Het mag dan veel te lekker weer zijn om binnen te blijven, we verzekeren je dat je voor de documentaire White Hot:The Rise & Fall of Abercrombie & Fitch een uitzondering wilt maken. De nieuwe Netflix-release over het controversiële Amerikaanse modemerk is sinds dinsdag te zien op de streamingdienst en maakt de tongen flink los.
De hype die Abercrombie & Fitch heet
Vrijwel iedere millennial is ermee opgegroeid: de hype die Abercrombie & Fitch heet. Het Amerikaanse modelabel won eind jaren ’90 en in de jaren ’00 aan populariteit en veroverde winkelcentra over de hele wereld. De succesformule? Extreem knappe modellen, winkels die met hun gedimde verlichting en dreunende muziek niet onderdoen voor nachtclubs, en een kenmerkende, bedwelmende geur die je van mijlenver ruikt. Geen wonder dat tieners in de zeroes, waaronder ikzelf, een obsessie vormden met het merk.
Toch zat er een luchtje (en dan bedoelen we niet de beruchte Fierce-geur) aan dat alles. Zo begon het populaire all-American imago van het modemerk op te branden toen er controverse aan het licht kwam over uitsluitende marketing en discriminerende indienstneming. Het beoogde Abercrombie & Fitch-type was wit, slank, cool, sportief en bovenal uitzonderlijk knap. CEO Mike Jeffries schroomde niet om dat regelmatig te benadrukken. (“We richten ons op coole, goed uitziende mensen. We verkopen aan niemand anders dan dat”, waren zijn letterlijke woorden in een interview in 2006.)