“Ik ben pas dertien.” Deze waarheid staat centraal in Adolescence, een nieuwe dramaserie op Netflix – een feilloze maar schrijnende kijk op de overgang van jongensjaren naar mannelijkheid en de uiteindelijke radicalisering van een schooljongen. De serie, opgenomen in afleveringen van een uur, begint met de dertienjarige Jamie Miller (gespeeld door Owen Cooper) die wordt gearresteerd op verdenking van de moord op zijn klasgenootje Katie. Jamie ontkent de beschuldigingen, maar tegen het einde van het verhoor is Jamies schuld onweerlegbaar: CCTV-beelden hebben de steekpartij vastgelegd. Vanaf dat moment is de vraag niet meer wie de misdaad heeft gepleegd, maar waarom.
Adolescence op Netflix
In de nasleep van de moord zoeken we naar een catharsis, begrip, een reden achter Jamies daden. We willen dat de ouders schuldig zijn (gewelddadig, afgeleid), we willen dat Jamie anders is dan alle normale jongens die we kennen, we willen dat iets in het systeem Jamie in de steek heeft gelaten. Rechercheur Bascombe (Ashley Walters) bezoekt Jamies school, ogenschijnlijk op zoek naar het moordwapen, maar observeert in plaats daarvan de giftige online omgeving waar leraren mee te maken hebben.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Ik denk dat sommigen van ons zich bewust zijn van de korte aandachtsspanne van jonge mensen, en natuurlijk weten we al over ‘incels’, over de ‘manosphere’, over Andrew Tate. Maar om Adolescence een inceldrama te noemen, hoewel technisch gezien accuraat, is misleidend. Het gaat over mannelijke woede, het gaat over bijtende vrouwenhaat, het gaat over de diepgewortelde angst (en verwachting) van afwijzing.