een-terugblik-op-de-meest-provocerende-benetton-campagnes-van-oliviero-toscani-331108

De Italiaanse fotograaf en voormalig Benetton-art director Oliviero Toscani is maandag op 82-jarige leeftijd overleden, zo heeft zijn familie in een verklaring bevestigd. ‘Het is met groot verdriet dat we het nieuws aankondigen dat vandaag, 13 januari 2025, onze geliefde Oliviero is begonnen aan zijn volgende reis’, liet zijn vrouw Kirsti Toscani vervolgens weten op Instagram. Het nieuws komt nadat de fotograaf vorig jaar onthulde dat hij leed aan amyloïdose, een zeldzame ziekte die ervoor zorgt dat abnormale eiwitten zich ophopen in organen en weefsels.

Oliviero Toscani voor Benetton

Oliviero Toscani was vooral bekend om zijn langdurige relatie met het Italiaanse modemerk Benetton, waar hij meer dan twintig jaar art director was, verspreid over twee periodes. ‘Om bepaalde dingen uit te leggen, volstaan woorden gewoon niet. Dat heb jij ons geleerd’, postte het merk op Instagram, samen met een campagne van Toscani met een boeket bloemen. ‘En met dat gezegd, willen we graag een eerbetoon aan je brengen met een foto die je vele jaren geleden, in 1989, voor ons hebt gemaakt. Vaarwel Oliviero. Blijf dromen.’

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

De fotograaf kwam in 1982 bij het merk en werd al snel bekend om zijn provocerende campagnes, van een foto van David Kirby, een aids-slachtoffer, tot een foto van een interraciaal lesbisch stel met hun geadopteerde baby, die in die tijd opmerkelijk was. In april 2000 werd Toscani echter ontslagen vanwege zijn campagne over de doodstraf, getiteld Looking Death in the Face, waarbij families van moordslachtoffers bij winkeliers en consumenten lobbyden om het merk te boycotten. In 2017 keerde hij terug bij het merk, maar drie jaar later werd hij weer ontslagen door Benetton na zijn afkeurende opmerkingen over de ramp met de brug in Genua.

Blik hieronder terug op de meest controversiële reclamecampagnes van Oliviero Toscani voor United Colors of Benetton door de jaren heen.

‘Condoms’, lente/zomer 1991

De gekleurde condooms-campagne was een knipoog naar de AIDS-crisis die de jongere generaties eind jaren tachtig en begin jaren negentig teisterde. In november 1997 begon Benetton in het Verenigd Koninkrijk met de verkoop van ‘een compleet assortiment gekleurde, betrouwbare en actuele condooms’, onder licentie geproduceerd en verkocht door het Australische bedrijf Ansell en verkocht bij Boots en in Benetton-winkels. “Ik ben erachter gekomen dat reclame het rijkste en machtigste medium van dit moment is”, vertelde Toscani destijds aan The New York Times, “dus ik voel me verantwoordelijk om meer te doen dan alleen maar zeggen: ‘Onze trui is mooi’.”

De 'Condoms'-campagne van Oliviero Toscani voor Benetton
©Oliviero Toscani
1/6
Native Share

‘Priest and Nun’, herfst/winter 1991

Een andere reclame van Benetton toonde een zoenende priester en non in kerkelijke gewaden. Dit leidde tot verontwaardiging van de Rooms-Katholieke Kerk. Toscani had de kerk al eerder boos gemaakt met zijn Jesus Jeans-reclame uit 1972, vanwege een seksueel geladen afbeelding en naam die de kerk godslasterlijk vond. Maar zoals hij The New York Times vertelde, was de boodschap bedoeld om een jongere Benetton-klant te bereiken. In Spanje, zei hij, “waar veel jonge mensen wonen, zien ze de priester-en-non-reclame en lachen ze erom. Maar in Italië, waar nog steeds oude journalisten en oude instellingen zijn, zijn ze van streek.”

Benettons 'Priest and Nun'-campagne
©Oliviero Toscani
2/6
Native Share

‘Newborn Baby’, herfst/winter 1991

Deze afbeelding van een pasgeboren baby, ‘Giusy’, die nog aan de navelstreng vastzit, was volgens Benetton bedoeld als een “hymne aan het leven”, maar werd door consumenten niet met zoveel lof ontvangen. Naar verluidt is dit het meest gecensureerde beeld van het bedrijf.

De 'Newborn Baby'-campagne van Oliviero Toscani voor Benetton
©Oliviero Toscani
3/6
Native Share

‘Blanket’, herfst/winter 1990

Deze afbeelding toont een interraciaal lesbisch stel met hun geadopteerde kind in een tijd dat reclame zelden dergelijke afbeeldingen liet zien.

Benettons 'Blanket'-campagne
©Oliviero Toscani
4/6
Native Share

‘HIV Positive’, herfst/winter 1993

Verschillende AIDS-groepen klaagden Benetton aan vanwege hun “commerciële uitbuiting van lijden”.

De 'HIV Positive'-campagne van Oliviero Toscani voor Benetton
©Oliviero Toscani
5/6
Native Share

‘Hearts’, lente/zomer 1996

Toscani gebruikte zijn reclame vaak om racisme aan te kaarten. Deze harten bleken later varkensharten te zijn.

De 'Hearts'-campagne van Oliviero Toscani voor Benetton
©Oliviero Toscani
6/6
Native Share

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue UK.