deze-nieuwe-tentoonstelling-over-christian-dior-opent-dit-weekend-in-den-haag-314814
©Viviane Sassen

Een enorme, metershoge vitrine gevuld met miniaturen van iconische Dior-designs in alle kleuren van de regenboog. Zo opent La Galerie Dior, het museum gewijd aan het iconische modehuis in Parijs – ook meteen het grootste modemuseum aldaar. De vitrine is een duizelingwekkend eerbetoon aan de beroemde designs van Dior: van grensverleggende jurken tot de Lady Dior-tas en Dior-parfumflessen. Behalve een visueel spektakel is het een bewijs van de enorme veelzijdigheid van Christian Dior én de zes opvolgers die zijn modehuis voortzetten. Precies dit gegeven zal vanaf 21 september tot leven komen in Kunstmuseum Den Haag met de tentoonstelling Dior – A New Look.

Dior – A New Look in Kunstmuseum Den Haag

In Dior – A New Look kunnen bezoekers zich aan bijzondere ontwerpen laven die het modehuis sinds de oprichting in 1946 tot nu heeft voortgebracht. IJkpunt en naamgever daarbij is Christian Diors befaamde New Look uit 1947. Van deze collectie werd vooral één outfit wereldberoemd: de Bar Jacket met smal lijfje en daaronder een wijduitstaande rok, gemaakt van meters stof. Dit curvy silhouet gaf symbolisch gezien vlees op de botten van de Franse couturesector en het nationale gemoed, die beide door de Tweede Wereldoorlog zwaar aangetast waren. Diors wijde rok vol meters stof was een keerpunt omdat het brak met de materiaalschaarste én het modesilhouet erna compleet veranderde.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Madelief Hohé, mode- en kostuumconservator van Kunstmuseum Den Haag: “De tentoonstelling laat zien hoe couture werkte en werkt, hoe zo’n bijzonder modehuis al 78 jaar relevant blijft én nu weer een designer heeft die goed nadenkt over hoe vrouwen zich willen kleden, namelijk Maria Grazia Chiuri.”

Curator of ideas

We spreken Hohé enkele uren voordat Dior de nieuwste cruisecollectie toont bij Drummond Castle in Schotland. Chiuri koos deze locatie niet toevallig. In 1955 organiseerde Christian Dior een modeshow vlakbij, in het Gleneagles Hotel. Daarnaast zitten er in deze cruisecollectie letterlijke verwijzingen naar de show uit 1955: Chiuri gebruikte zwart-witfoto’s ervan als print. Zo brengt de huidige Dior-designer (opnieuw) een hommage aan de naamgever van het huis.

Hohé: “Chiuri noemt zichzelf een ‘curator of ideas’. Ze haalt inspiratie uit het werk van Christian Dior en de andere ontwerpers tussen hem en haar bij Dior, en speelt op een eigentijdse manier met die historische silhouetten. Dat zie je ook in onze tentoonstelling. Zo tonen we een jurk uit de Dior-cruiseshow 2022 in Athene, waarbij Chiuri een soort Griekse gewaden drapeerde. Dat deed Dior in de jaren vijftig ook; andere jurken, maar de sfeer en het vertrekpunt vanuit draperie is hetzelfde. Zo geeft ze het verleden een plek in het nu.”

Van onschatbare waarde

Nog zo’n voorbeeld. De tentoonstelling opent met een donkerblauwe jurk met sterren ontworpen door Christian Dior, ernaast een japon van Chiuri met sterrenbeelden. Hohé: “Die twee stukken vertellen ook over het bijgeloof van Dior, een van de thema’s van deze tentoonstelling. Monsieur was ontzettend bijgelovig, geloofde in astrologie en als hij het even niet meer wist, ging hij naar een kaartlezer. Chiuri speelt daarmee door tarotafbeeldingen te gebruiken in dessins, als eerbetoon aan Christian Dior.”

Dat bijgeloof van Dior wordt ook duidelijk in La Galerie Dior, waar we in mei samen met Hohé een rondleiding kregen. Na de vitrine met miniaturen is het eerste dat het museum toont een roestige, koperen ster. Dit op het eerste gezicht niet heel bijzondere object was van onschatbare waarde voor Christian Dior. Hij vond het op straat op de dag dat hij een belangrijk contract tekende om zijn eigen modehuis te openen en zag het als teken dat zijn ster rijzende was. Tot de dag van vandaag gebruikt zijn modehuis het symbool in designs, van sneakers tot parfumverpakkingen. 

Designer of dreams

Niet zo gek dus, dat het museum bijgeloof neemt als een van de startpunten van de thematisch ingerichte tentoonstelling, met als andere thema’s de New Look, de lijnen van Dior, bloemen, sterke vrouwen en de Dior-droom. Over dat laatste: Christian Dior werd ook wel ‘designer of dreams’ genoemd. In La Galerie Dior is een beroemde quote te lezen uit zijn autobiografie Dior by Dior uit 1958: “Modeontwerpers bieden een van de laatste toevluchtsoorden van het wonderbaarlijke. Ze zijn, in zekere zin, droommeesters…” Dat creëren van een droomwereld tekent Dior, die als visionair met zijn huis een toevluchtsoord vorm gaf na de Tweede Wereldoorlog. 

Lees het volledige artikel in het septembernummer van Vogue Nederland met Doutzen Kroes op de cover, dat nu in de winkel ligt en hier online te bestellen is.

Dior – A New Look is van 21 september t/m 26 januari te zien in Kunstmuseum Den Haag.