Koreaanse schoonheidsproducten (oftewel: K-beauty) zijn nog nooit zo populair geweest. Dat blijkt tevens uit de cijfers: Korea is de op vier na grootste exporteur van cosmetica ter wereld. Deze hype is vooral te danken aan social media. Platforms als Instagram en TikTok leveren een belangrijke bijdrage aan de populariteit rond Koreaanse merken als Laneige, Cosrx en Dr.Jart+. Een ander merk dat zich langzaam een weg begint te banen naar onze feeds: Beauty of Joseon, dat je wellicht kent van zijn strakke verpakkingen. Een van de bestsellers? De zonnebrandcrème van het merk, waar op TikTok al meer dan 30 miljoen video’s aan zijn gewijd.
De viral zonnebrandcrème van dit K-beautymerk
Over het algemeen zijn zonnebrandcrèmes van K-beautymerken vaak populair. Dat komt omdat veel Koreanen elke dag zonnebrandcrème smeren, waardoor veel merken uitblinken in het ontwikkelen van een fijne formule met UV-bescherming. Net als bij veel andere Koreaanse zonnebrandcrèmes is de textuur van de crème van Beauty of Joseon vergelijkbaar met die van een vochtinbrengende crème die smeuïg en smeltend is, zo betogen fans van het product op TikTok. Kortom, de crème – met gefermenteerde rijst- en graanextracten (rijk aan vitamine B, C en E), groene thee en niacinamide – heeft geen vettige of plakkerige werking en een heldere finish – en dat is vaak anders bij zonnebrandcrèmes.
De UV-bescherming heeft het product te danken aan zijn chemische filters. Dit zijn filters die een laag op het huidoppervlak vormen die UV-stralen absorbeert. Hierdoor wordt de huid beschermd tegen de zon en vroegtijdige veroudering. (Let er wel op dat, als het gaat om chemische filters, je twintig tot dertig minuten voor blootstelling aan de zon de zonnebrandcrème moet aanbrengen.)