In Vogue’s Talent to Watch spreken we creatievelingen die de toekomst van mode en cultuur vormgeven. Wat deze groep kenmerkt, is dat ze uiterst creatief en onconventioneel zijn. Zij bepalen de toekomst. Deze keer Pieter Ceizer, een Nederlandse kunstenaar en typograaf.
Ceizer verkent op een kleurrijke manier verschillende kunstvormen, van mode tot beeldhouwkunst. Zijn talent wordt erkend en bewonderd door de meest creatieve personen in hedendaagse kunst en cultuur. Om meteen met de deur in huis te vallen: zijn samenwerking met curator en eigenaar van modemekka Colete in Parijs, Sarah Andelman, voor de expositie Just Phriends van Pharell Williams tijdens Paris Fashion Week.
Vogue’s Talent to Watch Pieter Ceizer
Je kan de kunst van Ceizer overal op vinden; van kleding tot misschien wel ergens ‘gratis’ bij jou om de hoek. The walls are for us all is een bekende graffitifilosofie die hij leerde in de jaren negentig op het Museumplein in Amsterdam. Volgens Ceizer is deze plek de geboorteplaats van zijn huidige creativiteit. Hij begon met skateboarden, ontmoette andere skaters, raakte in contact met inspirerende mensen en ging letters en graffiti tekenen. Het Museumplein bood een bruisende omgeving van mensen die kleurrijke kunstwerken maakten aan de achterkant van de skatebaan. Ceizer blikt terug op zijn tijd als skaterkid in Amsterdam.
“Dagelijks was ik te vinden bij twee skate-ramps op het oude Museumplein. Dit was voor de verbouwing van 1999 en voordat het zo mooi strakgetrokken was als nu. Het was een verzamelplek voor skaters, waar hangjongeren, motorkoeriers en graffitischrijvers kleurrijke artworks maakten aan de achterkant van de skatebaan. Ik was een kiddo van tien jaar oud, bezig m’n flips en tricks te leren op mijn skateboard.”
Escapisme
“Als er een graffitistuk gemaakt werd ging ik vaak kijken. Dit inspireerde me om zelf ook letters te tekenen. Ik begon eerst op papier en daarna op straat of in de tram. Oudere skaters deelden informatie uit skatemagazines over de laatste trends uit Los Angeles en New York City. Het was een leuke tijd; je bent gewoon fun aan het maken, zonder dat je je realiseert dat dit leventje een soort van blueprint voor mijn latere leven was.”
In 2021 kwam de band van Ceizer met het Museumplein volledig tot uiting toen hij daar een enorme sculptuur genaamd Hope creëerde. Het beeld, geïnspireerd door de artiesten Roberta Indiana en Andy Warhol, diende als een bron van troost in de coronatijd. “Mijn werk is voor mij een soort uitlaatklep”, legt Ceizer uit. “Mijn universum is luchtig, chill en dromerig, hoewel mijn realiteit dat niet altijd is. Hierdoor is mijn werk een vorm van escapisme: lekker ver weg van hier.”
De tekst gaat verder onder de afbeelding.