In Vogue’s Talent to Watch creatievelingen die de toekomst van mode en cultuur vormgeven. Wat deze groep kenmerkt is dat ze uiterst creatief en onconventioneel zijn. Zij bepalen de toekomst. Deze maand: Jos van der Hoek (43), co-founder van Face This. Een streetwearmerk waarvan de items worden ontworpen door Indonesische schoolkinderen en gevestigde creatievelingen.
Vogue’s Talent to Watch: Face This
Van der Hoek: “Kinderen kijken anders naar de wereld en daar kunnen kunstenaars, designers en illustratoren ontzettend jaloers op zijn. Doordat zij ouder zijn, zijn ze meer bezig met wat anderen van hun werk vinden en dat kan hun creativiteit belemmeren. Kinderen hebben die belemmering nog niet en werken vaak veel vrijer en puurder.
Picasso zei ooit: ‘Every child is an artist. The problem is how to remain an artist once we grow up.’ Mede die quote motiveerde ons Indonesische kinderen creatief samen te laten werken met gevestigde designers en illustratoren. Om te kijken wat voor artwork daar uit zou komen, of het geld op kon leveren voor hun school en of de designers daadwerkelijk door de kindertekeningen geïnspireerd zouden raken. Veel kunstenaars waarmee we hebben gewerkt, hadden nog nooit zoiets gedaan. Ze vonden het superinspirerend.”
Liefdadigheidsinstellingen
“Wat je vaak ziet bij liefdadigheidsinstellingen is dat er een actie wordt opgezet waarbij de aandacht ligt op wat de hulpbehoevenden niet hebben. Bijvoorbeeld slechte schoolgebouwen en een gebrek aan lesmateriaal. Op zich natuurlijk prima, maar hiermee gaat vaak de waardigheid van mensen verloren. Het gevoel dat je bij dit soort acties hebt is: ‘Jeetje, wat zielig voor die mensen’. Er wordt voorbijgegaan aan het feit dat die kids veel talent hebben.
Met Face This gaan we anders te werk. Waar zijn kids goed in? Welke talenten hebben ze? Hoe kunnen we die inzetten om op een waardige, evenwichtige én eerlijke manier geld voor hun eigen school in te zamelen? Zónder dat je het gevoel hebt dat je iets moet geven omdat je het zo zielig vindt.”