Volgens sommige historici stamde Queen Charlotte zelf rechtstreeks af van Margarita de Castro y Sausa, die deel uitmaakte van de zwarte tak van het Portugese koningshuis. Nog een modern aspect is dat het in de bewerkingen van de boeken van Julia Quinn nu niet meer alleen draait om romantiek, hoewel dat nog steeds een grote rol speelt. Genderrollen, seksisme, sociale status en de druk die destijds op vrouwen werd gelegd om aan zowel de eisen van hun familie als hun man te voldoen, worden ook onderzocht. Nog steeds is de premisse hetzelfde als in veel andere kostuumdrama’s: jonge vrouw wordt volwassen en begeeft zich op de huwelijksmarkt. Niet alleen om een echtgenoot te vinden, maar ook om hem te voorzien van een erfgenaam. Én om haar sociale status en die van haar familie te verzekeren.
Wat Bridgerton en Queen Charlotte wellicht interessanter maakt dan hun voorgangers, is dat nu ook de perspectieven van de mannen aan bod komen. Ook zij gingen gebukt onder hoge verwachtingen in die tijd. Zo hadden ze de taak hun ouders en soms ook broers en zussen te onderhouden. En ondertussen moesten ze hun eigen gezin stichten en zo veel mogelijk nazaten voortbrengen. Allemaal monden die gevoed moesten worden.
Strikte sociale etiquette
Ook de dialogen zijn in Queen Charlotte gemoderniseerd. In oudere kostuumdrama’s, of dat nu Pride and Prejudice is of The Age of Innocence, wordt er – passend bij de tijdsperiode – veel om de hete brij heen gedraaid. Met name vrouwen werden destijds geacht zich aan een strikte sociale etiquette te houden. Beleefde conversatie werd zeer belangrijk gevonden, maar was tegelijkertijd een mijnenveld met een waslijst aan onderwerpen die je moest zien te vermijden. Zo mocht een vrouw geen persoonlijke vragen stellen aan iemand die ze niet zo goed kende. Roddelen was uit den boze en je mocht zelfs je neus niet snuiten in gezelschap.
In Queen Charlotte is dat wel anders. Queen Charlotte is een behoorlijk goed gebekte, bijdehante tante die zich de kaas niet van het brood laat eten. En dat is wel zo verfrissend. Tot slot is er natuurlijk nog de muziek die Bridgerton en Queen Charlotte onweerstaanbaar maakt. Met klassieke bewerkingen van bangers van onder anderen Beyoncé, Alicia Keys, Billie Eilish en Miley Cyrus. Al met al is de conclusie: het kostuumdrama is een blijvertje. Maar dan wel met een eigentijdse benadering.
Wil je meer weten over Queen Charlotte? Hier lees je alles over de kostuums in de serie én over de échte Queen Charlotte.