Na het eerste, succesvolle seizoen van Next in Fashion lanceerde Netflix onlangs seizoen 2 van de serie. Ook hierin strijden jonge modeontwerpers door verschillende designuitdagingen om dé prijs. In dit geval 200.000 dollar voor een eigen collectie van verhuurplatform Rent the Runway. Verdere constante factoren zijn de presentatie door Tan France en wisselende beroemde juryleden. Ik noem een Isabel Marant, Hailey Bieber, Emma Chamberlain, Bella Hadid en Donatella Versace. Nieuw is Gigi Hadid, als vervanger van medepresentator Alexa Chung.
Ook nieuw: ik voel constant een mix van verwondering, verbijstering, ontroering, afschuw en frustratie tijdens het kijken van dit nieuwe seizoen. Deze rollercoaster van emoties leg ik graag even uit. Kun je daarna zelf bepalen of je de serie wil kijken. Pas op: kleine spoilers onderweg.
‘Next in Fashion’ seizoen 1
Eerst nog even over het eerste seizoen van Next in Fashion. Dat werd zoals gezegd dus gepresenteerd door Tan France, een modeontwerper en presentator die je misschien kent van de Netflix-serie Queer Eye. Hij is behalve modekenner een empathisch en daarmee aimabel persoon. Zoals we ook bij Queer Eye van hem gewend zijn, lijkt zijn interesse in de deelnemers van Next in Fashion altijd oprecht. Hij luistert goed, komt daarna vaak met praktisch advies (‘ik zou hier voor een andere stof gaan’ of iets dergelijks) en maakt grappen tussendoor. Douze points dus voor France. (De persoon, niet het land, dit is niet het Songfestival).
Daarnaast zetten de televisiemakers Alexa Chung in seizoen 1. Als model, ontwerper en allround stijlicoon was zij dé aangewezen persoon Next in Fashion te presenteren. Daarnaast heeft ze lekkere Britse humor, een eigen funky stijl en leek ze oprecht begaan met de kandidaten. Die achttien deelnemers uit het eerste seizoen, dat werd uitgezonden in 2020 en ik tijdens de lockdowns echt verslond, kwamen van over de hele wereld. Dat kon omdat het al werd opgenomen in mei 2019, voor de pandemie. Er waren kandidaten uit Amerika, Engeland, India, China en Zuid-Korea. Zo bracht iedereen naast een eigen ontwerpstijl, een andere achtergrond mee. Seizoen 1 was een groot succes: vaak bekeken op Netflix met over het algemeen lovende recensies. Op reviewplatform Rotten Tomatoes beveelt 85 procent van de Tomato-volgers en 61 procent van het algemene publiek het programma aan.