In Vogue’s Talent to Watch vind je de volgende generatie creatievelingen die mode en cultuur vormgeven. Wat deze groep kenmerkt is dat ze jong, creatief en onconventioneel zijn. Zij bepalen de toekomst. Deze week: de 26-jarige ontwerper en kunstenaar Lucille Fenouil. Naast haar ontwerpen voor internationaal reclamebureau Wieden+Kennedy in Amsterdam, maakt ze illustraties die haar nauw aan het hart liggen.
Air Máxima
“Ontwerpen voor het reclamebureau is een leuke baan. Ik mag gave dingen doen voor diverse merken en namen. Zo heb ik in 2018 samen met het team van Nike een speciale Air Max ontworpen om de verjaardag van koningin Máxima te vieren: Air Máxima. In het ontwerp de drie kruizen van Amsterdam en het iconische Delfts Blauw.”
Dit bericht op Instagram bekijken
Utopie
“In mijn illustraties vind je vaak een alternatief beeld van de tijdsgeest. Doel is laten zien dat we het als samenleving beter kunnen dan dat we nu doen. Wellicht zet het mensen aan tot actie. Dit plan begon heel natuurlijk: dichtbij mezelf. Ik maakte illustraties van een denkbeeldige wereld. Eentje die veel vrijer is… een soort utopie. Hier begon ik een paar jaar geleden mee en ik ben er steeds beter in geworden. Sinds kort maak ik ook kunst met anderen. Samenwerken is fijn; ik kan de wereld niet in mijn eentje verbeteren.”
‘Vrouwen moeten plek hebben in kunstwereld’
“Er is nu zoveel aan de hand en toch is het nieuws maar een paar dagen écht nieuws. Daarna vergeten veel mensen het weer. Als kunstenaar houd ik me hier vaak mee bezig. Een aantal voorbeelden: de ontzettend hoge huurprijzen in Amsterdam en de nu al zichtbare gevolgen van klimaatverandering. En vrouwen? Die hebben niet eens een plek in de kunstwereld. Zij moeten tien keer harder vechten om serieus genomen te worden. ‘In wat voor wereld leven we’, vraag ik me wel eens af. Het is overweldigend.”