Het eerste compliment dat ik op de Vogue-redactie kreeg, was te danken aan een impulsaankoop bij de drogisterij. Ik kocht kleurveranderende make-up – oftewel: een make-upproduct dat van kleur verandert wanneer je deze aanbrengt. Het gebeurde tien jaar geleden, tijdens mijn eerste dagen als beautyassistent op ons kantoor op Times Square. Terwijl ik me een weg baande door een gang die erom bekendstaat dat je daar sterren tegen het lijf loopt (Julianne Moore glimlachte daar ooit naar me), kwam ik een collega tegen.
Het was Chioma Nnadi, die ik door redacteuren had horen omschrijven als de stijlvolste persoon op de planeet. “Jij hebt altijd de perfecte lipkleur”, zei ze, en ze vroeg me wat het was. Ik voelde me gevleid en vertelde haar over het MoodMatcher-lippotlood. Deze kocht ik in een vluchtige bui naast de kassa van de Hudson Square Pharmacy. Bij het aanbrengen veranderde de kleur van lichtblauw naar roze, waarna ik alles eraf veegde en alleen een kersenkleurige tint achterbleef die de hele dag bleef zitten. Nog steeds wordt MoodMatcher aangeprezen als ‘de originele lipstick met kleurverandering’ die ‘werkt op jouw pH-waarde om een volledig unieke tint te creëren die echt van jou is’.
Kleurveranderende make-up
Ik herinnerde Nnadi onlangs aan dit gesprek. Ze onthulde dat ze het product nog steeds ergens heeft liggen – en ik ook. De laatste tijd zijn er echter nieuwere ‘pH-matching’ en kleurveranderende formules gelanceerd. Sommige bevatten ingrediënten die zó goed zijn dat je er bij wijze van spreken zelfs mee zou kunnen slapen. Eén van die producten is bijvoorbeeld de Youthforia BYO Blush Oil.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Ook de Rosy Lip Enhancer van Hermès Beauty is zo’n product. Creative director van Hermès Beauty Gregoris Pyrpylis bracht het product aan op modellen die meeliepen in de lente/zomer 2024-show van het modehuis. Zoals Gregoris zelf beweert, heeft de tint het vermogen om “één te worden met de huid, net als de collectie”.
Maar nog vóór mijn Times Square-dagen ontwierp Dior Beauty al de unieke Lip Glow Color Awakening Balm in 2009. “Het was de eerste keer dat de color-reviver-technologie werd gebruikt in een meer gevestigd product”, zegt Peter Philips, de creatief en image director van Christian Dior Makeup. Hij merkt hierbij op dat de luxueuze status en geloofwaardigheid van Dior ervoor zorgde dat het kleurveranderende product minder aanvoelde als “een gimmick”. (Jaren later zou ik Lip Glow dragen op mijn bruiloft – ik deed mijn eigen make-up in de badkamer van mijn ouderlijk huis.)
Hoe werkt kleurveranderende make-up?
Het is 01.00 uur ’s nachts in New York als ik eindelijk bel met Michelle Wong. De in Sydney gevestigde chemicus en docente van Lab Muffin Beauty Science, wiens populaire TikToks verhelderend en informatief zijn. “Het klinkt veel cooler dan het is”, zegt ze over de technologie achter make-up met pH-waarde.