Misschien was het de afwezigheid van vlijmscherpe dialogen en de meme-waardige uitspraken die de originele personages tot leven brachten (“Once men have tasted caviar, it baffles me how they settle for catfish”). Of misschien kregen ze gewoon niet genoeg tijd om zich te ontwikkelen naast alle gewichtige thema’s die de show probeerde aan te snijden. Cancelcultuur, wapengeweld, drugsmisbruik – allemaal belangrijke thema’s die vluchtig werden behandeld. Niets kreeg de aandacht die het verdiende, inclusief de persoonlijkheden.
Een moderne ‘Gossip Girl’ werkt niet
Toen Gossip Girl in 2007 voor het eerst werd uitgezonden, betekende social media het aanpassen van de achtergrond van je Myspace-pagina en het uploaden van korrelige foto’s naar Facebook. De blogger was nog een relatieve nieuwigheid in de mainstream media, en dus voelde het uitgangspunt van de oorspronkelijke show fris en opwindend. En hoewel onze obsessie voor de rijksten één procent onverminderd groot is (The White Lotus en Anatomy Of A Scandal bewijzen dat), is het idee van Gossip Girl als de zoveelste online trol minder overtuigend. Daarnaast heeft het volgen van Julien niet dezelfde aantrekkingskracht in een tijd waarin onze feeds allang verzadigd zijn met de details van het leven van influencers. De show had niet de duisternis van Euphoria, maar ook niet het zoete escapisme van Emily in Paris.
Natuurlijk had de Gossip Girl-reboot zijn briljante momenten, waarvan de meeste gebaseerd waren op mode: de Christopher John Rogers-runway, Julien en Zoya verkleed als Chuck Bass en Dan Humphrey voor een Halloween party, Monets lopende band van cult accessoires. En ja, ik moet bekennen dat ik de serie in een paar dagen heb gebinged. Maar zal het, net als het origineel, iets zijn wat ik in de komende jaren opnieuw ga bekijken? Waarschijnlijk niet. Ik heb liever kaviaar dan catfish. XOXO.
Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue UK.