Hoewel het filmfestival van Cannes om veel dingen bekendstaat, is de dresscode op de rode loper de laatste jaren een veelbesproken onderwerp. Sinds het festival in 1939 begon als reactie op politieke inmenging in het filmfestival van Venetië – een veto van Benito Mussolini en Adolf Hitler voorkwam dat het Franse oorlogsdrama La Grande Illusion dat jaar won – heeft Cannes zichzelf opgeworpen als Europa’s belangrijkste etalage voor de cinema. Tegen de achtergrond van een van de beroemdste badplaatsen aan de Franse Rivièra, stammen de kledingregels af van de avondkledingnormen voor gasten van de luxe hotels en casino’s van weleer. Voor mannen betekent dat een jasje en een stropdas, terwijl vrouwen geacht worden hoge hakken en lange jurken te dragen.
Rebellen op de rode loper in Cannes
In 1946, toen het festival officieel van start ging (de Tweede Wereldoorlog zorgde voor een gat van zeven jaar tussen de oprichting en de openingsceremonie), waren die strenge kledingnormen niet ongewoon. Toch waren er zelfs in de begindagen van Cannes regelbrekers. Pablo Picasso hield zich nooit aan conventies en genoot van een vertoning van The Wages of Fear van Henri-Georges Clouzot in een shearling jas. De auteur van Tropic of Cancer, Henry Miller, was jurylid in 1960, maar weigerde zijn garderobe aan te passen. Hij werd uit screenings gezet, omdat hij geen smoking droeg. Miller bewees daarmee dat zijn stijl net zo non-conformistisch was als zijn schrijven.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Elk decennium komen er nieuwe rode loper-rebellen naar het festival die besluiten hun eigen ding te doen. Er zijn de mode-absurdisten (de Franse komiek Colouche liet de smoking achterwege voor een speels drag-moment met Beatrice Dalle in 1986), de hakkenmijders (Kristen Stewart liet haar Louboutins achter tijdens de première van Blackkklansman in 2018) en zelfs af en toe een naaktfiguur – probeer Cicciolina maar eens te vertellen dat ze zich moet bedekken.
Viral moment
Vorig jaar kende de rode loper van Cannes nog meer regeloverstijgende momenten. Jennifer Lawrence combineerde bijvoorbeeld haar couturejurk van Dior af met een paar teenslippers. “Ik had geen idee totdat het uitkwam dat er een hele controverse was over mensen die platte schoenen droegen of blootsvoets over de rode loper liepen”, zei Lawrence later over haar viral schoenmoment. “Mijn schoenen waren een maatje te groot.” Zal het festival dit jaar nog meer onverwachte stijlmomenten opleveren? Daar komen we snel achter.
Hieronder een korte geschiedenis van regelbrekers op de rode loper van het Cannes Filmfestival.