substack-je-hoort-het-overal-maar-wat-is-het-eigenlijk-dit-zijn-onze-favorieten-op-het-platform-331029
©Getty images

“Abonneer je op mijn Substack” of “deze nieuwsbrief op Substack is echt de moeite waard” – het zijn uitspraken die je afgelopen jaar vast vaker voorbij hebt horen komen. Maar wat houdt dit nieuwe online platform nu precies in? Vogue legt uit hoe Substacks werkt en deelt een overzicht van de leukste nieuwsbrieven die je hier kunt vinden.

Wat is Substack?

Substack, opgericht in 2017, is een platform waarmee schrijvers eenvoudig een eigen publiek kunnen bereiken via zowel gratis als betaalde abonnementen op nieuwsbrieven. Het gebruik van het platform zelf is kosteloos, maar sommige schrijvers vragen een vergoeding voor hun nieuwsbrief. Zodra je je abonneert op een schrijver, ontvang je elke nieuwe publicatie direct in je inbox. Deze nieuwsbrieven kunnen over van alles gaan, maar vaak ligt de focus wel op interesserende opiniestukken.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Substack is echter meer dan alleen een platform voor nieuwsbrieven. Als abonnee kun je via de chatfunctie in contact komen met zowel schrijvers als andere abonnees, wat bijdraagt aan het creëren van een community (vergelijkbaar met Instagram Threads). In deze chats kun je het over alles hebben, van het onderwerp van de nieuwste nieuwsbrief tot stijladvies van andere abonnees.

Onze favoriete nieuwsbrieven op Substack

Van nieuwsbrieven gefocust op de jongeren van nu tot tijdloze stylingtips die duurzaam blijven: dit zijn onze favorieten nieuwsbrieven op Substack.

Thank You For Your Order | Gijs Veening

Dit is de Substack van Gijs Veening, bekend van het TikTok-account ThankYouForYourOrder (voorheen Kledingdrip). Veening is een echte kenner op het gebied van herenmode. Met meer dan drie jaar ervaring als inkoper in de mode-industrie weet hij precies welke merken nog onder de radar blijven. In zijn tweewekelijkse nieuwsbrief Thank You For Your Order deelt hij zijn visie op de nieuwste trends en ontwikkelingen in de modewereld, maar geeft hij ook praktische stylingtips, ondersteund door videocontent en tekst.

Lees hier Thank You For Your Order op Substack. 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by G (@mohairblend)

Havermelkelite | Jonas Kooyman

Het Instagram-account en de podcast zijn inmiddels razend populair, maar Havermelkelite heeft ook een tweewekelijkse nieuwsbrief waarin de trends en statussymbolen van jonge stedelingen – oftewel yuppen – worden belicht. Kooyman schrijft nieuwsbrieven die soms aansluiten bij de onderwerpen uit de podcast, maar ook regelmatig andere thema’s verkennen, zoals een speciale Havermelkelite-cadeaugids.

Lees hier Havermelkelite op Substack. 

View this post on Instagram

 

A post shared by havermelkelite (@havermelkelite)

The Cereal Aisle | Leandra Medine Cohen

Leandra Medine Cohen, oprichter van de iconische blog Man Repeller, is terug met haar Substack The Cereal Aisle. Hier deelt ze haar beste stylingtips, met een focus op hoe je outfits kunt samenstellen met items die je al in je kast hebt. Mist er toch iets? Cohen vertelt precies welke stukken het waard zijn om in te investeren, maar ook waarom je ze nodig hebt. Of het nu gaat om klassieke basics of opvallende statement-items, zij laat je zien wat je écht nodig hebt.

Lees hier The Cereal Aisle op Substack. 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Leandra Medine Cohen (@leandramcohen)

Back Row | Amy Odell

Amy Odell, auteur van de bestseller ANNA: The Biography, lanceerde Back Row als een experiment: wat zou er gebeuren als een modepublicatie uitsluitend voor de lezers schreef, zonder rekening te hoeven houden met adverteerders of andere commerciële belangen? Met dit platform wil Odell de modejournalistiek bevrijden van externe druk. In Back Row publiceert ze scherpe opiniestukken en diepgaande rapportages over de modewereld, en voert ze boeiende interviews met invloedrijke namen uit de industrie.

Lees hier Back Row op Substack. 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Amy Odell (@instamyodell)

Early Earl | Laurel Pantin

Laurel Pantin, voormalig redacteur bij titels zoals Teen Vogue, maar ook Glamour, deelt op haar Substack waardevolle inzichten over het bouwen van een garderobe die tijdloos én veelzijdig is. Ze laat zien hoe de juiste kledingstukken jarenlang meegaan en op verschillende manieren gedragen kunnen worden. Met een focus op duurzaamheid en het vermijden van vluchtige trends, helpt Pantin je een eigen, authentieke stijl te ontwikkelen.

Lees hier Early Earl op Substack. 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Laurel Pantin (@laurelpantin)

After School | Casey Lewis

After School van Casey Lewis, voormalig redacteur bij Teen Vogue, is je ultieme gids voor alles wat jongeren van nu beweegt. Van Gen Z tot Gen Alpha, Lewis duikt diep in hun wereld van trends, popcultuur, beroemdheden en iconische catchphrases die ons taalgebruik verrijken. Maar het gaat verder dan alleen mode, ze biedt een compleet beeld van wat deze generaties boeit. Heb je soms het gevoel dat je de jeugd niet meer begrijpt? Deze nieuwsbrief is jouw kans om weer bij te blijven.

Lees hier After School op Substack. 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Casey Lewis (@caseymorrowlewis)

1 Granary

Positieve veranderingen in de mode-industrie – dat is het doel van het mode-educatieplatform 1 Granary. Opgericht in 2013 door afgestudeerde modeontwerpers, biedt het platform steun aan de volgende generatie creatief talent in een vaak ontoegankelijke industrie. Wat begon als een online publicatie groeide uit tot een gedrukte tijdschriftreeks en nu ook Substack. Hierin deelt 1 Granary waardevolle tips en inzichten om opkomende talenten een stap verder te helpen.

Lees hier 1 Granary op Substack. 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by 1 Granary (@1granary)