in-gesprek-met-make-upartist-linda-cantello-oefen-in-het-lelijkste-licht-dat-je-kunt-vinden-236333
©Acielle / Style Du Monde

Daar liep ik dan. Een aangenaam warme septemberdag, over de karmozijnrode loper van het Venetië Filmfestival, in een glanzende, zwarte power suit van Giorgio Armani, tussen sterren als Harry Styles, Olivia Wilde en Florence Pugh. Zij waren daar om hun film Don’t Worry Darling te promoten, ik slechts om de nieuwste lipstick van Armani, groot sponsor van het festival, op mijn lippen te testen.

Lang, langer, langst 

Armani Beauty had net zijn sterproduct Lip Power een boost gegeven, in de vorm van ingrediënten die de toch al fenomenale lipstick nog fenomenaler maken. Denk: een lipstick die behalve ontiegelijk lang blijft zitten, ook nog eens gewichtloos en zacht op de lippen rust – je merkt er echt niets van als je hem draagt. Even leek ik, een weinig-make-up-drager, helemaal om. Maar toen ik eenmaal thuis hetzelfde trucje voor een avondje uit probeerde, bleef het magische effect van die avond in Venetië uit. De lipstick bleef lang zitten, dat wel. Maar een wow-effect had het niet. Hoe kan dat? 

Er kan maar een vrouw antwoord geven op deze vraag. Armani’s Linda Cantello, de internationaal befaamde make-upartist die al sinds de jaren tachtig tot de absolute make-uptop behoort. Ze werkte met grote namen als Irving Penn, Richard Avedon, Steven Klein, Paolo Roversi en David Sims. Ze creëerde make-uplooks voor Tom Ford tijdens zijn Gucci-hoogtijdagen en is de zelfbenoemd uitvinder van de gedeconstrueerde smokey eye zoals we die nu kennen. Heb je een make-up-product van Armani in je bezit, dan is hij van haar hand en ze ontwerpt al meer dan vijftien jaar de make-uplooks van alle Armani-shows en -campagnes. Ze staat erom bekend grappig, aardig en bedeesd te zijn, maar ook als iemand die geen blad voor de mond neemt – wat men van haar soms zeer eigenzinnige uitspraken vindt, boeit haar weinig tot niets.

In gesprek met Linda Cantello

Ik videobel met het blonde, van oorsprong Britse make-upicoon op een grijze, bewolkte dag. “Als je echt wil leren om make-up goed aan te brengen, moet je oefenen in het lelijkste licht dat je kunt vinden. Het licht van vandaag is perfect. Het is erg grijs, er is geen zon. Als je make-up er goed uitziet in dit licht, dan ziet het er overal goed uit”, vertelt ze later tijdens het interview. Maar eerst wil ik natuurlijk weten hoe het nou zit met die lipstick. 

Om met de deur in huis te vallen: toen ik Lip Power thuis probeerde, bleef hij lang niet zo mooi zitten als toen de make-upartist hem aanbracht. Wat doen make-upartists anders?

“Make-up artistry is een vak en dat wordt weleens enorm onderschat. Een make-upartist ziet dagelijks talloze gezichten van dichtbij. Die weet precies, o dit oog heeft deze vorm, deze huid is zo, dus hier moet ik zus mee omgaan en dat zie je terug in de spiegel. Zelf ben je wellicht iets voorzichtiger als je make-up aanbrengt.”

Het ligt dus niet aan de lipstick?

“Lip Power is in de basis een vrij klassieke formule. Maar we wilden een formule die comfortabel draagt, dus daar hebben we tijdens de stilte van covid enorm aan gesleuteld. Je kunt ’m in je tas stoppen en telkens opnieuw aanbrengen, of je kunt ’m een keer op je lippen aanbrengen en dan vergeten dat je hem draagt. Het pigmentniveau in deze lipstick is waanzinnig en de wassen die we hebben toegevoegd geven hetzelfde comfort als een lipbalm. Dat maakt dat je hem heel mooi kunt opbouwen. Breng je één laagje aan, dan is hij iets transparanter en is het effect dus anders.”

Tijdens New York Fashion Week werden modellen voor het eerst zonder make-up de catwalk opgestuurd. Ze droegen alleen huidverzorging. Wat betekent dit voor de toekomst van make-up?

“Mijn theorie is dat sinds make-upmerken zijn gestopt met het sponsoren van modeshows er een opening is ontstaan voor skincare. Je ziet steeds minder make-uptrends van de catwalk komen en individualiteit wordt steeds belangrijker, dus we hoeven trends niet meer te dicteren. Voor make-up betekent dat skinification steeds belangrijker wordt. Huidverzorging is voor veel mensen nou eenmaal makkelijker aan te brengen dan make-up. Wij kijken nu ook naar hoe we make-up als huidverzorging kunnen gebruiken.”

Lees het volledige interview met Linda Cantello in Vogue’s nieuwe januari/februarinummer, dat nu in de winkels ligt en hier online te bestellen is.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Armani beauty (@armanibeauty)