Terwijl we de feestdagen inmiddels achter de rug hebben, smeult de nieuwe film Saltburn – Emerald Fennells hysterisch sombere verhaal over geld, klasse en (spoiler alert) moord – nog steeds na. We hebben een Golden Globe-nominatie gezien voor Barry Keoghans vertolking van de zich als weeskind-presenterende, fietsband-prikkende, kwaadaardige flirt Oliver Quick, en een andere voor Rosamund Pike’s Elspeth, een vrouw die, ondanks opeenvolgende familietragedies, nog steeds gedwongen is om alles om zichzelf te laten draaien. Voordat je verder leest: we willen je erop attenderen dat dit artikel spoilers bevat.
Nieuwe film Saltburn
Echo’s van Brideshead Revisited en Patricia Highsmiths The Talented Mr. Ripley zijn terug te vinden in de aristocratische midzomernevel van Saltburn. Er is verlangen en afkeer, rivaliteit en samenspanning, er wordt gefeest en gekotst, en het drinken van menstruatiebloed wordt niet geschuwd ondanks een afkeer van te zachte eieren (oké, dat past minder bij bovengenoemde titels). Er is homo-erotiek als dwangmiddel en daadwerkelijke homo-erotiek. Houdt Oliver van Jacob Elordi’s Felix? Heeft hij dat ooit gedaan? Zijn we getuige van een jongen met liefdesverdriet die wanhopig koste wat het kost bij het object van zijn genegenheid wil horen, bij de op hol geslagen peer group? Of zwemmen we in het kielzog van verzuurde liefde, van bedorven verlangen?
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.