the-crown-wat-gebeurde-er-echt-in-de-tragische-nacht-van-prinses-dianas-dood-275635
©Netflix

De derde aflevering van het zesde seizoen van The Crown, genaamd Dis-Moi Oui, gaat over een beroemde tragische nacht in de geschiedenis: de dood van prinses Diana. In de loop van een uur geeft showrunner Peter Morgan de laatste uren van de prinses en Dodi Fayed in Parijs weer terwijl ze worden belegerd door paparazzi en bezwijken onder het gewicht van Diana’s supersterrendom. Overal waar ze gaan, worden ze gevolgd.

Op een gegeven moment moeten ze zelfs het restaurant van het Ritz verlaten vanwege alle aandacht die ze krijgen. Uiteindelijk kiezen ze ervoor om via de achterdeur van het hotel terug te gaan naar Fayeds appartement, nadat Diana zijn aanzoek (vriendelijk) heeft afgewezen. De kijker weet wat er daarna gebeurt: hun auto, met een beschonken bestuurder achter het stuur en achtervolgd door paparazzi, crasht in een tunnel. Hoewel de privégesprekken tussen Fayed en Diana fantasierijk zijn en de mogelijkheid van een aanzoek erg speculatief is, weerspiegelt een groot deel van de aflevering de echte, tragische avond.

Onderzoek naar dood prinses Diana

In 2004 lanceerde de Londense Metropolitan Police Operation Paget, een officieel onderzoek naar de dood van prinses Diana en de vele samenzweringstheorieën die eromheen hingen. De vader van Dodi Fayed, Mohamed, beweerde dat er een samenzwering was om het paar te vermoorden en suggereerde dat de koninklijke familie “niet kon accepteren dat een Egyptische moslim uiteindelijk de stiefvader van de toekomstige koning van Engeland zou kunnen zijn”, volgens het 871 pagina’s tellende rapport van de operatie in 2006.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

De politie kwam met haar bevindingen als onderdeel van een Brits gerechtelijk onderzoek tussen 2007 en 2008. De jury concludeerde dat Diana onrechtmatig was overleden door “grove nalatigheid in het besturen van de volgende voertuigen [de paparazzi] en van de Mercedes-bestuurder, Henri Paul”. De oudere Fayed accepteerde het vonnis.

Tijdlijn

Tijdens het onderzoeksproces is een grimmige, trieste tijdlijn van de laatste nacht van de prinses in Parijs vastgelegd. Op 30 augustus 1997 vlogen de prinses van Wales en Dodi Fayed van Sardinië naar het vliegveld Le Bourget buiten Parijs. Ze landden rond 15:30 uur en paparazzi wachtten hen op. Philippe Dourneau, een chauffeur van Dodi, pikte het koppel en hun bodyguard op en reed hen naar het huis van Fayed, Villa Windsor in het 16e arrondissement. Hun bagage arriveerde echter bij een ander appartement van Fayed in de Rue Arsène Houssaye. Na een kort bezoek vertrokken Diana en Dodi naar het Ritz Paris, waarvan Mohamed de eigenaar was, en kwamen aan om 16:30 uur. Ze verbleven in de Imperial Suite van het hotel.

Om 19:00 uur keerden ze terug naar het appartement in de rue Arsène Houssaye. Ze bleven daar tot ongeveer 21:30 uur, toen ze vertrokken om in het restaurant Chef Benoît te gaan eten. Toch veranderden ze snel van gedachten. “Er zijn verschillende verslagen over hoe lastig de paparazzi waren tijdens deze reis”, vond het rapport. “Onderweg naar het restaurant zei Dodi Al Fayed tegen Philippe Dourneau om af te zien van het plan om naar Chez Benoît te gaan en in plaats daarvan naar het Ritz te rijden.”

Het Ritz had hun komst niet verwacht. “De aankomst van de prinses van Wales en Dodi Al Fayed in het hotel verliep niet soepel. Sommige paparazzi maakten het stel van streek met hun opdringerige gedrag.” Nadat ze aanvankelijk naar een van de restaurants waren gegaan, besloten ze in plaats daarvan in hun suite te dineren “vanwege de aandacht in het restaurant”, herinnerde Paul Handley-Greaves, het hoofd van Mohameds beveiligingsteam, zich.

Het ongeluk

Om 00:20 uur verlieten de twee het Ritz Paris met de bedoeling terug te keren naar het appartement in de rue Arsène Houssaye. Ze vertrokken via de achteruitgang in de rue Cambon, terwijl Philippe Dourneau in een auto wachtte voor de hoofdingang, die een flinke menigte had aangetrokken. In plaats daarvan begeleidde een andere chauffeur, Henri Paul, het stel in een Mercedes. Geen van beiden droeg een veiligheidsgordel.

“Zodra de paparazzi doorhadden dat het stel via de achteruitgang was vertrokken, zetten ze snel de achtervolging in”, aldus het rapport. “Een klein aantal paparazzi had de achteruitgang in de gaten gehouden. Paul crashte deze auto tegen een pilaar terwijl hij boven de snelheidslimiet reed in de Pont d’Alma-tunnel, waarbij hijzelf en Dodi Fayed ter plaatse omkwamen. Diana en een bodyguard, Trevor Rees-Jones, werden naar het ziekenhuis gebracht. De prinses werd om 4:00 uur plaatselijke tijd dood verklaard. Uit een toxicologisch rapport bleek dat Paul dronken was ten tijde van het ongeluk.

Hoewel The Crown een stuk historische fictie is, zijn de makers niet ver afgedwaald van de werkelijke tijdlijn van de dood van prinses Diana. In dit geval, zo lijkt het, was er geen extra dramatisering nodig.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US.