. Daarom wil ik ook in andere merken investeren. Soms zijn bepaalde producten echt geweldig, maar passen ze niet bij onze DNA, en wel bij dat van een ander merk. Ik deel graag ideeën. Want wij kunnen als merk maar twee lanceringen per jaar echt goed doen. Voor de community is het ook te veel als je na een concealer meteen weer een mascara introduceert.”

Huda Beauty en duurzaamheid

Denk je soms niet: er zijn al genoeg producten op de wereld?

“Ja, daarom zijn we heel kritisch op wat we lanceren. Vorige zomer hadden we bijvoorbeeld een geweldig wenkbrauwproduct ontwikkeld. Het lag al helemaal klaar om gelanceerd te worden. En toen kwam Schwarzkopf met Got2b Stylinggel, die was zo goed. Toen hebben wij onze lancering teruggetrokken. Die van Schwarzkopf was gewoon beter. Zulke situaties gebeuren vaker. Ik ben daar op een bepaalde manier ook wel trots op, want ik wil geen overbodige ruimte in de markt innemen, alleen maar om meer geld te verdienen.”

Denk je daarbij vanuit je merk, vanuit consumenten of vanuit duurzaamheid?

“We doen ons best om duurzamer te zijn. We praten er alleen niet veel over als merk, want ik heb het gevoel dat we nog niet duurzaam genoeg zijn. Onze grootste producent produceert klimaatneutraal, de fabriek geeft zelfs energie terug aan het netwerk. Daar ben ik heel trots op. We proberen ook verpakkingen te gebruiken die recyclebaar zijn. Maar nogmaals: we lopen daar niet mee te koop omdat het altijd beter kan. Dat gesprek over duurzaamheid stopt niet. Ik ben wel heel blij dat de hele industrie er meer mee bezig is. Toen ik begon, was het amper een onderwerp van gesprek.”

De toekomst van Huda Beauty

Wat ligt er nog meer in het verschiet voor Huda Beauty?

“Ik kan er nog niet veel over vertellen, maar we zijn bezig onszelf te verbeteren. Ik ben dol op een holistische branding, en dus een merk waarbij alles door en door klopt. Alleen zoals ik al vertelde, hebben we veel omgekeerd gedaan toen we net begonnen. Dat gaat dan over zakelijke plannen en bijvoorbeeld onze huisstijl. We hadden tien jaar geleden gewoon niet gedacht zo ver te komen.”

En nu run je toch een behoorlijk groot merk met enorme invloed op de markt.

“Lief dat je dat zegt. Ik begon echt als een rebel, om als trailblazer de markt open te breken. En dat heeft ons ver gebracht. Ook al was het best lastig, om serieus genomen te worden als influencermerk. Ik moest echt hustlen om dingen voor elkaar te krijgen. Grappig dat jij ons groot noemt, want we voelen ons een klein bedrijf. We zijn een onafhankelijk merk met een relatief klein team. Ik begrijp dat ik impact heb, en waardeer dat ook enorm, maar ik realiseer me ook dat dit morgen voorbij kan zijn.”

Tot slot: heb je nog tips voor andere beauty-influencers, die misschien ook een eigen merk willen starten?

“Ik vind dat iedereen keuzes voor zichzelf moet maken. Soms denk ik: wees wat kieskeuriger in je samenwerkingspartners. Denk aan de lange termijn, in plaats van alleen aan de korte termijn. Maar vooral: heb doorzettingsvermogen. En zorg dus voor een goed plan van tevoren.”

Vogue.nl ontvangt een commissie wanneer je iets aanschaft via een affiliatelink op onze site.