een-doos-macarons-meets-impressionistisch-schilderij-alles-over-de-kostuums-in-queen-charlotte-a-bridgerton-story-251825
©Netflix

Na het massale succes van Bridgerton komt Netflix met de prequel waar kostuumdramafans van dromen. Queen Charlotte: A Bridgerton Story volgt het leven van de jonge koningin Charlotte (gespeeld door rising star India Amarteifio), die in het huwelijk treedt met de Britse koning George (Corey Mylchreest). Net als Bridgerton zit Queen Charlotte vol suikerzoete romantiek – al zij het met een iets serieuzere ondertoon – en uiteraard prachtige kostuums, het werk van kostuumontwerper Lyn Paolo en co-designer Laura Frecon.

Om de lancering van de show te vieren (vanaf 4 mei is de serie wereldwijd te zien op de streamingdienst), sprak Vogue met de twee vrouwen over de symboliek van de kleding, de moderne touches en hoe de honderden – of “maybe thousands” – kostuums tot stand kwamen.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Kostuums in ‘Queen Charlotte: A Bridgerton Story’

Het ontwerpen van kostuums voor een serie als Queen Charlotte is een hele onderneming. Waar begin je?

Lyn: “Ik heb een zeer lange relatie met Shonda Rhimes (de producer van de show, red.), en Laura en ik werken lang samen. Shonda had ons benaderd toen we in Engeland aan het werk waren voor Bridgerton. Ze vroeg ons via een Zoomgesprek of we geïnteresseerd waren om aan een nieuw project te beginnen. Ik ben altijd geobsedeerd geweest door de beroemde Amerikaanse ontwerper Charles James. In 2014 was er zelfs een Met Gala gebaseerd op zijn kostuums. Dus we lieten Shonda weten dat we voor Charlotte een soort Met Gala-idee wilden – meer rode loper, minder kostuumdrama. Shonda hield van dat idee.”

Laura: “Ook wilden we het laten lijken op een impressionistisch schilderij en ook dat vond Shonda geweldig. Zo begonnen we het ontwerpproces.”

Hoe zijn jullie van daaruit verder gegaan?

Laura: “Ons kleurenpalet had, behalve dat het impressionistisch was, de uitstraling van een doos macarons. Gewoon die mooie pastelkleuren, dat heerlijke gevoel. Na dat bepaald te hebben, begonnen we onderzoek te doen. Héél veel onderzoek, om ervoor te zorgen dat de mode zou voldoen aan die periode in de tijd. Vervolgens was het aan ons om een mooi plaatje maken.”

India Amarteifio als Charlotte
©Netflix

Bridgerton staat natuurlijk al bekend om zijn extravagante en snoepachtige outfits, die doos met macarons. Hoe verschillen de kostuums in Queen Charlotte van die in Bridgerton?

Lyn: “We zitten in een heel andere periode, rond 1760. We hebben het niet over Regency-jurken, maar over puffy baljurken. Interessant in de show is dat we ons aan de ene kant volledig onderdompelden in het Georgische tijdperk en aan de andere kant in het Regency-tijdperk (waarin Bridgerton zich afspeelt). Dat laatste is wel echt anders deze keer, omdat we in de serie midden in de winter zitten – wat je nooit te zien krijgt in Bridgerton. Zo zit er in de eerste aflevering een scène waarin heel Londen samenkomt om te rouwen om de jonge prinses, die in het kraambed stierf en ook Charlotte heette (in die tijd een soort prinses Diana). Daarin zie je een compleet ander soort Bridgerton. Het is een beetje donkerder en meer correct voor die tijd.”

Laura: “Ik denk dat het interessant is voor Bridgerton-fans, aangezien het winter is en we veel vachten, wol en donkere kleuren zien.”

Contrast tussen oud en nieuw

Kostuumdrama’s hebben een beetje een stoffig imago, en natuurlijk heeft Bridgerton dat allemaal al veranderd, maar welke technieken hebben jullie nog meer gebruikt om de kostuums moderner te laten aanvoelen?

