Op een hete en winderige oktoberdag aan de rand van de San Fernando Valley is Jennifer Lopez, die nooit bekendstond om een gebrek aan ambitie, de wereld aan het redden. Niet deze wereld – hoewel die zeker ook gered moet worden – maar een gefantaseerde dystopie van een eeuw later, waarin robots het menselijk ras bedreigen.
Liefdesverhaal
“Voor mij is het een liefdesverhaal”, zegt Lopez, en ze lacht. Ze lacht, omdat ze het natúúrlijk zo ziet, want liefde is haar grote project in deze wereld. Haar rommelige, publieke, decennialange, soms glamoureuze, soms verraderlijke, vaak gedwarsboomde project. De lens die, als hij over haar ogen valt, niet anders kan dan alles zo roze maken als de zeskaraats diamant waarmee Ben Affleck haar de eerste keer, in 2002, ten huwelijk vroeg.
Maar Atlas – de film die ze vandaag opneemt, als onderdeel van een nieuwe deal tussen haar filmmaatschappij Nuyorican Productions en Netflix – is voor de meeste mensen niet het idee van een liefdesverhaal. In feite is het een regelrechte sci-fi actiethriller, waarin Lopez een militaire inlichtingenanalist speelt die een potentieel dodelijke vorm van kunstmatige intelligentie moet herconfigureren. Hoewel de kostumering meer Mad Max dan The Wedding Planner is, zullen kenners van Lopez’ werk in de protagonist van Atlas een bekend personage vinden: de koppige carrièremaker die weinig tijd heeft voor de liefde totdat de juiste man (of droid) langskomt.
“Afgesloten. Totaal geobsedeerd door haar werk. Omgaan met veel pijn en verdriet uit haar jeugd”, vervolgt Lopez, waarmee ze expliciet verwijst naar de poreusheid die de relatie tussen haar leven en haar kunst de afgelopen drie decennia heeft gekenmerkt. “Ze moet leren hem binnen te laten, zodat ze samen sterker worden.”
Mrs. Affleck
We zitten tussen twee takes in haar tent op de soundstage, waar veel moeite is gedaan om een oase te creëren op een hectische, gonzende set. Haar favoriete kaars flikkert op een crèmekleurig bureau en over de massagetafel ligt een zwarte Hermès-deken gedrapeerd. In de kleine woonkamer rust een marmeren schaakspel op een marmeren salontafel, en daarboven hangt een groen neonbord waarop in zacht cursief Mrs. Affleck staat. Het was een cadeau van de crew.
Lopez – haar lokken in de war, haar nek en slapen onder het nepbloed – is verbaasd dat The New York Times een paar dagen na haar huwelijk in juli een opiniestuk publiceerde waarin ze haar teleurstelling uitsprak over het feit dat Lopez de naam van haar man had aangenomen op een moment dat de feministische idealen in Amerika zich bedreigd voelden. (Ze deelde dit nieuws, samen met een paar foto’s van het familie-uitstapje naar Vegas, in haar gratis nieuwsbrief On The JLo, waar haar grootste fans een niet al te gefilterde, maar toch zeer verzorgde maandelijkse update over haar leven krijgen.)
“Wat? Echt?”, vraagt ze. “Mensen gaan me nog steeds Jennifer Lopez noemen. Maar mijn wettelijke naam zal mevrouw Affleck zijn omdat we samen zijn. We zijn man en vrouw. Daar ben ik trots op. Ik denk niet dat dat een probleem is.” Bedoel je dat er geen deel van je is dat wil dat Ben Mr. Lopez wordt? Ze lacht. “Nee! Het is niet traditioneel. Er zit geen romantiek in. Het voelt alsof het een machtszet is, weet je wat ik bedoel? Ik heb veel controle over mijn eigen leven en lot, en voel me gesterkt als vrouw en als persoon. Ik kan begrijpen dat mensen er hun gevoelens over hebben, en dat is ook goed. Maar als je wilt weten hoe ik erover denk: ik vind het romantisch. Het draagt voor mij nog steeds traditie en romantiek in zich, en misschien ben ik gewoon zo’n soort meisje.”
Krachtveld
Dat Lopez in 25 jaar vier huwelijken, twee verbroken verlovingen en diverse andersoortige allianties heeft beleefd, is voor bijna niemand nieuws. Ook het feit dat haar grote romantische experiment samenvalt met een enorm productieve, en nog steeds groeiende carrière, is niet verrassend. (Lees: meer dan dertig films, acht studioalbums, een duizelingwekkende reeks merkinitiatieven.) En nu, op 53-jarige leeftijd, heeft ze een onaantastbaar aura dat glamour, kracht en goedheid uitstraalt. Terwijl het soms lijkt alsof Beyoncé op een klein, met satijn bekleed ruimtestation woont, is Lopez toegankelijk gebleven – echt, blootgesteld, Jenny from the block en zo. Hoewel ze een ongewoon behendige omgang met de pers heeft en al een kwart eeuw lang een object van extreme mediafascinatie is, heeft Lopez in de loop der jaren ook meer muren om zich heen gebouwd.