De Rotterdamse Naaz Mohammad (25) verdween twee jaar geleden plots van het toneel. Om dit jaar de muziekwereld opnieuw te bestormen met haar nieuwe album Never Have I Ever – een ware comeback. En dat is niet alles. Vandaag werd bekend dat de zangeres het voorprogramma verzorgt van Lana Del Rey’s concerten in Amsterdam. In Vogue’s januari/februarinummer deelde ze voor het eerst én voor het laatst waarom ze zich volledig uit de muziekwereld terugtrok en toch besloot terug te keren.
Het voorprogramma van Lana Del Rey
De zangeres deelde maandag het grote nieuws via Instagram en Twitter. Hoe Naaz het voorprogramma werd van Del Rey tijdens haar shows in Ziggo Dome? Dat was nogal onverwachts, maar minstens zo bijzonder. Wat blijkt? ‘Toch maar even de directeur van Ziggo Dome geappt’, schreef Naaz onlangs op Twitter, onder het mom van ‘niet geschoten is altijd mis’.
‘Want ja, waarom niet gewoon proberen?’. Zo schreef ze Ziggo Dome-directeur Danny Damman dat het een droom voor haar zou zijn om in Ziggo Dome te mogen spelen: ‘Ik zie dat Lana Del Rey ff langskomt in jouw paleisje. Ik vind mezelf in Nederland de perfecte artiest om te openen voor Lana Del Rey.’ Drie keer raden wat er toen gebeurde. Lees hieronder het interview dat Vogue eerder had met Naaz.
Dit bericht op Instagram bekijken
Naaz maakt comeback
De eerste vraag aan Naaz ligt voor de hand. Namelijk waar ze de afgelopen twee jaar was. Naaz sleepte op negentienjarige leeftijd prijs na prijs binnen nadat ze in 2018 haar ep Bits of Naaz had uitgebracht, met daarop prachtige zelfgeschreven liedjes. Zelf noemde ze haar muziek quirkpop: vrolijke indiesounds. De Volkskrant kroonde haar als talent van het jaar, ze won twee 3FM Awards, twee Edisons, was te zien als artiest op elk cool modefeestje, genomineerd voor een MTV EMA en trad op tijdens het prestigieuze Pitchfork. Muziekcritici, televisiemensen, iedereen leek betoverd door het uitzonderlijke talent van Naaz. En toen ineens, poef, weg was ze.
Zo plots als ze van het toneel verdween, is ook de aankondiging van haar terugkomst. In mei van dit jaar is daar haar comebacksingle, genaamd Sad Violins, met een aankondiging op social media. Er is ook een videoclip, die haar comeback bekrachtigt. Het antwoord op die ene vraag is niet eenvoudig, zegt Naaz als ik haar voor de eerste keer spreek. Het is nodig om er een aantal uur voor uit te trekken. Haar verhaal is nogal “heftig”, laat ze me weten. Ook wil ze één keer haar verhaal doen – en de vraag beantwoorden die iedereen haar blijft stellen – en dan dóór, zich richten op de toekomst. Zoals haar optreden in Carré, waar ze eind januari weer voor het eerst te zien zal zijn.
Hart onder de riem
Het korte antwoord op de vraag krijg ik al bij de eerste keer koffie, want ze wil graag laten weten waar ze het over zal hebben en waarom. De afgelopen twee jaar belandde Naaz in een rollercoaster van emoties en onderging ze een zwaar en lang traject om haar trauma’s te boven te komen, waardoor ze niet anders kon dan zich geheel uit de muziekwereld terugtrekken, de wereld die haar veel schade had berokkend. Naaz vertelt: “Ik ben van mijn zestiende tot mijn eenentwintigste misbruikt, waardoor ik twee jaar financieel, mentaal en fysiek aan de grond zat en niet meer door kón.”
Ik ben er even stil van en vraag wat ze graag in dit interview kwijt zou willen, waarom het belangrijk voor haar is. “Ik wil jonge mensen met een soortgelijke afkomst inspireren, een hart onder de riem steken, zeggen dat het goedkomt, ook als je de afschuwelijke dingen hebt meegemaakt die ik heb meegemaakt. Wangedrag kan ik niet voorkomen, maar ik kan wel bewustzijn creëren bij potentiële slachtoffers, door bijvoorbeeld signalen te herkennen, maar ook bij anderen die om het slachtoffer heen staan. We hebben geen idee hoeveel biculturele mensen het slachtoffer zijn van dit soort wangedrag, ze zijn de perfecte prooien. Uitspreken is namelijk veel lastiger, door het commentaar en het onbegrip dat je zult krijgen vanuit de gemeenschap.”