5. Iedereen rijk en beroemd
18,3 miljoen mensen vonden dit leuk: een filmpje van de 33-jarige Yasin Cengiz die op de maat van de muziek zijn dikke buik op en neer schudt. Het bewuste liedje gaat ongeveer zo: Brrr … skibidi dob … dob dob dob dob … yes yes yes yes … skib skibididip … etc. De vuistjes van de Turkse tiktokker bewegen mee en zijn voeten zetten kleine, ritmische pasjes. Op zijn gezicht een grote grijns. Het filmpje werd 553 miljoen keer bekeken.
Het mooie aan TikTok is dat in theorie iedereen er rijk en beroemd mee kan worden. Bij veruit de meesten van ons gebeurt dat nooit, maar de mogelijkheid is altijd slechts één filmpje van ons verwijderd. De ene dag sta je naast een man in een kippenpak met je buik te schudden en de volgende dag heb je ineens 12,5 miljoen volgers. Brrr … skibidi dob!
6. Kijk ze kijken
Carina is Italiaans voor schattig. Het is ook de naam van een beeldschone jonge vrouw die voor haar tiktoks door steden als Milaan en Turijn wandelt, met glanzend haar, gestifte lippen en hoge hakken. Klinkt misschien alsof Carina de gemiddelde influencer is, maar zij legt de focus niet op haar eigen verschijning. Althans, niet direct. In haar tiktokfilmpjes wordt ingezoomd op de gezichten van alle voorbijgangers die haar nastaren. ‘People’s reactions to me, in public,’ schrijft ze erbij. Mensen kijken gebiologeerd, afgunstig, verlekkerd of verbaasd naar Carina. Als muzikale omlijsting kiest ze voor liedjes met toepasselijke teksten, zoals ‘If I was you, I’d wanna be me too’ of ‘Pretty woman walking down the street’. Zij is de zon, de rest van de mensheid mag om haar heen cirkelen.
Vrouwen als Carina hebben die irritatie ongetwijfeld ingecalculeerd. Het maakt het algoritme niet uit waarom we ergens naar kijken, als we maar blijven kijken. Verwondering of ergernis? Voor de advertentie-inkomsten maakt het geen verschil, ook hate watching is een verdienmodel. En op TikTok zeker, want er is geen platform dat onze zwakke plekken beter weet te benutten.
Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd in Vogue’s juli/augustusnummer met Maan en Karel op de cover, dat nu in de winkel ligt en hier online te bestellen is.