Daar liep ik dan. Een aangenaam warme septemberdag, over de karmozijnrode loper van het Venetië Filmfestival, in een glanzende, zwarte power suit van Giorgio Armani, tussen sterren als Harry Styles, Olivia Wilde en Florence Pugh. Zij waren daar om hun film Don’t Worry Darling te promoten, ik slechts om de nieuwste lipstick van Armani, groot sponsor van het festival, op mijn lippen te testen.
Lang, langer, langst
Armani Beauty had net zijn sterproduct Lip Power een boost gegeven, in de vorm van ingrediënten die de toch al fenomenale lipstick nog fenomenaler maken. Denk: een lipstick die behalve ontiegelijk lang blijft zitten, ook nog eens gewichtloos en zacht op de lippen rust – je merkt er echt niets van als je hem draagt. Even leek ik, een weinig-make-up-drager, helemaal om. Maar toen ik eenmaal thuis hetzelfde trucje voor een avondje uit probeerde, bleef het magische effect van die avond in Venetië uit. De lipstick bleef lang zitten, dat wel. Maar een wow-effect had het niet. Hoe kan dat?
Er kan maar een vrouw antwoord geven op deze vraag. Armani’s Linda Cantello, de internationaal befaamde make-upartist die al sinds de jaren tachtig tot de absolute make-uptop behoort. Ze werkte met grote namen als Irving Penn, Richard Avedon, Steven Klein, Paolo Roversi en David Sims. Ze creëerde make-uplooks voor Tom Ford tijdens zijn Gucci-hoogtijdagen en is de zelfbenoemd uitvinder van de gedeconstrueerde smokey eye zoals we die nu kennen. Heb je een make-up-product van Armani in je bezit, dan is hij van haar hand en ze ontwerpt al meer dan vijftien jaar de make-uplooks van alle Armani-shows en -campagnes. Ze staat erom bekend grappig, aardig en bedeesd te zijn, maar ook als iemand die geen blad voor de mond neemt – wat men van haar soms zeer eigenzinnige uitspraken vindt, boeit haar weinig tot niets.