Lyn: “We hebben bewust gekozen voor de yummy pastels. Ik hou eigenlijk meer van het Franse impressionistische idee dan van de macarons. In de Georgische periode was alles zwaar: zware damasten van zijde en zeer sierlijke patronen. Voor Charlotte hebben we dat allemaal weggedaan: alles was veel lichter met organza. Als ze loopt, is alles bouncy en flowy. We wilden de indruk wekken dat ze jong en fris was en dat ze in die kleren kon rondrennen. Over het algemeen probeerden we de kostuums in Queen Charlotte zo licht mogelijk te maken – ook met de onderkleding en constructies. Maar als je naar Charlotte’s schoonmoeder (Michelle Fairley) kijkt, hebben we dat juist niet gedaan. Er kan geen groter contrast zijn tussen die twee vrouwen. Het past allemaal in Shonda’s idee van de oude Ton versus de nieuwe Ton, en hoe koningin Charlotte dat veranderde. De stofkeuze was daarbij heel bepalend.”

Michelle Fairley in Queen Charlotte
©Netflix

Op welke manier komt dat contrast nog meer terug?

Laura: “Je ziet het bijvoorbeeld in het publiek bij de bruiloft in de eerste aflevering. De kostuums van de oude Ton zijn heel groot. De nieuwe Ton draagt meer tutu’s en crinolines onder de jurken, zodat het niet zo zwaar en gestructureerd aanvoelt. Dat contrast is ook te zien in de details: de oude Ton draagt meer traditionele versieringen zoals kant en strikken. De nieuwe ton heeft dat niet – die looks hebben een modernere uitstraling met organza en borduurwerk.”

Symboliek

Gebruikten jullie ook symboliek in de manier waarop Charlotte en andere personages zich kleden?

Lyn: “Ik denk dat er veel elementen in de show zitten die als easter eggs gezien kunnen worden. In de eerste aflevering zie je bijvoorbeeld dat het jasje van George voor de bruiloft de Tudor- en de Yorkshire-roos heeft. Ook de jurk waarin Charlotte de muur beklimt, die ze van haar toekomstige schoonmoeder moet dragen, heeft dezelfde symboliek in de zoom. Later, tijdens een bal, kun je bij alle aanwezigen wel een ster of (halve) maan spotten in hun kostuum, omdat George van astronomie houdt. Er zijn veel van dit soort details in de show, maar je moet er echt naar zoeken. Ik weet van de Bridgerton-fans dat ze terugspoelen en de afleveringen steeds opnieuw bekijken, dus voor hen is het een leuke touch.”

Kun je misschien nog zo’n easter egg in de show verklappen?

Laura: “Een andere easter egg is het touw. De jonge George draagt altijd een gestrikt touw om zijn nek, gemaakt van een prachtige stof. Die zien we ook bij de oudere koning George. Op dit punt is het accessoire doffer en rafeliger geworden, maar hij draagt het nog steeds.”

Lyn: “Het touw komt voor in de eerste scène waarin George en Charlotte samenkomen, het staat symbool voor hun samenzijn als koppel. En helemaal aan het eind van de serie, zonder te veel te onthullen, zien we Golda’s personage (Golda Rosheuvel, de actrice die de oudere koningin Charlotte speelt, red.) en is het touw nog steeds onderdeel van hun jarenlange liefdesverhaal. Het is gewoon een lief klein gebaar naar het publiek om te laten zien dat de liefde er na veertig jaar nog steeds is.”

Corey Mylchreest als George
©Netflix

Queen Charlottes transformatie

Als we kijken naar Charlotte, hoe is haar manier van kleden veranderd door de jaren heen?

