Na het massale succes van Bridgerton komt Netflix met de prequel waar kostuumdramafans van dromen. Queen Charlotte: A Bridgerton Story volgt het leven van de jonge koningin Charlotte (gespeeld door rising star India Amarteifio), die in het huwelijk treedt met de Britse koning George (Corey Mylchreest). Net als Bridgerton zit Queen Charlotte vol suikerzoete romantiek – al zij het met een iets serieuzere ondertoon – en uiteraard prachtige kostuums, het werk van kostuumontwerper Lyn Paolo en co-designer Laura Frecon.
Om de lancering van de show te vieren (vanaf 4 mei is de serie wereldwijd te zien op de streamingdienst), sprak Vogue met de twee vrouwen over de symboliek van de kleding, de moderne touches en hoe de honderden – of “maybe thousands” – kostuums tot stand kwamen.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Kostuums in ‘Queen Charlotte: A Bridgerton Story’
Het ontwerpen van kostuums voor een serie als Queen Charlotte is een hele onderneming. Waar begin je?
Lyn: “Ik heb een zeer lange relatie met Shonda Rhimes (de producer van de show, red.), en Laura en ik werken lang samen. Shonda had ons benaderd toen we in Engeland aan het werk waren voor Bridgerton. Ze vroeg ons via een Zoomgesprek of we geïnteresseerd waren om aan een nieuw project te beginnen. Ik ben altijd geobsedeerd geweest door de beroemde Amerikaanse ontwerper Charles James. In 2014 was er zelfs een Met Gala gebaseerd op zijn kostuums. Dus we lieten Shonda weten dat we voor Charlotte een soort Met Gala-idee wilden – meer rode loper, minder kostuumdrama. Shonda hield van dat idee.”
Laura: “Ook wilden we het laten lijken op een impressionistisch schilderij en ook dat vond Shonda geweldig. Zo begonnen we het ontwerpproces.”
Hoe zijn jullie van daaruit verder gegaan?
Laura: “Ons kleurenpalet had, behalve dat het impressionistisch was, de uitstraling van een doos macarons. Gewoon die mooie pastelkleuren, dat heerlijke gevoel. Na dat bepaald te hebben, begonnen we onderzoek te doen. Héél veel onderzoek, om ervoor te zorgen dat de mode zou voldoen aan die periode in de tijd. Vervolgens was het aan ons om een mooi plaatje maken.”