Uiteindelijk negeerde de Academy de film volledig. Misschien is dat eigenlijk wel beter. Deze wilde, speelse film is namelijk zo ver verwijderd van typische Oscarfilms als maar kan. Het is een spannende, onbevangen film die vrouwelijke voldoening in de schijnwerpers zet en voor veel plezier zorgt in de bioscoop. Een paar Oscarnominaties zouden de film misschien minder cool hebben gemaakt.
Bird
Andrea Arnold won ooit een Oscar voor haar korte film Wasp uit 2003. Toch is ze nog nooit genomineerd voor haar langere films. Dit ondanks veel lof van critici, twee BAFTA’s en drie Cannes-juryprijzen voor films als Red Road, Fish Tank, Wuthering Heights en American Honey. Helaas bleef deze trend ook bestaan voor haar laatste film.
Deze film volgt het verhaal van een twaalfjarig meisje (de verrassende Nykiya Adams) dat in conflict komt met haar vader (Barry Keoghan). Ze raakt bevriend met een mysterieuze zwerver (de altijd indrukwekkende Franz Rogowski), die op zoek is naar antwoorden over zijn eigen familie. Zoals altijd in het werk van Arnold is de regie prachtig: poëtisch, melancholisch en met oog voor de kleine details. Ze maakt van het gewone leven in een rustig dorp in Kent iets bijzonders en prachtigs. Als er een filmmaker is die vandaag de dag een Oscar voor Beste Regisseur verdient voor haar gehele oeuvre, dan is het zeker zij.
On Becoming a Guinea Fowl
Dit aangrijpende, surrealistische en tragikomische familiedrama van Rungano Nyoni vertelt het verhaal van een stoïcijnse jonge vrouw (gespeeld door Susan Chardy). Wanneer ze van een feestje naar huis rijdt, stuit ze langs de kant van de weg op het lichaam van haar oom. De film is een fascinerende analyse van verdriet, medeplichtigheid, generatietrauma en lang verborgen misbruik op het platteland van Zambia. Met zijn ontroerende hoofdrol, kunstzinnige regie en scherpe, vlijmscherpe script had deze film zeker niet misstaan op de shortlist voor Beste Internationale Film van de Academy.
Santosh
De Britse-Indiase regisseur Sandhya Suri’s gevoelige film volgt een weduwe (Shahana Goswami) die via een overheidsregeling het werk van haar overleden man als politieagent in Noord-India overneemt. Ze raakt betrokken bij een zaak rond de verkrachting en moord op een tienermeisje. De film haalde de Oscar-shortlist, al was het alleen als de officiële inzending van het Verenigd Koninkrijk. Mannen regisseerden de films die uiteindelijk werden genomineerd, zoals I’m Still Here, The Girl with the Needle, Emilia Pérez, The Seed of the Sacred Fig en Flow. Hoewel Santosh veel minder opvalt dan die concurrenten, is het door de zenuwslopende onthullingen en poëtische regie een must-see.
Vermiglio
Ook op de vijftien films tellende shortlist voor Beste Internationale Film, als keuze van Italië, maar niet genomineerd, staat deze betoverend mooie en dramatisch tragische vertelling van Maura Delpero. Het besneeuwde sprookje speelt zich af in een afgelegen dorp in de Alpen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hier wordt de dochter van een schoolmeester (Martina Scrinzi) verliefd op een soldaat die zijn legerpositie heeft verlaten (Giuseppe De Domenico), met desastreuze gevolgen. Het verhaal is ingetogen en sfeervol, de acteerprestaties (vooral die van Rachele Potrich als de waakzame jongere zus van de heldin) zijn geweldig. Elke scène lijkt wel een schilderij dat tot leven komt.
Green Border
Filmmaker Agnieszka Hollands geboorteland Polen zou haar nieuwste, gepassioneerde en politiek geladen saga nooit hebben ingediend bij de Academy. De film levert een scherpe kritiek op de regering van haar land. Het is een verhaal met meerdere lagen dat de gruwelijke behandeling van vluchtelingen aan de grens tussen Wit-Rusland en Polen blootlegt. Als de film op de shortlist voor Beste Internationale Film was gekomen, zou het een waardige winnaar zijn geweest. De film is hartverscheurend en heeft de kracht om je kijk op de wereld te veranderen.
The Outrun
In de race voor Best Actrice dit jaar vielen veel verwachte winnaars en koplopers af, zoals Nicole Kidman, Angelina Jolie en ook Saoirse Ronan. In Nora Fingscheidts indringende bewerking van Amy Liptrots memoires speelt de actrice een jonge vrouw met vuurrood haar, die als herstellende van een alcoholverslaving terugkeert naar de Orkney-eilanden om haar leven opnieuw op te bouwen. We krijgen verschillende tijdlijnen te zien: van de ruige bars in Oost-Londen naar de rustige kliffen. Het is een aangrijpende film die de pieken en dalen van verslaving toont, van ontwenningspijn tot hernieuwde hoop. De Oscars hebben deze film misschien over het hoofd gezien, maar jij zou dat zeker niet moeten doen.
Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue UK.