Lyn: “Door hun relatie en wat er gebeurt met koning George, wordt Charlotte de belichaming van de koninklijke familie. Ze moet, ook al wil ze dat niet, het staatshoofd worden. In haar kostuums zie je die overgang van een jong meisje dat vecht tegen de oude gebruiken, maar die plotseling deel moet uitmaken van die wereld. Het ding met de echte koningin Charlotte is dat ze nooit de nieuwe mode omarmde. Dat zie je terug in Bridgerton: Charlotte viel op tussen alle anderen in de serie. Toen ze de rol van staatshoofd op zich nam, moest ze conservatiever worden – of ze het leuk vond of niet.

Ik denk dat iedereen het echte verhaal wel kent van wat er met koning George is gebeurd. Wat ik echter wel leuk vind, is dat we kunnen laten zien hoe geweldig George was. Hoe intelligent hij was. Ik heb zoveel over hem geleerd. Zo openden Charlotte en hij bijvoorbeeld de eerste openbare bibliotheek en introduceerden ze de kerstboom. Ik ben zelf Brits en ik wist deze dingen niet eens.”

Wie was jullie favoriet om te kleden?

Lyn: “Dat is een onmogelijke vraag. Ik heb in mijn leven aan geweldige shows gewerkt met geweldige acteurs, maar deze cast staat daar ver boven. Qua personages hou ik van Golda’s personage, omdat ze zo weelderig is. Je kunt haar niet genoeg juwelen omdoen. Ik houd daarvan, want ik ben gek op bling en juwelen. Ook houd ik van het contrast tussen de jonge en de oudere Charlotte. Het was leuk om ze apart te kleden.”

Laura: “Ik houd ook van het contrast tussen de jonge Charlotte en Augusta. We gingen er echt voor met Augusta en maakten haar conservatief wat betreft die zeer Engelse snit en haar juwelen. Maar zoals Lyn zei, iedereen was geweldig om te kleden – het is moeilijk om een favoriet te kiezen.”

De kostuums in Queen Charlotte
©Netflix

Honderden kostuums in ‘Queen Charlotte’

Hoeveel kostuums hebben jullie ontworpen en geproduceerd voor Queen Charlotte?

Laura: “Honderden. Elk stuk was op maat gemaakt.”

Lyn: “Misschien wel duizend.”

Laura: “Alleen al voor het vrouwelijke publiek maakten we al meer dan 250 jurken. En dan komen alle mannen en hoofdrolspelers daar nog bovenop.”

Lyn: “Er werkten 240 mensen aan, en dat was alleen intern. Ook werkten we met veel ontwerpers en kunstenaars samen. We hadden stukken in verschillende delen van Engeland, kostuums in Oostenrijk en Duitsland, sieraden in Italië, schoenen in Spanje, zelfs onderdelen van constructies voor de onderkleding in LA die we naar Engeland moesten verschepen. We hadden overal mensen.”

Laura: “Fun fact: naast de onderkleding hebben we ook korsetten met ritsen gemaakt om iedereen het leven makkelijker te maken, haha.”

Hoe lang heeft het geduurd?

Lyn: “Het duurde maanden. We hebben meer dan een jaar aan de show gewerkt, omdat er zoveel kostuums werden gemaakt in heel Europa. Honderden geweldige artiesten maakten die kostuums, van de kralen en broderie tot de schoenversieringen en de juwelen voor in het haar. Duizenden, duizenden en duizenden manuren. Ik zou niet eens een schatting kunnen geven. Het is een ongelooflijke hoeveelheid werk.”

Wat gebeurt er na de show met de kostuums?

Lyn: “Ze zijn van Netflix. Ik weet zeker dat de kostuums op een gegeven moment de wereld zullen rondreizen. Ik hoop wel dat mensen de kans krijgen om ze in het echt te zien. Wat je ook op beeld ziet, het is nooit hetzelfde als je ze in het echt ziet. Er zitten zoveel details in. Ik denk dat ze zullen reizen, denk je niet Laura?”

Laura: “Dat hoop ik zeker, ja. Het zou geweldig zijn als mensen ze kunnen zien.”

De kostuums van Queen Charlotte en King George
©Netflix

‘Queen Charlotte: A Bridgerton Story’ is vanaf 4 mei te zien op Netflix.