hollywood-is-officieel-in-staking-wat-betekent-dat-precies-261779
©Getty Images

Na vier weken van overleg met de Alliance of Motion Picture and Television Producers (AMPTP) gingen leden van SAG-AFTRA – een vakbond die meer dan 160.000 televisie- en filmacteurs, stemacteurs en andere entertainmentprofessionals in Hollywood vertegenwoordigt – om middernacht officieel in staking. Dit is de eerste keer sinds 1960 dat Hollywood-acteurs en -schrijvers (die nu twee maanden bezig zijn met hun eigen staking) allebei het werk neerleggen.

“De studio’s en streamers hebben enorme eenzijdige veranderingen doorgevoerd in het bedrijfsmodel van onze industrie, terwijl ze tegelijkertijd volharden in het bevriezen van onze contracten”, aldus Duncan Crabtree-Ireland, de hoofdonderhandelaar van SAG-AFTRA. “Hun weigering om op een zinvolle manier in te gaan op onze belangrijkste voorstellen en het fundamentele gebrek aan respect voor onze leden heeft ons op dit punt gebracht.”

Wat betekent dit allemaal precies? Lees verder voor een samenvatting.

Hollywood in staking

In mei stuurden Crabtree-Ireland en SAG-AFTRA-voorzitter Fran Drescher een brief naar de vakbond waarin ze de voorwaarden uiteenzetten van de onderhandelingen met de AMPTP – waar Amazon, Apple, Disney, NBCUniversal, Netflix, Paramount, Sony en Warner Bros. Discovery deel van uitmaken – voor een nieuw contract en waarin ze de mogelijkheid van een staking aankondigden “als de AMPTP niet instemt met essentiële verbeteringen van het contract”.

Wat wil SAG-AFTRA eigenlijk?

“Het bedrijfsmodel van onze industrie is aanzienlijk veranderd”, schreven Crabtree-Ireland en Drescher. “We zijn volledig toegetreden tot een digitale entertainmentindustrie en dat vraagt om een contract dat relevant is voor het nieuwe bedrijfsmodel en eigentijds moet zijn om te voldoen aan de financiële behoeften van onze leden van vandaag.” Dat contract, zo merkten ze op, moet “de bijdragen aan onze uitkeringsregelingen verhogen en leden beschermen tegen inkomenserosie als gevolg van inflatie en verminderde residuals, ongereguleerd gebruik van generatieve AI en veeleisende zelf opgenomen audities.”

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

De komst van streamingdiensten heeft ook de structuur van televisie veranderd, met kortere seizoenen en langere pauzes tussen de seizoenen, waardoor het “voor onze leden steeds moeilijker is geworden om als artiest een middenklasse levensstijl te bereiken en te behouden”, aldus de vakbond. (Volgens een rapport uit 2019 ligt de werkloosheid onder professionele acteurs op elk moment rond de 90 procent).

Op 5 juni stemden bijna 65.000 leden van SAG-AFTRA – net iets minder dan de helft van alle stemgerechtigden – met 97,9 procent voor een stakingsvergunning, mochten de onderhandelingen mislukken. Hoewel het vorige driejarige contract op 30 juni om middernacht zou aflopen, werd het verlengd tot 12 juli om verdere gesprekken met de studio’s mogelijk te maken. Op 13 juli werd de staking officieel bevestigd tijdens een persconferentie nadat deze besprekingen waren mislukt en het nationale bestuur van SAG-AFTRA (met onder andere Joely Fisher, Matthew Modine, Sheryl Lee Ralph en Sharon Stone) voerde een extra stemming uit.

Wat betekent de staking in Hollywood voor film- en tv-producties?

SAG-AFTRA-leden zullen niet komen werken aan scriptfilms of -series totdat er over een nieuw contract is onderhandeld, waardoor Hollywood in de tussentijd effectief wordt stilgelegd. Het werk in het theater zal echter niet worden beïnvloed; hoewel veel acteurs ook lid zijn van SAG-AFTRA, vertegenwoordigt een andere vakbond, de Actors’ Equity Association, hen in toneelproducties. Nieuwslezers, soapacteurs, presentatoren van talk- en spelshows, die door SAG-AFTRA worden vertegenwoordigd maar een ander contract hebben, zullen ook niet worden getroffen; hun contract loopt pas volgend jaar af.

Hoe zit het met awardshows, premières en filmfestivals?

In een verklaring aan Deadline bevestigde SAG-AFTRA dat er “geen promotie is van werk tijdens een staking. Promotieactiviteiten met betrekking tot een ondertekenende productie [een productie die een overeenkomst heeft met SAG] valt onder de basisovereenkomst en is dus werk tijdens een staking.” Dus als de staking lang zou duren, zou dat betekenen dat er weinig tot geen Amerikaanse sterren te zien zouden zijn op bijvoorbeeld het filmfestival van Venetië of Toronto, het filmfestival van New York of de Emmy’s. (In 1980 duurde een soortgelijke acteursstaking van 21 juli tot 23 oktober, waarbij 51 van de 52 Emmy-genomineerden van dat jaar – op Powers Boothe na, die dat jaar won voor zijn hoofdrol in Guyana Tragedy: The Story of Jim Jones – de ceremonie boycotten. In 1986 duurde een andere staking slechts 14 uur).

Op donderdag 13 juli waren de eerste gevolgen van de staking al merkbaar. Vlak nadat SAG-AFTRA de staking uitriep, legde de cast van de nieuwe blockbuster Oppenheimer – die op dat moment in Londen waren voor de Britse première van de film – het werk neer. Acteurs als Cillian Murphy, Florence Pugh en Emily Blunt waren op dat moment al op de rode loper geweest, omdat de première was vervroegd, maar vertrokken daarna richting huis.

Hoe zit het met persactiviteiten?

Omdat acteurs hun film- en televisiewerk niet mogen promoten, kun je verwachten dat persactiviteiten zich beperken tot niet-acteerprojecten: goede doelen, muziekprojecten, mode- en beautysamenwerkingen, enzovoort.

Dus wat gebeurt er nu?

We wachten af. Studio’s hebben al aangegeven dat ze bereid zijn om de situatie met de WGA te laten uitbloeden. Zoals een leidinggevende alarmerend aan Deadline vertelde: “Het eindspel is om de dingen te laten voortduren totdat vakbondsleden hun appartementen en huizen beginnen te verliezen.” Oktober is genoemd als datum voor het hervatten van de gesprekken. Hoe het er voor de SAG-AFTRA-leden uit zal zien, moet echter nog blijken.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US.