Vandaag is het Internationale Vrouwendag. En, niet geheel toevallig, wordt vandaag ook de Theodora Niemeijer Prijs uitgereikt. Doel van deze stimuleringsprijs, die sinds 2012 bestaat, is het vergroten van ‘de representatie en waardering van vrouwelijke kunstenaars’. Speciaal hiervoor is de pot dit jaar vertienvoudigd (!) naar maar liefst €100.000. De Zuid Koreaans-Nederlandse kunstenaar en voormalig model Sara Sejin Chang (Sara van der Heide) wint dit jaar de Theodora Niemeijer Prijs; wij stelden haar enkele vragen.
Theodora Niemeijer Prijs
De Theodora Niemeijer Prijs is met deze verhoging de grootste vrij besteedbare kunstprijs van Nederland. Chang mag zelf bepalen wat ze met driekwart van het budget doet, de overige €25.000 is beschikbaar als aankoopbudget voor een museum. Een hoge prijs, maar kennelijk hard nodig. Volgens Het Niemeijer Fonds zijn er ‘weinig financiële middelen en prijzen beschikbaar voor de doorontwikkeling van mid-career vrouwelijke kunstenaars’.
Er zijn wel prijzen voor startende en gevestigde kunstenaars, maar deze middelste groep wordt een beetje overgeslagen. Zonde, want juist op het hoogtepunt van je carrière produceer je veel werk. Ook wordt in die fase kennelijk duidelijk hoe groot de kloof is tussen mannelijke en vrouwelijke kunstenaars. Zo zou slechts 16,4 procent van de vaste collecties van de grootste hedendaagse musea bestaan uit werk van vrouwen. En dat terwijl we allemaal weten hoe belangrijk representatie is. Als je geen vrouwelijke voorbeelden ziet in het museum, komen er misschien ook minder vrouwelijke kunstenaars – een vicieuze cirkel. Tijd voor verandering. En dat kun je soms afdwingen met een financiële push, zoals nu met de Theodora Niemeijer Prijs voor Sara Sejin Chang (Sara van der Heide).