Eline Cordie is freelancejournalist en scenarioschrijver. Momenteel werkt ze aan meerdere projecten, waaronder een tv-serie en een speelfilm. Ze woont in Amsterdam-Noord met haar gezin. Voor Vogue.nl ontleedt ze verschillende media. Dit keer duikt ze in de wereld van vrouwelijke hiphopartiesten.
Vrouwelijke hiphopartiesten succesvoller dan ooit
Mijn liefde voor hiphop begon in 1997, met het album Supa Dupa Fly van Missy Elliott. Ik was twaalf en met een vriendinnetje luisterde ik elke grote pauze naar muziek met ieder een oortje in, verscholen in een hoek van het schoolplein. De buitenaardse beats van producer Timbaland, de creatieve en uitgesproken raps van Eliott. Dat album, met bijdragen van onder anderen Lil’ Kim, Da Brat en Aaliyah, was een ode aan de kracht van vrouwen en een pleidooi voor (seksuele) vrijheid. Haar muziek gaf me het gevoel dat ik mezelf en mijn alledaagse leven kon ontstijgen.
Elliott zelf leek schijt te hebben aan de hele wereld. Ze was grofgebekt, open over haar seksualiteit en body positive, lang voordat dat een beweging werd. En ze gebruikte als geen ander beeldtaal om haar muziek kracht bij te zetten. Als je een hele generatie aan de buis gekluisterd kunt houden met een opgeblazen vuilniszak en een gouden fietshelm, weet je dat je een ongekend cultureel fenomeen bent. Een jaar later kwam er nog een revolutionair album uit van een vrouwelijke hiphopartiest: The Miseducation of Lauryn Hill, het eerste hiphopalbum om de Grammy te winnen voor Album van het Jaar (naast nog vier andere Grammy’s).