exclusief-barbie-kostuumontwerper-over-vintage-chanel-kens-onderbroek-en-het-stylen-van-de-film-van-de-zomer-257563
©Jaap Buitendijk

“Barbie is echt verweven met mode, want hoe je met haar speelt, is door haar aan te kleden”, vertelt kostuumontwerper Jacqueline Durran. “Kleding is haar vorm van expressie.” Na het winnen van een Oscar voor haar werk aan de film Little Women uit 2019, vroeg regisseur Greta Gerwig Durran terug voor haar volgende project: het stylen van een volledige Barbie-wereld. Durran (die uit Londen komt) merkte dat het proces anders was dan dat van haar andere projecten: “Je behandelt Barbie niet zoals je een normaal personage behandelt, omdat de motivatie voor wat ze draagt niet van binnenuit komt.”

‘Barbie’-kostuumontwerper over de film

Barbie is echt praktisch. “Het bepalende kenmerk van wat ze draagt, is waar ze heen gaat en wat ze doet”, legt Durran uit. “Het gaat erom dat je helemaal gekleed bent voor je job of taak.” Elke pop wordt verkocht met een modepakket. Om naar het strand te gaan heeft Barbie een bijpassende jurk, playsuit, tas, hoed, geschikte schoenen en accessoires nodig. Deze kledingsets veranderen afhankelijk van wat er gebeurt in Barbie Land.

Nooit meer iets missen van Vogue.nl? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief en ontvang het laatste fashion- en beautynieuws.

Het strand is een cruciale setting voor de film van Gerwig, “dus Malibu Barbie is de key.” Maar in plaats van een directe kopie van een originele pop, putte Durran ook uit de jaren 1950 en 1960. Voor een retro twist haalde ze inspiratie uit Brigitte Bardot als een beach babe idéale. Alle kostuums in Barbie Land passen in een van de ongeveer vijftien kleurencombinaties “die begin jaren zestig het idee van een strand aan de Franse Rivièra opriepen”. Denk aan levendige trio’s van perfecte zomerpastelkleuren: “Lavendel, felblauw, lichtblauw; groen, oranje, beige; oranje, blauw, twee soorten roze en geel.”

barbie-kostuumontwerper
©Dale Robinette

“Ik had buyers die elke dag op zoek gingen naar kleding in specifieke kleuren in elke winkel in Londen”, zegt Durran. De kostuumontwerper legt uit dat het team een strak overzicht van kleurencombinaties had om tijdens het hele proces naar te verwijzen. “We wilden dat de wereld een echt gecontroleerde omgeving zou zijn”, zegt ze. Het gaf structuur aan een duizelingwekkende taak. “Greta schrijft met 160 kilometer per uur, vaak vier scènes in een scriptpagina… Er zijn veel kostuumwisselingen”, zegt ze lachend over de honderden looks die haar team creëerde.

Van Barbie-vuilophalers tot Barbie-postbodes, er waren tientallen banen om aan te kleden, waardoor het team van Durran door winkels moest snuffelen op zoek naar het perfecte roze overall of Barbiefied gereedschapskist. Voor één kostuum – een dokter – haalde het team foto’s tevoorschijn van elke dokter die Mattel in de afgelopen 60 jaar had gemaakt als inspiratie.

De onderbroek van Ken

Met slechts elf weken om alles te maken, was het team tijdens het filmen nog steeds bezig met het maken van kostuums. Dat had één voordeel: de flexibiliteit om steeds nieuwe ideeën toe te voegen. Tijdens een late aanpassing kwam acteur Ryan Gosling op het idee voor Ken-ondergoed voor zijn personage, een detail dat viraal ging toen de marketing van de film uitkwam. “We haastten ons gewoon om het te halen”, zegt ze.

ken outfit barbie Ryan gosling
©Jaap Buitendijk, Warner Bros. Studios

Durran onthult dat kleurrijke sportkleding uit de jaren 80 een belangrijke Ken-look is, samen met een paar stretchy, disco overalls en een paar hypermannelijke cowboylooks. “Voor Ken shopten we veel op het gebied van retro-sportkleding”, zegt ze. “Hij is sportief. Dat is zijn voornaamste ding. We hadden buyers in Amerika die naar dealers gingen en het voor ons importeerden omdat we er zo veel van nodig hadden.”

Verder, net zoals in het echte leven, was Ken meer een bijzaak. “Niemand geeft om Ken, iedereen wil gewoon met Barbie spelen”, zegt Durran. “Hij past bij Barbie en verandert ook, maar hij heel veel minder opties.”

