Al meer dan dertig jaar zit de van oorsprong Belgische make-upartiest Peter Philips in het vak, waarvan hij al tien jaar Creative and Image Director for Dior Makeup is. Een intens mooie baan, met ook een aanzienlijke verantwoordelijkheid. Met zijn visie bepaalt hij namelijk de grootste make-uptrends ter wereld, en welke producten daarbij horen. Een van die producten is het vernieuwde Rouge Dior, dat vanaf deze maand wereldwijd verkrijgbaar zal zijn in maar liefst zeventig tinten.
In gesprek met Peter Philips van Dior Makeup
In samenwerking met Vogue Nederland geeft hij samen met model Lieve Siemons en fotograaf Fanny Latour-Lambert beeld aan zijn visie, in markant rood. Je ziet het resultaat in het nieuwe maartnummer van Vogue Nederland. Vijf vragen aan de make-upmeester.
Je bent een van de creatiefste make-upmeesters in het vak. Was je niet liever kunstschilder geworden?
“Nee zeg! Begrijp me niet verkeerd, ik ben dol op kunst. Maar ik ben heel blij met het pad dat ik gekozen heb. De wereld van make-up is dynamisch en spannend. Ik reis de hele wereld over, ontmoet elke dag de interessantste mensen en iedereen is altijd blij als ik op set kom. Aan het eind van de werkdag heb je meteen schitterend resultaat in de vorm van beeld. Ook dat is een vorm van kunst, hoewel dit niet altijd een creatief proces hoeft te zijn. Onderdeel van mijn baan is ook ervoor zorgen dat iemand comfortabel is en zich de meest fantastische versie van zichzelf voelt. De juiste foundation, een beetje concealer en wat kleur hier en daar kan voor sommigen life-changing zijn. Dat ik dat met wat kleur en penselen voor iemand kan betekenen voelt voor mij heel bevredigend.”
Het is belangrijk voor je om mensen een goed gevoel te geven?
“Als je je goed voelt, straal je beauty uit. Wie zich niet goed of zelfverzekerd voelt, kan onmogelijk schoonheid uitstralen. Beauty is alleen belangrijk als het je helpt je goed te voelen.”