Als #BlackGirlMagic een persoon zou zijn, zou ze Rihanna heten, want het Caribisch-Amerikaanse pop-, beauty- en zakenfenomeen is de belichaming van die hashtag. Bijna vier jaar schitterde ze meer naast dan op het podium, maar in februari maakte Rihanna haar langverwachte comeback tijdens de Super Bowl, met een Oscarnominatie én nog iets anders op zak. En brak daarmee meteen het internet.
Het fenomeen dat Rihanna heet
Laat het even doordringen: Rihanna heeft 140 miljoen volgers op Instagram en sleepte in haar twintig jaar durende carrière talloze awards in de wacht. Waaronder negen Grammy’s, dertien American Music Awards, twaalf Billboard Music Awards en zeven vermeldingen in het Guinness World Records Book, onder meer voor rijkste vrouwelijke popster ter wereld. Een status die Rihanna, goed voor 1,6 miljard euro, in 2021 bereikte en sindsdien moeiteloos prolongeert: ze verdient per jaar tenslotte gemiddeld 75 miljoen euro.
En ze geeft het even gul weer weg ook. Niet alleen via haar eigen stichting, de Clara Lionel Foundation, die al ruim vijftig miljoen euro doneerde aan onderwijs- en klimaatprogramma’s in het Caribisch gebied, maar ook als de nood elders aan de man is: zo besteedde ze de afgelopen paar jaar vele miljoenen aan coronaonderzoek. Het grootste deel van haar fortuin dankt ze aan mode- en beautylabel Fenty, talloze collabs en wijze investeringen in de technologie- en vastgoedwereld, maar in de kern is het te danken aan haar muzikale talent. Soms zou je bijna vergeten dat zingen de corebusiness is van de Caribbean Queen, die op 20 februari 1988 op Barbados werd geboren.