Feministisch aspect

Dit, denkt ze, houdt verband met een eerder onderbelichte kant van Barbie-poppen – een kant waar Gerwig met haar film naar leunt. “Ik had nooit gedacht dat Barbie een feministisch aspect had. Vanwege de lichaamsvorm heb je de neiging om te denken dat ze antifeministisch is”, zegt Durran. “Voordat ik aan de film begon, had ik Greta’s punt niet gerealiseerd dat Barbie revolutionair was. Maar met de Barbie was het de eerste keer dat meisjes begonnen te spelen met iemand die keuzevrijheid had en dingen deed, in plaats van te spelen met een babypop.”

©Jaap Buitendijk

Ze probeerde naar de geschiedenis van de pop te verwijzen. Te beginnen met de allereerste incarnatie: de Barbie uit 1959, die een zwart-wit zwempak uit één stuk, rode lippenstift, blauwe oogschaduw en hakken droeg. Haar bijna identieke look debuteerde in de eerste trailer van de film; een 2001: A Space Odyssey-parodie. De eerste paparazzi-opnamen waarin Robbie en Gosling in neon rolschaatslooks te zien waren, waren naar aanleiding van Hot Skatin ‘Barbie uit 1994 gemaakt. “Ken is een soort dochteronderneming van Barbie. Dus Hot Skatin’ Barbie is de invloed op de skate-look uit de echte wereld, en Ken heeft gewoon zijn eigen versie.

hot skatin barbie Margot Robbie Ryan gosling
©Atsushi Nishijima

Populairste Barbie-kostuum

“Ik heb geprobeerd naar de geschiedenis van Barbie te verwijzen”, zegt Durran. “Waar dat uitkwam, is dat het in de moderne tijd moeilijker is om looks te vinden die herkenbaar Barbie zijn. Omdat er zoveel looks zijn. Ik vroeg Mattel om me het populairste Barbie-kostuum van de afgelopen vijf jaar te vertellen en ze vertelden me dat het een Barbie in een gele jurk was. Het bleek dat het waarschijnlijk niet herkenbaar zou zijn als ik er een herhaling van zou maken.”

Terwijl ze de vele iteraties van de poppen bekijkt, merkt Durran op dat “Barbie een erg nuttige manier is om naar verschillende ideeën over vrouwelijkheid te kijken: wat dat betekent, wie de eigenaar is en voor wie het bedoeld is.”

Dit komt terug in de film. “Barbie gaat altijd over het ideaal, dus door middel van de kostuums geven we elk personage een look die de ultieme Barbie-look weerspiegelt voor waar ze zich op dat moment in het verhaal bevindt. En natuurlijk is er in Barbieland meer dan één Barbie. Dus als ze allemaal naar hetzelfde evenement gaan, hebben ze geen uniform aan, maar passen ze allemaal bij elkaar.” Maar terwijl Margot Robbie’s Barbie haar reis doormaakt, drijft het verhaal haar modekeuzes. Deze evolueren omdat zij evolueert.

Birkenstocks

Ze kiest zorgvuldig haar woorden om spoilers te voorkomen en teast dat: “één aspect van de film zelfontdekking is. Alle Barbies maar vooral Margots Barbie hebben een reis te gaan. We konden elementen van Barbie-mode kiezen die passend waren bij die scènes die ook een subtiele knipoog gaven naar haar innerlijke reis.” Zie: de Birkenstocks Margots Barbie wordt aangeboden in de nieuwste trailer.

barbie-kostuumontwerper interview
©Jaap Buitendijk

Samenwerking met Chanel

Roze is natuurlijk belangrijk. Maar het is niet alles. “Het is een heel sterk onderdeel van haar garderobe, maar het is niet honderd procent van haar garderobe”, zegt Durran. “Maar als je iets meteen ‘Barbie’ wilt laten lijken, denk ik dat roze dat voor je doet.” Het merendeel van het textiel in Barbie Land is afkomstig van haar team. Maar “als Margot iets draagt dat wij niet hebben gemaakt, is het hoogstwaarschijnlijk van Chanel.” Margot is sinds 2018 ambassadeur van het modehuis. “Ze waren erg geïnteresseerd in het ondersteunen van de filmindustrie en om ons te helpen looks te vinden die in het verhaal passen”, zegt Durran. “Ze stuurden ons wat we maar wilden. Het was gewoon geweldig om met ze te werken.”

Uit de archieven van het modehuis haalden ze pakken, strandkleding, sportkleding en accessoires – voornamelijk stukken uit de jaren 80. Alles wat goed is, maar niet “de juiste maat of kleur, werd voor ons opnieuw gemaakt”, zegt ze. Haar persoonlijke favoriet is een eigentijdse roze Coco Beach-jurk met Chanel-accessoires. De reden voor de jaren 80-looks? “Greta hield echt van dingen als ze overeenkwamen met de tijd van de Barbies waarmee ze vroeger zelf speelde”, zegt Durran vrolijk. “Ze was een grote Barbie-fan.”

barbie-kostuumontwerper schetsen
©Warner Bros. Studios

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue UK.