carice-van-houten-en-halina-reijn-lanceren-eigen-podcast-schoenmaker-blijf-bij-je-leest-daar-zijn-we-klaar-mee-243269
©Pier Marco Tacca/Getty Images

Dat Carice van Houten en Halina Reijn duizendpoten zijn, moge duidelijk zijn. De twee vriendinnen acteren al decennialang de sterren van de hemel, zowel in Nederlandse als internationale producties. Na films, series, columns (Halina), een muziekalbum (Carice) en boek (samen), voegen Van Houten en Reijn een podcast aan dit indrukwekkende rijtje toe. Woensdag 22 februari staat de eerste aflevering online van Man Up Carice & Halina die ze maken vanuit hun eigen productiebedrijf MAN UP in samenwerking met De Stroom. Wij mochten de twee alleskunners wat vragen stellen.

Podcast Carice van Houten en Halina Reijn

Even nog kort over enkele eerdere projecten van Van Houten en Reijn. De vriendinnen kennen elkaar van de toneelschool, waarna eerstgenoemde meteen de hoofdrol speelde in Suzy Q en een Gouden Kalf won. Erna volgden rollen in onder meer Minoes, Alles is Liefde, Komt een vrouw bij de dokter, Valkyrie, en Zwartboek; in die twee laatste films speelde Reijn ook. Als Melisandre in Game of Thrones werd Van Houten wereldberoemd én werd ze genomineerd voor een Emmy. Reijn speelde op haar beurt in ongelooflijk veel stukken van Toneelgroep Amsterdam, nu ITA, zoals Het temmen van de feeks en La voix humaine, waarmee ze ook internationaal toerde. Ze won onder meer een Gouden Kalf voor Red Light, de Theo d’Or voor de titelrol in Nora en de Colombina voor haar vertolking van Lulu in Shopping & Fucking.

Na in al die producties van anderen te hebben gespeeld, startten Van Houten en Reijn een paar jaar geleden hun eigen productiemaatschappij MAN UP. Inmiddels maakten ze daarmee al de succesvolle film Instinct en de televisieserie Red Light. Eerder al, in 2013, schreven de creatievelingen samen de ‘persoonlijke stijlgids Antiglamour‘: “Carice noemt dat een scrapbook“, zegt haar vriendin en zakenpartner grappend in ons gesprek. Maar het was wel het eerste dat de vrouwen compleet zelf maakten. Je kunt zeggen dat dat nu, bijna tien jaar later en via films en series, indirect heeft geleid tot de wekelijkse podcast Man Up Carice & Halina.

Volgens het persbericht is de podcast een ‘stok achter de deur om elkaar toch elke week te spreken’. Wij spraken de twee terwijl Reijn in een zonovergoten woonkamer zat in New York – “het is hier ’s ochtends” – en Van Houten met jas aan in een potdichte muziekruimte zit, omringd door gitaren en keyboards. Daarover zo meer, eerst de podcast.

Nooit meer iets missen van Vogue.nl? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief en ontvang het laatste fashion- en beautynieuws.

Man Up Carice & Halina

Halina en Carice, het persbericht over de podcast zegt een beetje gekscherend dat jullie ‘vriendschap in een dal’ zit en ‘aan een zijden draadje hangt’.

Reijn: “Ja dat is natuurlijk een beetje sarcastisch, maar wel met een kern van waarheid. Ik ben nu officieel geëmigreerd naar New York. En we zijn allebei heel druk met werk. Dat zijn we natuurlijk al jaren, maar nu is het een permanente situatie. We zijn gewend elkaar normaal heel vaak te spreken, dat is nu niet automatisch. In die zin hangt het ‘aan een zijden draadje’.”

En is de podcast dan een oplossing daarvoor?

Van Houten: “Dan zit er in ieder geval structuur in, in dat we elkaar regelmatig spreken. We zijn allebei heel druk, het is lastig elkaar op spontane momenten te spreken. Dus dan moet je dat een beetje forceren. En van ons mogen mensen meeluisteren.”

Reijn: “Ik wil niet naar zijn tegenover mijn andere vriendinnen, want ik houd net zo veel van hen, maar we hebben wel door die podcast mega veel contact. We bellen elkaar nu vijf keer per dag en hebben 100 appgroepen. Als je samen iets maakt, moet je dat contact wel hebben. Dat is leuk. Nu zie ik Carice weer op een andere manier, en dan word je weer een soort van opnieuw verliefd op elkaar.”

Universeel verhaal

Als ik even advocaat van de duivel mag spelen: wat heeft de luisteraar eraan om in een podcast te horen hoe Halina Reijn en Carice van Houten, om de aankondiging te citeren, ‘kaas uit een pan krijgen’?

Van Houten: “Soms zijn kleine huishoudelijke tips ook heel veel waard. Nee dat is een grapje, maar wij zijn altijd op zoek, als makers en vriendinnen, om het donker naar het licht te brengen. Wij schuwen moeilijke onderwerpen nooit. In onze eigen gesprekken maar ook naar buiten toe. Dus ik denk dat mensen wel iets kunnen hebben aan onze gesprekken. Dat ze zich niet alleen of raar voelen bijvoorbeeld, omdat ze horen dat wij ook iets meemaken. Wij zijn vrij schaamteloos. We beschermen ons privéleven wel altijd, maar op andere gebieden kunnen we flink oversharen.”

