in-gesprek-met-cathelijne-blok-een-museumplein-vol-musea-met-het-werk-van-vrouwen-graag-210370
©Passian Smit, Vogue Nederland, mei 2022

In 2019 bleek uit onderzoek van Mama Cash dat een schamele 13 procent van alle kunst in musea van vrouwen is. Er is sindsdien hard aan gewerkt om dat cijfer omhoog te krikken en langzaamaan is er beweging te zien. Musea starten initiatieven, zoals het project Vrouwen van het Rijksmuseum, dat de komende jaren moet zorgen voor meer zichtbaarheid van vrouwen ín en buiten het Rijksmuseum. Inmiddels hangt wel het werk van schilders als Judith Leyster, Gesina ter Borch en Rachel Ruysch aan de muur in de eregalerij.

Het Stedelijk Museum in Amsterdam kwam direct dat jaar met de tentoonstelling Meesterlijke vrouwen, als pledge nog meer focus te leggen op kunst van vrouwen, en ook andere musea programmeerden tentoonstellingen met als hoofdonderwerp vrouwen. 

In gesprek met Cathelijne Blok

Te laat? Misschien wel, vindt kunsthistoricus Cathelijne Blok (31). Maar beter laat dan nooit. Waar ze kan, schreeuwt ze van de daken hoe belangrijk kunst an sich is, voor je ontwikkeling, je gemoedstoestand, je creativiteit, maar vooral: hoe belangrijk kunst van vrouwen is. Vraag welk werk er nu echt toedoet en ze lepelt de ene na de andere naam van vrouwelijke kunstenaars en kunstprojecten op. Het liefst doet ze dat via haar eigen platform The TittyMag, waar ze kan schrijven en prediken wat ze wil. 

Cathelijne Blok in Vogue mei 2022
©Passian Smit, Vogue Nederland, mei 2022

Waar begon de interesse in de kunstwereld?

“Mijn moeder heeft ook kunstgeschiedenis gestudeerd. Thuis werd veel over kunst gesproken. Wij waren dat gezin dat elke vakantie de meeste tijd doorbracht in musea. Werken en tentoonstellingen werden uitvoerig nabesproken. Het is dus niet gek dat de liefde voor kunst bij mij zo groot is.”

Jouw drive om je in te zetten voor vrouwen in de kunst, begon die ook thuis?

“Ik denk dat dit onbewust zeker het geval is, maar hij werd sterker door mijn afstudeerproject. Ik schreef over fotografen, en hoe zij vrouwen in beeld brengen. Wat is nu een mannelijke blik – een zogenaamde male gaze – en wat is een female gaze? Wat is het verschil tussen die twee en welke boodschap brengt die blik over op de kijker? Daar zag ik dat een female gaze, vaak van een vrouw, voor een authentiekere en oprechtere afbeelding zorgt van de vrouw.”

Er is te weinig kunst van vrouwen in musea te zien. Vind je dat musea nalatig zijn geweest?

“Er zijn meer aanwijsbare oorzaken voor, en dat gaat eeuwen terug. Om een voorbeeld te noemen: vrouwen mochten pas eind negentiende eeuw naar de kunstacademie. Maar ik ben zeker van mening dat musea de afgelopen jaren meer hadden kunnen doen om dat recht te trekken. Ik zeg niet dat je de geschiedenis moet wissen, die is zoals ie is. En dat betekent dat mannelijke schilders belangrijke werken hebben gemaakt, omdat zij daar meer ruimte en tijd voor hebben gekregen. Maar dit is het moment om het tij te keren, ervoor te zorgen dat die ruimte nu wel gecreëerd wordt en dat er meer geld gaat naar het werk van vrouwen. Op dit moment is het aantrekkelijk om kunst van mannen te kopen, omdat het harder in waarde stijgt. We moeten dat idee dat werk van mannen meer waard is doorbreken, en dat doe je alleen door genoeg geld te reserveren voor het werk van vrouwen.”

Lees het volledige interview met Cathelijne Blok in het nieuwe meinummer van Vogue Nederland, dat nu in de winkels ligt en hier online te bestellen is.