Mannen in Hollywood spelen het traditioneel op veilig op de rode loper, maar dat is eindelijk aan het veranderen. Voorbij zijn de dagen dat deze A-listers alleen klassieke pakken of smokings dragen. Sterker nog, als we kijken naar de allerbeste herenmode-looks van dit jaar, kunnen de pakken binnenkort een uitzondering op de regel worden. In plaats daarvan gingen mannen dit jaar voor gedurfdere modekeuzes, waarbij ze ensembles kozen die variëren van sculpturaal en interessant (zie: Justin Bieber’s XXL pak tijdens de Grammy’s) tot wild en dramatisch (zie: Lil Nas X’s gigantische hoofddeksel van Harris Reed tijdens de VMA’s). Ter ere van deze verschuiving kijkt Vogue terug op de 27 meest verrassende en risky looks van mannen in 2022.
Van Timothée Chalamet tot Leslie Odom Jr.
Toen Timothée Chalamet de rode loper in Venetië betrad voor de première van Bones and All, koos hij voor een glanzende rode haltertop met open rug van Haider Ackermann. Over onverwacht gesproken. Nog een look die indruk maakte? Toen Wesley Snipes in 2022 naar de Oscars kwam in een wijnrode blazer en bijpassende bermuda, beide van Givenchy. Het was een ensemble dat simpelweg niemand had kunnen voorspellen, maar we praten er maanden later nog steeds over. Hoe Snipes zo’n lastig silhouet eigen maakt, gaat ons te boven.
Het wil niet zeggen dat elke winnende rode loper-look van mannen dit jaar zo extravagant was. Er waren meer onopvallende keuzes die nog steeds impact hadden. Meer dan eens combineerde de ster van Reservation Dogs, D’Pharaoh Woon-A-Tai, klassiek maatwerk met zijn eigen, inheems gemaakte sieraden. Leslie Odom Jr. voelde zich aangetrokken tot meer verfijnde pakken in opvallende kleuren. Zo droeg hij recent een losse, babyblauwe Dolce & Gabbana-look tijdens de première van Glass Onion in Los Angeles.
Van subtiel tot extreem, de meest gefotografeerde evenementen van 2022 bewezen dat Hollywood-mannen buiten hun comfortzone stappen en voor meer memorabele outfits gaan. En in 2023 zegt iets ons dat dit niet zal afnemen. Wij zeggen: kom maar op.