Er zijn meer mensen wiens vriendschap in een andere fase belandt, zoek je dan het universele verhaal op in de podcast zodat luisteraars zich met jullie levens – hoe schijnbaar ‘glamourous’ ook – kunnen identificeren?

Reijn: “Zeker. We zijn allebei zo gewend om iets te vertellen naar een publiek toe; ons hele beroep gaat over de verbinding zoeken met anderen. Onze eigen films en series en boek Antiglamour gaan altijd over taboes en die doorbreken. Daarom is Lena Dunham van Girls bijvoorbeeld zo’n voorbeeld. We hopen dat, door een kijkje te geven in ons hart en onze vragen en verwarringen, en soms door de achterkant van die glamour te laten zien, mensen zich met ons kunnen verbinden en voelen dat ze niet gek zijn.

Met ons beroep, en helemaal nu ik hier zit, wordt vaak een beeld op ons geprojecteerd. Zo van ‘o die zit in New York met allemaal sterren, die zal wel een heel leuk leven hebben’, maar hier komt natuurlijk ook veel gedoe en druk bij kijken. En ik mis mijn vrienden. Door supereerlijk te zijn in onze podcast, hopen we dat luisteraars onze gesprekken waarderen. We zitten natuurlijk ook in een heel andere fase van ons leven dan toen we Antiglamour maakten. We zitten nu in een mid life point, géén crisis dus, maar wel een punt waarop je dingen anders gaat bekijken. Dit moment in het leven is heel interessant.”

Van Houten: “Ja, er komen veel pijnlijke en mooie momenten bij dit moment kijken. Het is daarom wel interessant die levensfase te analyseren.”

‘Male vs. female gaze’ in podcast

Jullie begonnen jullie eigen productiemaatschappij MAN UP om het maakproces zelf in de hand te houden en  vanuit het vrouwelijk perspectief films en series te maken. Hoe zit dat bij een podcast, waar misschien niet per se een ‘male gaze’ is – want er is geen ‘gaze’ zonder camera?

Reijn: “Dat is precies wat we willen bespreken in de podcast! Alle zaken die komen kijken bij ouder worden in een beroep dat nog steeds ontzettend wordt bepaald door mannen. Die male gaze zit ook in onszelf, snap je. Daar willen we het over hebben, over hoe het is als vrouw in deze industrie. En we hebben nog zoveel heilige huisjes omver te werpen. Met humor en een frisse blik altijd, maar dat zijn wel de onderwerpen die we willen bespreken.”

Is een podcast dan juist lekker omdat je niet in beeld bent?

Reijn: “Nou, we draaien wel mee met camera’s. We spreken via webcams, omdat we elkaar willen zien. En luisteraars kunnen ook meekijken. Dat is wel heel anders dan een filmset of televisie-interview waarbij beeld zo bepalend is. We kunnen bij de podcast zelf bepalen wat we tonen en laten horen. Daarmee gaan we nog verder dan bij Antiglamour, toen we voor het eerst ontdekten dat we zelf iets compleet eigens konden maken.”

Van Houten: “Er staat in Antiglamour bijvoorbeeld een foto waarop we in gynaecologenstoelen zitten. Dat hadden we in een interview met iemand anders nooit gedaan, maar omdat we het nu zelf in de hand hadden, konden we veel opener en vrijer zijn.”

Reijn: “We denken in onze podcast ook wel na over wat luisteraars willen horen. Waar halen mensen troost en warmte uit? Net als bij Girls, toen ik voor het eerst in een vrijscène een vrouw zag met rondingen.”

Zijn jullie met MAN UP nog bezig met andere projecten? Jullie hebben bijvoorbeeld jaren geleden de filmrechten gekocht van ’t Hooge Nest.

Reijn: “Daar zijn we mee bezig. Het script is bijna af, dus hopelijk gaan de opnames binnen afzienbare tijd beginnen. Het is wel een enorm project, omdat het zich afspeelt in een andere tijd. Dat heeft wat voeten in de aarde om dat in Nederland te financieren. En we hebben de filmrechten gekocht van De geschiedenis van mijn seksualiteit, daar zijn we ook druk mee bezig. Dus ondanks dat ik hier in New York zit, houden we die sterke binding met Nederland.”

Schoenmaker blijf bij je leest

Carice, waarom zit je eigenlijk in een muziekstudio? Maak je nog muziek?

Van Houten: “Dit is gewoon een geluiddichte plek. Ik ga hopelijk wel weer muziek maken; ik ben een eclectisch persoon die veel dingen tegelijk doet. Dan wil ik weer interieurontwerper worden, dan weer documentaires maken of een bedrijf opzetten. Ik heb veel dingen on the go.”

Over dat interieurontwerpen gesproken; een ander magazine heeft laatst foto’s gemaakt van jouw huis en dat zag er heel goed uit.

Reijn: “Ja, niet normaal he! Carice doet er grappig over maar ze heeft echt al die talenten. En dat komt allemaal uit één creatieve bron waaruit ze put. Of ze nu speelt of haar huis inricht, ze is één brok talent.”

Jij ook toch?

Reijn: “Ja, maar dat moeten alle vrouwen durven! We moeten onszelf niet begrenzen, we moeten gewoon alles durven te doen, net als mannen.”

Van Houten: “Schoenmaker blijf bij je leest, daar zijn we klaar mee.”

De podcast van Carice van Houten en Halina Reijn, genaamd MAN UP Carice & Halina, is vanaf 22 februari te beluisteren.

Man Up Carice van Houten Halina Reijn
©MAN UP / De Stroom